شناسهٔ خبر: 61064326 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شهردار تهران در نشست خبری:

امسال پایان ۷ خط مترو را اعلام می‌کنیم/ هزینه اورهال قطارهای مترو یک نهم قیمت خرید آنهاست

شهردار تهران با بیان این که هزینه اورهال قطارهای مترو یک نهم خرید آنهاست، گفت: با ۱۳ ایستگاه‌های مترو که امسال افتتاح می‌کنیم، می‌توانیم تا پایان سال، پایان ۷ خط موجود مترو را اعلام کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی، شهردار تهران صبح امروز در نشست تخصصی خود با خبرنگاران که با موضوع حمل‌ونقل عمومی پایتخت برگزار شد، با بیان این که در حال حاضر تنها ۳۴ درصد تردد شهروندان تهرانی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی انجام می‌شود، گفت: ما در الگوهای مختلف حمل‌ونقلی دچار فرسودگی، کمبود ناوگان و فاصله معناداری از وضع مطلوب هستیم. هرگونه هزینه در حوزه حمل‌ونقل را سرمایه‌گذاری می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم شرایط را تغییر دهیم.

وی افزود: هدف‌گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری، ۷۰ درصد جابه‌جایی شهروندان با حمل‌ونقل عمومی باشد و سهم خودروهای شخصی تنها ۳۰ درصد باشد.

شهردار تهران ادامه داد: برای تمام بخش‌های حمل‌ونقل، برنامه مدونی را طراحی کرده‌ایم که این برنامه در بخش مترو، اتوبوس، ون، مینی‌بوس، تاکسی، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر بسته‌ای را ایجاد می کند تا بتوانیم به بهترین شکل به هدف خود برسیم.

هر ۲ ماه یک بار یک ایستگاه مترو افتتاح کرده‌ایم

زاکانی با تاکید بر این که توسعه و تکمیل ناوگان مترو، یکی از مهمترین برنامه‌های شهرداری تهران در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی است، عنوان کرد: ما ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در این ۷ خط، ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد. اولویت را به ۷ خط موجود دادیم، اما تهران ۱۱ خط طراحی‌شده دارد که البته ۷ خط موجود آن نیز هنوز تکمیل نشده است. مطالعات نشان می‌دهد که اگر ۷ خط تکمیل شود، مطلوبیت استفاده از مترو ۶۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

شهردار تهران با بیان این که در دوره ششم مدیریت شهری در هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است، اظهار داشت: ۲۲ ماه و یک روز از خدمتگزاری ما در شهرداری می‌گذرد و توفیق داریم که ۱۴ کیلومتر خطوط مترو و ۱۰ ایستگاه را افزایش دادیم. امسال نیز ۲۲ کیلومتر خط متروی جدید داریم و خطوط ۴ و ۶ و ۷ را کامل می‌کنیم. ۱۳ ایستگاه دیگر نیز امسال افتتاح می کنیم که البته یک مورد آن افتتاح شده است.

امسال پایان ۷ خط مترو و افتتاح متروی پرند را اعلام می‌کنیم

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امسال پایان افتتاح ایستگاه‌های ۷ خط موجود را اعلام می‌کنیم و همچنین خط متروی پرند به طول ۲۰ کیلومتر افتتاح خواهد شد. همچنین امیدواریم بتوانیم ۶.۵ کیلومتر در جنوب خط ۶ و ۱۱ کیلومتر در خط چهار و ادامه خط دو را به سمت ترمینال شرق به پایان برسانیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خطوط الحاقی مترو را نیز ظرف دو سال خاتمه خواهیم داد و در کنار آن چهار خط جدید شامل خط‌های ۸ تا ۱۱ خواهیم داشت که بخشی از حفاری تونل خط ۱۰ تا یک ماه آینده آغاز می‌شود. در همین راستا تفاهم‌نامه خط ۹ را هفته آینده منعقد خواهیم کرد که این خط دو طبقه است و علاوه بر آن، خط ۸ و ۱۱ را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

هزینه اورهال قطارهای مترو حدود یک نهم قیمت خرید آنهاست

زاکانی با بیان این که امروز برای اولین بار واگن DC را اورهال کرده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر غیر از خط پنج که راه‌های قطار آن لوکوموتیو دارد و دو طبقه است، در خطوط درون‌شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار DC داریم که در گذشته دو رام از این واگن‌ها بازسازی شده بود، اما تا امروز این نحوه از بازسازی که این‌گونه ارتقا پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود و امروز برای اولین بار یک رام قطار DC پلاس بازسازی‌شده و ارتقایافته را تحویل می‌دهیم.

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر دو رام قطار DC دیگر نیز در مسیر ارتقا و بازسازی است. برای امسال وعده بازسازی ۲۹ رام قطار مترو را داده بودیم که امروز ۶ رام آن وارد مدار قرار می‌گیرد و ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد:خرید هر رام قطار نو ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌برد، اما رقم اورهال ۴۰ میلیارد تومان به میزان تقریبا یک نهم است و به صرفه است که تا حد امکان به بازسازی قطارهای مترو بپردازیم.

پیش‌‌پرداخت خرید ۶۳۰ واگن مترو تا دو ماه دیگر به حساب شرکت خارجی واریز می‌شود

زاکانی درباره آخرین وضعیت خرید ۶۳۰ واگن مترو از چین گفت: هیات دولت مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۵ داشت که بنا بود ۶۳۰ دستگاه واگن برای تهران در نظر گرفته شود که از همان سال باقی مانده بود و تا قبل از دوره کنونی مدیریت شهری هیچ اتفاقی در این زمینه انجام نشده بود.ولی ما توفیق پیدا کردیم که در سال گذشته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم‌نامه و توافق‌نامه تنظیم کنیم و امروز تعهدات کاملا و به شکل صد درصد انجام شده و به میزان ۱۵ درصد پیش‌پرداخت برای کشور خارجی تسهیلات ارائه داده و در یک بازه حداکثر دو ماهه به حساب شرکت خارجی واریز خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم این ۶۳۰ دستگاه را با ۱۶۰واگن دیگر که با شرکت خارجی تفاهم کرده‌ایم و در مجموع به ۷۹۰ واگن می‌رسد، داشته باشیم. البته موضوع دانش فنی و تولید و گسترش فناوری را نیز در داخل کشور دنبال خواهیم کرد و در حال تولید ۱۱۳ واگن ملی با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران، مپنا، جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی هستیم.

انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت صمت برای خرید ۳۰ هزار ون

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به برنامه شهرداری برای افزایش تعداد ون‌های تهران به عنوان الگویی جدید برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت گفت: تفاهم‌نامه خرید ۳۰ هزار دستگاه ون را با وزارت صمت منعقد کرده‌ایم که مجموعا می‌توانند به اندازه ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس مسافر جابه‌جا کنند.

شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر برای خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با شرکت‌های داخلی قرارداد بسته‌ایم و با ایران خودرو دیزل نیز در حال مذاکره هستیم که قرارداد خرید ۴۰۰ اتوبوس را از طریق وزارت کشور یا رأسا توسط خود شهرداری ببندیم. یک هزار و ۲۶۰ اتوبوس از مجموع این قراردادها تا پایان امسال و مابقی در سال آینده به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه می‌شوند.

در ۲۲ ماه گذشته، ۲۵۱ واگن مترو بازسازی کردیم

زاکانی همچنین با اشاره به آمار اورهال واگن‌های مترو گفت: از سال ۸۵ تا ۹۹ یعنی طی ۱۵ سال، ۴۱۶ دستگاه واگن مترو بازسازی شده بود، اما از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ یعنی در این ۲۲ ماه مسئولیت دوره ششم مدیریت شهری، ۲۵۱ واگن را بازسازی کردیم و اورهال ۴۲ واگن نیز در حال انجام است و برنامه داریم که تا پایان خرداد سال آینده، آمار مجموع واگن‌های بازسازی‌شده را به ۴۲۸ واگن برسانیم.

وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری، سه رام قطار مترو از رده خارج شده است که آنها را نیز بازسازی می‌کنیم، ارتقا می‌دهیم و به چرخه خدمت‌رسانی بازمی‌گردانیم.

خط یک بی‌آرتی در سال آینده به خط تراموا تبدیل می‌شود

شهردار تهران به برنامه مدیریت شهری برای ایجاد یک خط تراموا در پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: در راستای برقی‌سازی حمل‌ونقل عمومی، خط یک بی‌آرتی را در سال آینده به خط تراموا تبدیل خواهیم کرد. تفاهم‌نامه این اقدام را تا هفته بعد منعقد می‌کنیم و تراموا را به عنوان الگویی جدید به حمل‌ونقل تهران اضافه می‌کنیم. برآورد ما این است که سالانه بتوانیم ۵۵ میلیون مسافر را از طریق این خط جابه‌جا کنیم.

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران تا کنون ۴۰ دستگاه ون مناسب‌‌سازی‌شده را برای جانبازان و معلولان به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه کرده است و در آینده نیز برنامه‌هایی برای افزودن تعداد ون‌های مناسب با نیاز این قشر از شهروندان داریم.

ورود متروباس به تهران تا پایان امسال

زاکانی همچنین درباره برنامه شهرداری تهران برای خرید اتوبوس‌های متروباس نیز توضیح داد: در حال حاضر تفاهم‌نامه خرید ۱۰۰ دستگاه متروباس را دنبال می‌کنیم که برای این منظور به ترکیه سفر کردیم. البته کارخانه‌ای در تبریز تولیدکننده متروباس‌هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و قول داده‌اند که تعدادی متروباس را تا پایان سال به شهرداری تهران تحویل دهند.

شهردار تهران ادامه داد: متروباس‌ها فوق‌العاده با کیفیت هستند و با توجه به بازدید تیم ما و جلسه بنده با شرکت تولیدکننده، به این نتیجه رسیدیم که کیفیت آنها فوق‌العاده است. امیدواریم شاهد خدمت‌رسانی این نوع از الگوی حمل‌ونقلی در پایتخت باشیم. تمام متروباس نو خواهد و در این بخش به سراغ خرید دست دوم نرفته‌ایم.

با حمل‌ونقل ترکیبی، تهران را از شرایط آلودگی هوا و ترافیک خارج می‌کنیم

زاکانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برنامه شهرداری برای رفع گره‌های ترافیکی موجود در معابر اصلی تهران گفت: سه سیاست را برای بهبود وضعیت حمل‌ونقل و ترافیک در تهران دنبال می‌کنیم که در دسترس قرار دادن خدمات و هوشمندسازی را در همین مسیر پیش‌بینی کرده‌ایم تا تقاضای سفر را کاهش دهیم. همچنین با افزایش ناوگان و ایجاد زمینه حمل‌ونقل هوشمند، به دنبال آن هستیم تا بهترین روش ارائه خدمات را داشته باشیم و آلودگی هوا را نیز کنترل کنیم.

وی با تاکید بر این که با استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، تهران را از شرایط موجود از نظر ترافیک و آلودگی هوا خارج می‌کنیم، اظهار داشت: در آینده نزدیک به افقی خواهیم رسید که شهر تهران هیچ‌وقت در زمیه حمل‌ونقل عمومی در چنین افقی قرار نداشته است. بالاترین تعداد اتوبوس‌های فعال در تاریخ اتوبوسرانی تهران به سال ۱۳۸۹ به تعداد ۴ هزار و ۹۵۰ دستگاه برمی‌گردد که ما تا پایان همین امسال از نظر تعداد اتوبوس‌های فعال از این رکورد عبور می‌کنیم. در سال آینده نیز کیفیت ارائه خدمات افزایش خواهد یافت و شاهد استقبال بیشتری از حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود.

موضوع روشن کردن کولر اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها را پیگیری می‌کنم

زاکانی همچنین با تاکید بر لزوم روشن شدن کولر اتوبوس‌ها و تاکسی‌های تهران گفت: در موضوع کولر قاعده این است که باید برای رفاه مسافرین، رانندگان اتوبوس و تاکسی از کولر استفاده کنند و کولرهایی هم که خراب است، باید تعمیر شود. شخصا این موضوع را از طریق همکارانم در شرکت واحد اتوبوسرانی و تاکسیرانی دنبال خواهم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی کمک‌های خوبی به شهرداری تهران کرده است. از جمله این که از سال ۱۳۹۵ دولت مکلف شده بود در مورد خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو پیش‌پرداخت آن را انجام دهد، اما دولت گذشته در این زمینه اهمال کرد، در حالی که دولت کنونی کار را پیگیری کرد و از بهمن‌ماه با سازمان برنامه و بودجه صحبت کردیم و بانک مرکزی و وزارت نفت کمک کردند تا مبلغ پیش‌پرداخت این قرارداد تامین شود. در حوزه اتوبوسرانی نیز تا کنون ۱۷۲ دستگاه از طریق کمک دولت وارد ناوگان شده است. درباره ون نیز ۱۹۵ دستگاه را از طریق کمک دولت تحویل گرفتیم.

۹۸ درصد ون‌های تهران فرسوده هستند

زاکانی همچنین در پاسخ به درباره تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه ون رونمایی‌شده توسط شهرداری تهران توضیح داد: تهران ۶ هزار ون بیشتر ندارد که ۹۸ درصد آنها فرسوده هستند و عمر مفید خود را گذرانده‌اند. در حال حاضر دو هزار دستگاه ون فعال هستند و هدف‌گذاری ما خرید ۳۰ هزار دستگاه ون است. از شورای ششم و رئیس شورا و اعضای تقدیر می کنم که اهتمام ویژه‌ای در حوزه حمل‌ونقل عمومی داشته‌اند و یکی از این توجهات، ارائه خدمات ویژه به ون‌هاست.

شهردار تهران ادامه داد: قیمت تمام‌شده بلیت مترو برای شهرداری ۲۲ هزار تومان و اتوبوس ۱۲ هزار تومان است، ولی ما بخش کمی از این مبالغ را دریافت می‌کنیم و بخش زیادی از آن را یارانه می‌دهیم. شورا موافقت کرده است که به حوزه ون نیز یارانه بدهیم تا مردم با قیمت نازل بتوانند از ون‌ها استفاده کنند و فاصله کمی با قیمت بلیت مترو و اتوبوس داشته باشد. در همین راستا برای تامین ۴ هزار دستگاه اتوبوس، ۵۰ هزار تاکسی و ۳۰ هزار ون با وزارت صمت وارد تفاهم شده‌ایم.

وی با بیان این که تا کنون ۱۹۵ دستگاه ون تحویل داده شده است، خاطرنشان کرد: در بخش تاکسی با تدابیر اندیشیده‌شده، به دنبال برقی‌سازی تاکسی‌ها هستیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد تاکسی‌های ما فرسوده هستند که هم صورت شهر را به هم زده و هم به رانندگان و شهروندان آسیب می‌زنند. به همین دلیل به دنبال برقی‌سازی گسترده از طریق وارد کردن تاکسی‌های برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران و گشایش جدی در این حوزه هستیم.

از مولدسازی و جلب مشارکت برای تامین منابع مالی استفاده می‌کنیم

زاکانی با بیان این که اجرای خط ۸ مترو از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: مشکل منابع داریم اما در تامین آن نمانده‌ایم. ما از مولدسازی و جلب مشارکت برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. همچنین از تهدیدها، فرصت خلق می‌کنیم؛ به نحوی که بدهی را می دهیم و پس از پرداخت به اندازه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد بدهی، تسهیلات می‌گیریم. برای خط ۸ پشتیبان مالی خارجی و طرف اجرای داخلی با بخش خصوصی داریم که سال آینده شروع می‌شود. برای خط ۱۰ نیز با قرارگاه خاتم و برای خط ۹ با مپنا قرارداد بسته‌ایم.

شهردار تهران اضافه کرد: احداث هر کیلومتر مترو یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد. هدف ما این است که تا سال ۱۴۱۰ پرونده‌های مهم شهر از جمله حمل‌ونقل عمومی را ببندیم و امیدواریم بحث احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو را حتی زودتر از این تاریخ جمع کنیم. از سال گذشته ابداع جدیدی داشتیم و مناطق‌مان را پشتیبان مترو قرار دادیم. ۱۴ منطقه پشتیبان مترو هستند، یعنی وظیفه دارند از طریق عملکرد غیرنقد، بخشی از منابع لازم برای توسعه مترو را تامین کنند.

وی در پایان تصریح کرد: در اورهال قطار DC پلاس که امروز یک رام از آن رونمایی شد، منطقه یک پشتیبانی کرده است و همچنین برای خط ۶ مترو، بخشی از منابع را شهرداری منطقه ۶ پشتیبانی می‌کند. ما خودمان و ۲۲ شهردار منطقه هم برای بهبود وضعیت شهر فکر می‌کنیم و هم می‌دویم و تلاش می‌کنیم و این تلاش ما هر روز ادامه دارد.

نظر شما