شناسهٔ خبر: 61060131 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کمال تبریزی: اتحاد؛ اصلی‌ترین هدف جشنواره ملی اقوام ایرانی

نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی با محوریت "اتحاد" و معرفی پتانسیل اقوام مختلف ایرانی مهرماه سال جاری به میزبانی تبریز برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، کمال تبریزی دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در نشست خبری این رویداد گفت: این جشنواره با هدف معرفی پتانسیل اقوام کشور مهرماه سال جاری، همزمان با هفته وحدت و هفته جهانی گردشگری به صورت ملی برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: اینکه عده ای معتقدند باید تمام تولیدات سینمایی به زبان رسمی کشور باشد برخلاف گستردگی، زیبایی های نهفته در بین اقوام، زبان ها، گویش های مختلف و متفاوت موجود در ایران است.

این کارگردان بنام کشور ادامه داد: جامعه امروز ما نیازمند تولیدات سینمایی به زبان های مختلف اقوام بوده و این مزیت و ظرفیت بسیار بزرگ برای ایجاد اتحاد، یکپارچگی و زندگی صمیمی بین آحاد مردم ایران زمین است.

دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در ادامه سخنانش مطرح کرد: هدف اصلی از برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توجه به استعدادیابی جوانان فعال در این حوزه، شناساندن ظرفیت ها و مزیت های گوناگون اقوام ایرانی، ارایه ساخته های استان های قوم نشین، معرفی فرهنگ، آداب و سنن اقوام ایرانی و تشویق فیلم سازان جوان قوم نشین کشور به شمار می رود.

وی گردشگری، اقتصاد، جغرافیای اقوام، فرهنگ، آیین ها و آداب و رسوم اقوام مختلف را از محورهای اصلی و مهم جشنواره فوق اعلام کرده و گفت: قرار است فراخوان این جشنواره تا هفته آینده منتشر شود و بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پنج تا یازده مهر ماه آینده زمان برگزاری آن خواهد بود.

مهدی حیدری، رئیس جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز اظهار داشت: تنوع فرهنگی اقوام ایرانی دارای ظرفیت های بالقوه است و این جشنواره با زبان هنر سینما این تنوع فرهنگی و ظرفیت ها را به نمایش خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: مهم ترین پیام و هدف این جشنواره نمایش اتحاد اقوام ایرانی در راستای حفظ تمامیت اراضی کشور و خنثی کردن تبلیغات کاذب رسانه ای دشمنان است.

حیدری ابراز کرد: کشور ایران در طول تاریخ به سبب وجود برخی موضوعات همیشه مشکلاتی را شاهد بوده و همین موضوع باعث شده در جشنواره ملی اقوام ایرانی به موضوعات دوستی، همنشینی و زیست مسالمت آمیز بیش تر توجه ها مد نظر قرار گیرد.

کمال تبریزی: اتحاد؛ اصلی‌ترین هدف جشنواره ملی اقوام ایرانی

وی با بیان اینکه پتانسیل موجود در حوزه گردشگری، قوم نشینی، جغرافیای منطقه، فرهنگ و آیین و رسوم از محورهای اصلی این جشنواره به شمار می رود، افزود: آثار ارسالی به این جشنواره در قالب فیلم داستانی، فیلم کوتاه، انمیشن، مستند و...خواهد بود، به دلیل توجه به آداب و رسوم و آیین و فرهنگ اقوام باید فیلم ها زیرنویس هم داشته باشند.

به گفته حیدری، جشنواره ملی اقوام ایرانی در تقویم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و از پنجم تا یازدهم مهرماه سال 1402 در تبریز برگزار خواهد شد.

سید محمد حسین بلاغی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این نشست عنوان کرد: مجموعه ما حمایت کامل از برگزاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی خواهد داشت، اینکه استاد عرصه فیلم و سینمای کشور همچون کمال تبریزی قبول مسئولیت در این رویداد کرده اند، برای ما جای بسی افتخار و ارزش دارد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در جریان فیلم استان و سایر اقوام ایرانی بسیار موثر و مفید خواهد بود و امیدواریم رویدادی مانگار برای تبریز و ایران باشد، ادامه داد: حفظ یکپارچگی و کیان ایران اسلامی باید هدف تمام فعالان هنری و فرهنگی باشد که در این میان هموره تبریز پرچمدار اتحاد ایران بوده و این موضوع در عرصه هنر و سینما نیز باید تقویت شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از همراهی دستگاه های فرهنگی آذربایجان شرقی برای برگزاری باشکوه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی خبر داد و افزود: شعار ما در حوزه فرهنگ مردمی سازی است و برگزاری این جشنواره توسط بخش خصوصی نیز دذر این همین راستا می تواند تعریف شود.

بلاغی در پایان سخنان خود یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در راستای بهتر و پربارتر برگزار شدن اولین جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی جایزه ویژه ای برای رسانه های گروهی در نظر گرفته است تا بازتاب این رویداد ملی گسترده تر باشد.

۴۶

برچسب‌ها:

نظر شما