شناسهٔ خبر: 61050180 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ابلاغ شیوه نامه تخصیص اعتبار مالیاتی معاونت علمی

شیوه نامه تخصیص اعتبار مالیاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ابلاغ شد.

صاحب‌خبر -

ارائه فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی معاونت علمیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، اعتبار مالیاتی ابزار جدیدی است که براساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانش بنیان از سال ۱۴۰۲ به جعبه ابزار‌های سیاستی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اضافه شده است. این ابزار در دو قالب اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری می‌تواند به عنوان راهکار مکمل برای تامین مالی برنامه‌های معاونت عمل کند.
برخی از موارد شیوه‌نامه فرآیند اعطای اعتبار مالیاتی که به شرکت‌های متقاضی ارائه شده، بدین شرح است:

- زیرمجموعه‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، شامل همه معاونت‌ها، مراکز و ستاد‌های توسعه فناوری و ستاد‌های توسعه اقتصادی دانش‌بنیان بخشی مکلفند بخش قابل توجهی از سبد برنامه‌ها و طرح‌های موضوعی خود را با استفاده از منابع اعتبار مالیاتی اجرا کنند و باید نسبت مناسبی بین بودجه جاری آن‌ها و اعتبار مالیاتی مدیریت شده توسط آن‌ها وجود داشته باشد.

- دبیرخانه اجرایی برنامه اعتبار مالیاتی برای اجرای فرآیند ارزیابی کارشناسی طرح‌های اعتبار مالیاتی ذیل معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و فعالیت می‌کند. این دبیرخانه موظف است براساس دستورالعمل اجرایی مصوب شورای راهبردی فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۱ و از طریق شبکه کارگزاران تخصصی و کارشناسان فنی صلاحیت دار طرح‌های اعتبار مالیاتی ارائه شده توسط شرکت‌ها را دسته بندی و ارزیابی و گزارش آن را برای تصمیم‌گیری نهایی به کمیته‌های اعتبار مالیاتی ارائه کند.

- جلسات کمیته‌های اعتبار مالیاتی در صورت وجود تقاضا از طرف شرکت‌ها به صورت هفتگی تشکیل خواهد شد.

- شیوه‌نامه جذب و نظارت برکارگزاران به پیشنهاد دبیرخانه برنامه اعتبار مالیاتی در کمیته‌های موضوعی تصویب شده است و کارگزاران تخصصی همکار برنامه اعتبار مالیاتی به تایید کمیته‌های موضوعی خواهد رسید.

- دبیرخانه محتوای ترویجی مناسب را برای معرفی برنامه اعتبار مالیاتی تهیه و پس از تائید کمیته‌های اعتبار مالیاتی منتشر کرده است و همچنین در اختیار بخش‌های مختلف زیرمجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان قرار می‌دهد. دبیرخانه مشاوره و آموزش‌های لازم را به بخش‌های معاونت و شرکت‌ها و سازمان‌های متقاضی معرفی شده توسط آن‌ها ارائه می‌کند.

- با توجه به آن که تخصیص اعتبار مالیاتی منوط به ارزیابی و تائید کمیته‌های سه گانه اعتبار مالیاتی است، بخش‌های مختلف معاونت به عنوان مبادی معرفی، موظفند ضوابط و شرایط برخورداری از اعتبار مالیاتی را براساس آئین نامه و دستورالعمل اجرایی مصوب و مستندات منتشر شده توسط کمیته‌ها به متقاضیان اطلاع رسانی کرده و از هرگونه وعده قطعی قبل از تائید پروژه‌ها توسط کمیته اعتبار مالیاتی اجتناب کنند.

نظر شما