شناسهٔ خبر: 61023653 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر فروش جنگنده به عربستان

تهران-ایرنا- دولت ائتلافی آلمان بر سر این که آیا در برابر فشارهای بریتانیا تسلیم شده و تولید جنگنده‌های "یوروفایتر تایفون" برای عربستان سعودی را تایید کند یا خیر، دچار اختلاف نظر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، اولاف شولتس صدر اعظم سوسیال‌دموکرات و کریستین لیندنر وزیر دارایی آلمان تمایل به صدور مجوز دارند، اما حزب سبزها و اعضایی از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان به شدت با این اقدام مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، این قرارداد که پنج سال پیش توسط ریاض و شرکت بی‌ای‌ئی سیستمز (شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا) برای تامین ۴۸ فروند از این قبیل جت های جنگنده منعقد شده بود، به دلیل جنگ در یمن متوقف شد. یک سوم اجزای این جت‌ها از آلمان ارسال می‌شد.

آلمان پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال ۲۰۱۸، فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرد و رویکردی بسیار سخت‌تر نسبت به متحدان اصلی خود مانند ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا علیه عربستان سعودی اتخاذ کرد.

توافقنامه حکومتی بین آنگلا مرکل صدراعظم اسبق آلمان و حزب سوسیال دموکرات در سال ۲۰۱۸، فروش تسلیحات به هر یک از طرف‌های جنگ در یمن را ممنوع کرده است.

از زمان بهبود روابط عربستان سعودی و ایران که می‌تواند به جنگ در یمن پایان دهد، بریتانیایی‌ها بررسی کردند که آلمان نمی‌تواند جلوی صادرات جنگنده‌های "یوروفایتر" به طرف‌های ثالث را بگیرد.

طبق گزارش ماه مارس موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، عربستان پس از هند در رتبه دوم واردات تسلیحات در جهان قرار گرفته و ۹.۶ درصد از کل تسلیحات وارداتی در جهان بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

با این حال، واردات تسلیحات عربستان در مقایسه با دوره ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی اندکی کاهش را نشان می دهد.

نظر شما