شناسهٔ خبر: 61022653 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

خرابی پمپ‌ها و نازل‌ها، به معضلی فراگیر در جایگاه‌های بنزین تبدیل شده است؛

استهلاک سامانه سوخت؛ دلیل تشکیل صف‌های طولانی

توسعه ایرانی

قلیزاده توضیح داد: تلفیق کارت سوخت با کارت بانکی مشکلات را بیشتر می‌کند و بایستی از مدل مشابه یارانه سوخت تاکسی‌های اینترنتی بهره بگیریم. لازم به ذکر است که صبوری جایگاه‌داران هم حدی دارد و مساله را با رئیس‌جمهور مطرح خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

استهلاک سامانه سوخت؛ دلیل تشکیل صف‌های طولانی

ماجرای خرابی پمپ‌ها، نازل‌ها و کارتخوان‌های جایگاه‌های سوخت داستان پرتکراری است که به معضل جدی این روزهای جایگاه‌داران تبدیل شده است. مردم نیز در این بحران باید هر روز صف‌های طولانی‌تری را برای رسیدن به نازل سوخت تحمل کنند.

در واقع، مدتهاست که شاهد صف‌های طولانی بنزین در نقاط مختلف کشور و گلایه صنف جایگاه‌داران سوخت از فرسودگی، خرابی نازل‌ها و کارتخوان‌های دستگاه‌های سوخت هستیم؛ طبق ‌گفته‌های‌ دست‌اندرکاران عرضه سوخت کشور، این روزها تجهیزات مربوط به سامانه هوشمند سوخت و کارتخوان‌های هوشمند آن به شدت مستعمل شده و نیاز به نوسازی و تعمیر دارند. اتفاقی که گویا توسط برخی مسئولان مربوطه در ارگان‌های دولتی پیگیری نمی‌شود و احتمالا همین امر به‌زودی سبب از کار افتادن این دستگاه‌ها و ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی جایگاه‌های عرضه سوخت به مردم می‌شود.

برای نمونه؛ این روزها، صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها در بندرعباس موجب اعتراض شهروندان شده ‌است. پس از ایجاد محدودیت برای استفاده از کارت سوخت‌ جایگاه‌ها این مشکل تشدید شده و در اختیار نداشتن کارت سوخت شخصی و تقاضا برای استفاده از کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها صف‌های طولانی‌تری ایجاد کرده ‌است. در چنین شرایطی خرابی پمپ‌ها و نازل‌ها در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت شهر بندرعباس موجب اعتراض بیشتر شهروندان شده‌ است. به‌طوریکه، یکی از شهروندان بندرعباسی گفت: «هربار که برای بنزین به جایگاه‌های عرضه سوخت می‌رویم باید حداقل نیم ساعت در صف منتظر بمانیم. در چنین شرایطی، نازل‌های بعضی از جایگاه‌ها هم خراب است و مجبوریم ساعت‌های بیشتری در صف بمانیم. در یکی از جایگاه‌هایی که به آن مراجعه کردم، 2نازل خراب بود و یک ساعت منتظر ماندم». یکی دیگر از شهروندان با اشاره به صف‌های طولانی پمپ بنزین‎‌ها می‌گوید: «این روز و شب ماست و هربار باید یک ساعت در صف بنزین بایستیم و گویا ما دیگر کار و زندگی نداریم».

پس از اینکه موضوع خرابی نازل‌ها در برخی پمپ بنزین‌های بندرعباس مطرح شد، تعداد زیادی از شهروندان از مشاهدات خود درمورد دادن سوخت به سوخت‌برها گفتند و خرابی نازل‌ها را بهانه برخی جایگاه‌داران برای ندادن سوخت به مردم دانستند. به هر حال به نظر می‌رسد خرابی نازل‌ها مختص یک استان خاص نباشد و در بیشتر مناطق کشور و پایتخت

مشاهده می‌شود.

البته به گفته مسئولان مربوطه، به دلیل تحریم‌های ظالمانه ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین کردن نداریم و فقط قطعات خراب را توسط شرکت پشتیبان تعمیر می‌کنند و قطعه خراب تعمیر شده یک جایگاه را به جایگاه دیگر می‌فرستند اما همان جا هم این قطعه بعد از چند روز دچار خرابی می‌شود و مشکلاتی که امروز مردم مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه‌ها نیست. این وضعیت در بسیاری مواقع موجب بروز ترافیک، شلوغی و نارضایتی مردم می‌شود.

مشاهدات نشان می‌دهد، مردم از صف‌های طولانی برای دریافت بنزین به ویژه در ساعات پایانی روز، ناراضی هستند. آن‌ها از صف‌های ۱۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای صحبت می‌کنند و می‌گویند، کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت بسیاری از مواقع خراب هستند که منجر به غیرفعال شدن برخی سکو‌های موجود در جایگاه‌های سوخت و برخی مشکلات دیگر مانند سوختن کارت‌های هوشمند سوخت می‌شود. حتی گاهی قطعات را تعویض می‌کنند، اما پس از دو تا سه روز، دوباره خراب می‌شوند و علت آن، خرابی قطعات مربوط به سامانه هوشمند سوخت است. تعویض این کارتخوان‌ها و قطعات نیز، بر عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است.

رئیس صنف جایگاهداران کشور، در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: بعد از گذشت نزدیک به 20 سال از عمر سامانه سوخت، هم اکنون تجهیزات اصلی آن مستهلک شده و خرابی‌های متعدد مورد نارضایتی مردم و جایگاهداران است

پیشتر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده بود؛ در حال حاضر ۵۷ هزار نازل سوخت در کل جایگاه‌ های سوختگیری سراسر کشور فعال است؛ بنابراین وضعیت خرابی مجاری عرضه در چهار ماه گذشته از میانگین ۱۵.۴ درصد به ۶.۸ درصد کاهش یافته است. بومی‌سازی این تجهیزات در دستور کار این شرکت‌ها قرار گرفته و از خردادماه تاکنون پیشرفتی مطلوب داشته است.

سامانه‌های هوشمند سوخت مستهلک است

رئیس صنف جایگاهداران کشور، در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» در مورد خرابی های سامانه سوخت اظهار داشت: بعد از گذشت نزدیک به 20 سال از عمر سامانه سوخت، هم اکنون تجهیزات اصلی آن مستهلک شده و خرابی‌های متعدد مورد نارضایتی مردم و جایگاهداران است

اسدالله قلیزاده، گفت: ماموریتی که کارت سوخت و سامانه مربوطه داشت در واقع امکان سوختگیری در جایگاه‌ها با قیمت یارانه‌ای بود و در زمان خودش کار بزرگی به شمار می‌رفت، ولی اکنون روش‌های جدید و تکنولوژی نوین باید به کمک این موضوع بیاید و مردم بتوانند مابه ازای ریالی یارانه را به جای لیتراژ دریافت کنند.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور افزود: باید به سمت حذف کارت سوخت حرکت و تکنولوژی را دخیل کنیم تا بیش از این موجب هدررفت هزینه‌ها، ایجاد نارضایتی برای مردم و مشکلات متعدد برای جایگاهداران نشود. وی ادامه داد: این مدل ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌های مرتبط با کارت سوخت و سامانه مربوطه، امکان استفاده یارانه توسط مصرف کننده واقعی را قطعی می‌کند و نیاز نیست برخی‌ها با پیچیده‌سازی موضوع هزینه‌افزایی کنند و به هر قیمتی بخواهیم سامانه را حفظ کنیم، چراکه اگر تخصیص یارانه در کارت بانکی انجام شود، 80 درصد کار سامانه سوخت را شامل می‌شود و الباقی موارد نیاز به ثبت لیتراژ معمولی جهت مدیریت بهتر توزیع دارد.

رئیس صنف جایگاه‌داران کشور افزود: باید به سمت حذف کارت سوخت حرکت و تکنولوژی را دخیل کنیم تا بیش از این موجب هدررفت هزینه‌ها، ایجاد نارضایتی برای مردم و مشکلات متعدد برای جایگاهداران نشود. هم‌اکنون تعمیرات و ‌نگهداری این سامانه بسیار پرخرج و ضعیف است و خصوصا از زمان هک سایبری شرایط بهبود نداشته است.

قلیزاده توضیح داد: تلفیق کارت سوخت با کارت بانکی مشکلات را بیشتر می‌کند و بایستی از مدل مشابه یارانه سوخت تاکسی‌های اینترنتی بهره بگیریم. لازم به ذکر است که صبوری جایگاه‌داران هم حدی دارد و مساله را با رئیس‌جمهور مطرح خواهیم کرد.

وی افزود: تجربه سالیان قبل و تکنولوژی‌های نوین اثبات می‌کند که مدیریت سهمیه سوخت با استفاده از کارت بانکی دارندگان خودرو به صرفه‌تر، راحت‌تر و منطقی‌تر از روش استفاده از کارت سوخت است و با حذف کارت سوخت می‌توان‌کارت بانکی را جایگزین کرد.

نظر شما