شناسهٔ خبر: 61017894 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

اسکار افتخاری برای مل بروکس و آنجلا باست

صاحب‌خبر -

برندگان اسکار افتخاری ۲۰۲۳ معرفی شدند و مل بروکس و آنجلا باست در فهرست دریافت‌کنندگان جای دارند.به گزارش مهر از ورایتی، آنجلا باست، مل بروکس و کارول لیتلتون از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، اسکار افتخاری دریافت خواهند کرد. میشل ساتر از موسسه ساندنس نیز جایزه بشردوستانه ژان هرشولت را دریافت خواهد کرد. ۴ تندیس اسکار افتخاری در چهاردهمین مراسم سالانه اهدای آن، روز شنبه ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، در لس آنجلس به دریافت کنندگان اهدا خواهد شد. جانت یانگ رییس آکادمی گفت: هیات رییسه آکادمی به این ترتیب از ۴ پیشگامی که صنعت فیلم را متحول کردند و الهام‌بخش نسل‌های فیلمساز و طرفداران سینما بودند، قدردانی می‌کند. وی در ادامه افزود: آنجلا باست در طول چندین دهه فعالیت حرفه‌ای خود، با بازی‌های متعالی استانداردهای جدیدی را در بازیگری ارایه کرده و مل بروکس با شوخ‌طبعی خود قلب ما را روشن می‌کند و میراث او تأثیری ماندگار بر هر جنبه‌ای از سرگرمی گذاشته است. حرفه کارول لیتلتون در تدوین فیلم الگویی برای کسانی است که پس از او می‌آیند و میشل ساتر یکی از ستون‌های جامعه فیلم مستقل است و نقشی حیاتی در حرفه فیلمسازان بی‌شماری از سراسر جهان ایفا کرده است. بازیگر کهنه کار باست بیش از ۴۰ سال است که در سینما و تلویزیون یک چهره محبوب بوده و اولین نامزدی اسکار خود را سال ۱۹۹۳ برای بهترین بازیگر زن برای بازی خیره‌کننده‌اش در نقش تینا ترنر در «عشق با آنچه باید کرد؟» دریافت کرد. این بازیگر ۶۵ ساله به تازگی برای بازی در نقش ملکه راموندا در «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» دومین نامزدی خود را در نقش مکمل زن دریافت کرد. مل بروکس کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، ترانه‌سرا و بازیگر افسانه‌ای کار خود را با نوشتن برنامه‌های کمدی برای برنامه‌های تلویزیونی و ساخت سریال کلاسیک «هوشمند شوید» آغاز کرد. وی با اولین فیلمش «تهیه‌کنندگان» در مقام کارگردان و فیلمنامه‌نویس در سال ۱۹۶۷ اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را برد. وی با فیلم‌های «زین‌های شعله‌ور» و «فرانکنشتاین جوان» در سال ۱۹۷۴ دو نامزدی اسکار برای آهنگ اصلی و فیلمنامه اقتباسی کسب کرد. مراسم اسکار نود و ششم یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می شود.

فیلمساز موفق سینمای چین و سریال‌سازی 
ژانگ ییمو فیلمساز سرشناس چینی، در حال پیوستن به صف کارگردان‌های عرصه استریم است.به گزارش مهر از ورایتی، ژانگ ییمو که فیلم «رودخانه سرخ» موفق‌ترین فیلم سال ۲۰۲۳ چین را کارگردانی کرده، قرار است برای اولین بار سریال تلویزیونی بسازد. نمایندگان وی تایید کردند که او تهیه‌کننده اجرایی «اولین شلیک» خواهد بود. این سریال را زینگ لو کارگردانی می‌کند و تاریخ پخش آزمایشی آن برای سال ۲۰۲۵ تعیین شده است. پیش از آن ژانگ باید کارگردانی فیلمی را انجام دهد که تاریخ اکران آن سال نو چینی پیش‌بینی شده و قرار است تابستان امسال فیلمبرداری آن آغاز شود. «رودخانه سرخ» که در آغاز سال ۲۰۲۳ اکران شد برمبنای فیلمنامه‌ای از خود ییمو و به طول ۱۵۹ دقیقه شکل گرفت و موفق شد تا در گیشه سینماها ۶۵۰ میلیون دلار بفروشد. این درام تاریخی و دلهره‌آور با بازی شن تنگ و جکسون یی، ژانگ یی، لی جیایین، وانگ جیایی و یو یونپنگ ساخته شد.
داستان این فیلم در دوران آغاز سلسله دودمان سونگ رخ می‌دهد. با وقوع یک قتل مرموز در اقامتگاه کین هوی آن هم زمانی که او با نمایندگانی از سلسله رقیب ملاقات دارد، یک سرباز و یک فرمانده درگیر یک توطئه بزرگ می‌شوند. ژانگ ییمو ۷۳ ساله سال ۱۹۸۷ با «ذرت سرخ» برنده خرس طلای جشنواره برلین شد و سال ۱۹۹۲ با «داستان کیو جو» شیر طلای جشنواره ونیز را برد. او سال ۱۹۹۴ با «برای زندگی» جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد و سال ۱۹۹۹ هم با «نه یکی کمتر» بار دیگر شیر طلای جشنواره ونیز را از آن خود کرد. «خانه خنجرهای پران» از دیگر فیلم‌های کارنامه این کارگردان است.

برچسب‌ها:

نظر شما