شناسهٔ خبر: 61015933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

عضو شورای عالی کار:

دولت به‌جای بازی رسانه‌ای، به میز مذاکره مزدی بازگردد

صاحب‌خبر -

بحث تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۲ حواشی بسیار زیادی داشت؛ از شکایت‌های مطرح شده از سوی کارگران به دیوان عدالت اداری گرفته تا ادعای دولت و کارفرمایان درباره علت کاهش میزان نرخ افزایش مزد نسبت به سال گذشته به بهانه کاهش تورم. احتمالا جلسات مزد شورای عالی کار ناگفته‌هایی دارد که با وجود اظهارات این روزهای برخی نمایندگان و تریبون‌های دولتی و کارفرمایی، بازبینی و کنکاش در این ناگفته‌ها و زوایای کمتر دیده شده، اهمیتی به‌سزا دارد.

«علی خدایی» عضو شورای عالی کار در رابطه با لزوم تشکیل مجدد جلسه مزدی گفت: براساس آن جایگاه قانونی که در ماده ۱۶۸ قانون کار در شورای عالی کار داریم، این امکان و اختیار را داریم که تشکیل مجدد جلسه درباره بررسی دستمزد را درخواست کنیم.

وی تاکید کرد: در روند مذاکرات شورای عالی کار، هم وزارت صمت، هم وزارت اقتصاد و هم وزارت کار، برای نرخ پیشنهادی افزایش مزد مدنظر خویش دلیل می‌آوردند و توجیه‌شان درباره میزان افزایش اندک مصوب شورای عالی کار این بود که نمی‌خواهیم دستمزد به پیشرانه تورم تبدیل شود. تورم تولید از سه چهار ماه قبل از مذاکرات مزدی ۱۴۰۲ مهار شده و برنامه داریم تا تورم مصرف‌کننده را نیز کنترل کنیم اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد‌!

عضو شورای عالی کار افزود: در این روزها حتی شاهد افزایش قیمت‌های متعدد از سوی نهادهای دولتی و وابسته به دولت بوده‌ایم. این افزایش قیمت‌ها توسط مراجع رسمی دولتی در حال رقم خوردن است بنابراین معتقدیم خلف وعده صورت گرفته و جلسه شورای عالی کار باید تشکیل شود و این صحبت‌ها درباره نرخ تورم و وعده‌ها و... بر مبنای قانون نیست. مسأله اصلی این است که دولت وعده‌هایی داده و این وعده‌ها عملی نشده است از این رو به این نتیجه رسیده‌ایم که درخواست افزایش حداقل دستمزد را دوباره مطرح کنیم و دولت هم موظف است جلسه شورای عالی کار را تشکیل دهد.

وزیر کار بهتر از همه می‌داند که مزد کارگران چگونه تصویب شد

عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به این مطلب که «اعضای تیم کارگری در شورای عالی کار نمی‌توانند در یک مصاحبه یا بیانیه یا یادداشت از دلایل مفصل خود در بحث افزایش دستمزد دفاع کنند»، گفت: باید جلسه شورای عالی کار تشکیل شود تا دلایل منطقی خود را برای آنکه باید مزد کارگران افزایش یابد، مطرح کنیم.

وی با اشاره به سخنان چندی پیش «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: اینکه وزیر از اعتراض ما تعجب می‌کند که مصوبه مزدی را امضا کرده‌ایم، عجیب‌تر است. اعضای کارگری شورای عالی کار بارها و بارها به تصمیم دولت اعتراض کرده و گفته‌اند که برخلاف ادعای دولت، تورم کاهش پیدا نکرده است. می‌دانستیم وعده دولت عملی نیست و تورم کاهش پیدا نخواهد کرد اما به این دلیل بعد از چند جلسه و ساعت‌ها مذاکره و بحث و استفاده از تمام روش‌های مرسوم مذاکره، تن به تصمیم مزدی دادیم به دلیل فشارها و اصرار دولت با همراهی تیم کارفرمایی عضو شورا بود که بر کاهش تورم تاکید می‌کردند. گروه کارگری بین دو لبه قیچی گیر کرده بود که یا افزایش مزد ۲۷درصد را بپذیرد یا خودشان مزد ۲۰درصد را تصویب کنند و در این نقطه از مذاکرات، دوگانگی بین گروه کارگری نیز پدید آمد و نهایتا این وضعیت موجب تصویب شدن مصوبه مزدی شد.

خدایی تصریح کرد: آقای وزیر کار بهتر از هر کسی می‌داند که امضای مصوبه مزدی توسط گروه کارگری در چه شرایطی صورت گرفت. پاک شدن کلمه مخالفم که توسط یکی از اعضای شورای عالی کار زیر مصوبه نوشته شد، همراه با دیالوگ آن عضو شورای عالی کار و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایطی خاص اتفاق افتاد اما به‌رغم تمامی این دلایل و شرایط، نکته‌ای وجود دارد و آن این است که ما حق داریم که هر وقت احساس کردیم اشتباه کردیم، از اشتباه خود عقب‌نشینی کنیم.

وی تاکید کرد: در اینجا اعلام می‌کنم حتی که اگر با میل و رضایت قلبی خودم هم آن مصوبه مزدی را امضا کرده باشم، امروز به این نتیجه رسیدم که آن اقدام اشتباه بوده و آن مصوبه باید اصلاح شود. ما در گروه کارگری درخواست اصلاح خود برای مصوبه مزدی را دادیم و دلایل اشتباه بودن مزد تصویب شده را در جلسه شورای عالی کار باید بگوییم یا در فضای عمومی با فرصت مبسوط دلایل خود را ارائه خواهیم داد.

مهم، وضعیت معیشت کارگران است نه اینکه چه کسی اشتباه کرده است

این عضو شورای عالی کار با بیان اینکه بهترین کار این است که وزیر محترم به درخواست برگزاری مجدد جلسه مزدی تن دهد، گفت: هیچ دغدغه‌ای جز معیشت کارگران نداریم زیرا امروز این معیشت در وضعیت بحرانی است. دولت با ادعای مردمی بودن سر کار است. اینکه چه کسی چه چیزی را امضا کرده و چه کسی چه چیز گفته، حواشی کار است. اصل موضوع معیشت کارگران است. آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌پذیرند که امروز مشکل معیشت کارگران است؟ اگر مثل بنده که نماینده کارگران هستم، به این نتیجه رسیدند که افزایش دستمزد کافی نبوده و تورم ماه‌های اخیر سفره کارگران را از بیش از پیش بین برده است، از وی می‌خواهیم که به خواسته ما برای اصلاح حداقل دستمزد پاسخ دهند. اگر حس می‌کنند با مطرح کردن برخی ارقام یا ادعا درباره اینکه چه کسی امضا کرده و چه کسی امضا نکرده و ایجاد برخی بازی‌های رسانه‌ای، مشکلی حل می‌شود، اشتباه مهلک و بزرگی می‌کنند.

خدایی گفت: اگر در نهایت امر شخص آقای مرتضوی ثابت کردند که به‌عنوان نماینده کارگران، خیانتی در حق جامعه کارگری کرده و این مصوبه را امضا کردم، باز هم هیچ لقمه نانی به سفره کارگران اضافه نخواهد شد و قطعا دود چنین ادعایی در درازمدت به چشم دولت خواهد رفت. به‌نظر می‌آید بهتر است از این اظهارنظرها و بازی‌های رسانه‌ای فاصله بگیریم و درباره وضعیت بحرانی امروز صحبت کنیم. بهتر است دوباره درباره وضعیت زندگی اقتصادی کارگران و بازنشستگان صحبت کنیم و سعی کنیم یک تصمیم معقول و منطقی که به نفع کارگران و بازنشستگان و باقی مردم باشد و هم اعتماد عمومی و امید را تقویت کند را بگیریم.

 

نظر شما