شناسهٔ خبر: 61006886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

۳ نکته درباره آینده پریگوژین و گروه واگنر

با گذشت چند روز از پایان شورش گروه واگنر و تبعید شدن رئیس این گروه به بلاروس، هنوز سوالاتی درباره آینده پریگوژین و این گروه باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان -اخیرا گروه «واگنر» اعلام کرد که در حال پیشروی به سمت مسکو است اما سپس در یک پیچ و تاب خیره کننده، «یوگنی پریگوژین»، فرمانده این گروه، گفت که او شورش را متوقف کرده و به تبعید می‌رود.

چه سرنوشتی در انتظار پریگوژین خواهد بود؟

به گفته «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس، «پریگوژین» پس از ترک «روستوف-آن-دون،» شهر جنوب غربی روسیه که «واگنر» مدعی کنترل آن بود، وارد بلاروس شده است.

ورود رئیس «واگنر» به بلاروس، بخشی از ترتیباتی بود که «لوکاشنکو» روز شنبه گذشته اعلام کرده بود. 

«لوکاشنکو»، گفت که به «پریگوژین» هشدار داده است که «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه این قدرت را دارد که او را مانند یک حشره لِه کند. 

چیز‌های زیادی در مورد آینده «پریگوژین» مشخص نیست، به ویژه اینکه او در کجا زندگی خواهد کرد، اینکه آیا او آزاد خواهد بود در داخل یا خارج از بلاروس سفر کند و به عنوان یک شخصیت سیاسی در روسیه چقدر می‌تواند نفوذ داشته باشد.

همچنین مشخص نیست که «پریگوژین» به ایفای چه نقشی به عنوان رئیس قبلی گروه «واگنر» که به نظامیان آن پیشنهاد ورود به بلاروس نیز داده شده است، مجاز خواهد بود.

این سوال مطرح است که اصلا آیا او در این گروه نقشی خواهد داشت یا نه.

سرنوشت گروه واگنر چه خواهد شد؟

برانگیختن شورش معمولاً در روسیه خطرناک است، جایی که این نوع اعمال می‌توانند با مجازاتی سخت روبرو شوند.

اما مقام‎های روسیه، گفتند که اتهامات «شورش مسلحانه» علیه «پریگوژین» و نظامیان «واگنر» به عنوان بخشی از توافق با «لوکاشنکو» کنار گذاشته شده است. 

رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که نیرو‌های «واگنر» به اردوگاه‌های خود در منطقه لوهانسک شرقی اوکراین، که روسیه عمدتاً آن را در پاییز گذشته ضمیمه خود کرده است، بازگشته‌اند. 

در همین حال، «لوکاشنکو»، گفت که به نیرو‌های «واگنر» پایگاهی برای استفاده در بلاروس پیشنهاد می‌کند؛ اگرچه مشخص نیست این پیشنهاد با چه شرایطی ارائه شده است و چه تعداد از نیرو‌های این گروه آن را می‌پذیرند یا چه خواهند کرد. 

«پوتین» قبل از تلاش برای شورش این گروه گفته بود که تمام واحد‌های غیرقانونی که در اوکراین می‌جنگند، از جمله «واگنر»، باید با وزارت دفاع روسیه قرارداد امضا کنند، اقدامی که «پریگوژین» از آن به عنوان انگیزه اصلی شورش خود یاد کرد.

با توجه به این موضوع، مشخص نیست که ارتش روسیه چقدر سریع و یا حتی ممکن است آن‌ها را در ارتش خود جذب کند یا خیر.

برخی از نیرو‌های اوکراینی، نظامیان «واگنر» را مجهزترین، با انگیزه‌ترین و از نظر تاکتیکی تهاجمی‌ترین نیرو‌های روسیه می‌دانند. 

اوکراین تنها بخشی از محل عملیات «واگنر» است.

این گروه در آفریقای مرکزی، مالی و سودان فعالیت می‌کند و در هر کشور کمک نظامی در ازای پرداخت ارائه کرده است. 

وضعیت کنونی چه تاثیری بر جنگ در اوکراین خواهد داشت؟

گروه «واگنر» چند روز پرتلاطم را پشت سر گذاشته است؛ و برای ارتش اوکراین، که ضدحمله‌اش دستاورد خاصی نداشته، این وضعیت سود خاصی نداشته است.

سوال این است که کی‌یف چقدر می‌تواند از هرگونه نشانه‌ای از تزلزل در روحیه گروه «واگنر» استفاده کند.

این واقعیت که برخی از نیرو‌های «واگنر» تحت فرماندهی نظامی روسیه قرار می‌گیرند، می‌تواند این گروه را حداقل در کوتاه مدت متزلزل کند.

سپس این سوال مطرح می‌شود که چه اتفاقی برای قدرت نیرو‌های «واگنر» در میدان نبرد می‌افتد.

این نیرو‌ها در ماه‌ها نبرد برای تصرف شهر «باخموت» در شرق اوکراین با مشکلاتی روبرو شده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما