تین نیوز | رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به توقف یکساله اجرای استانداردهای مصرف سوخت موتورسیکلت ها، گفت: اجرا نشدن این استاندارد در موتورسیکلت ها سالانه ۵۷ میلیون لیتر بنزین را هدر می دهد.
مریم مهدی نژاد با اشاره به توافق میان وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس استاندارد در بهمن پارسال، بیان کرد: اجرای استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلت ها یک سال به تعویق افتاد، اجرا نکردن این استاندارد، مصرف سوخت بالایی به کشور تحمیل می کند.
وی با اشاره به این که در سال 92، حدود 290 مدل موتورسیکلت در کشور وجود داشت که براساس حجم موتور به 6 کلاس طبقه بندی می شود، اظهار کرد: متأسفانه سیستمهای موتورسیکلت های کشور کاربراتوری است و نه انژکتوری؛ سیستمهای کاربراتوری نیز به هیچ وجه باثبات نیستند و به راحتی دستکاری می شود.
توقف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در دستور کار سازمان محیط زیست
مهدی نژاد با بیان این که سازمان محیط زیست برنامه هایی برای توقف شماره گذاری موتورسیکلت ها در یک بازه زمانی مناسب دارد، تصریح کرد: سیستم کاربراتوری به صورتی است که با تغییراتی اندک در آن با کاهش توان موتورسیکلت، مصرف سوخت نیز پایین آمده و قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت می شود تا تأیید شود اما پس از ورود به بازار دوباره دستخوش تغییرات می شود؛ بنابراین نتیجه مرکز آزمایش با نتایجی که در شهر مشاهده می شود بسیار متفاوت است.
مهدی نژاد با اشاره به این که با انجام تستهای آزمایشگاهی، هم اکنون میانگین مصرف سوخت این 290 نوع موتورسیکلت حدود 2,15 لیتر در 100 کیلومتر است، افزود: به یقین چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار بیشتر است.
میانگین مصرف سوخت موتورسیکلت ها باید به 2,09 لیتر برسد
وی گفت، براساس پیش بینی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با توجه به شیب کاهشی گذشته و ادامه همان روند، میانگین مصرف سوخت موتورسیکلتها در کشور باید به حدود 2,09 لیتر در 100 کیلومتر در سال 94 برسد.
مهدی نژاد با اشاره به پیامدهای توقف اجرای استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلتها به مدت یک سال، اظهار کرد: با توجه به عمر متوسط 10 ساله و پیمایش 15 هزار کیلومتری موتورسیکلت، 57 میلیون لیتر بنزین بیشتر در کل عمر موتورسیکلتهای تولیدی یک سال مصرف می شود.
مهدی نژاد مطرح کرد: اگر استانداردهای مصرف سوخت موتورسیکلتها اجرایی نشود، ممکن است موتورسیکلتهایی با مصرف بالا نیز تولید شود.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن استانداردها در یک سال، با مصرف بنزین خودروهای سبک و موتورسیکلت ها در مجموع حدود 3,5 میلیون بشکه معادل نفت خام بیشتر به کشور تحمیل می شود.
∎
مریم مهدی نژاد با اشاره به توافق میان وزیران نفت، صنعت، معدن و تجارت و رئیس استاندارد در بهمن پارسال، بیان کرد: اجرای استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلت ها یک سال به تعویق افتاد، اجرا نکردن این استاندارد، مصرف سوخت بالایی به کشور تحمیل می کند.
وی با اشاره به این که در سال 92، حدود 290 مدل موتورسیکلت در کشور وجود داشت که براساس حجم موتور به 6 کلاس طبقه بندی می شود، اظهار کرد: متأسفانه سیستمهای موتورسیکلت های کشور کاربراتوری است و نه انژکتوری؛ سیستمهای کاربراتوری نیز به هیچ وجه باثبات نیستند و به راحتی دستکاری می شود.
توقف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری در دستور کار سازمان محیط زیست
مهدی نژاد با بیان این که سازمان محیط زیست برنامه هایی برای توقف شماره گذاری موتورسیکلت ها در یک بازه زمانی مناسب دارد، تصریح کرد: سیستم کاربراتوری به صورتی است که با تغییراتی اندک در آن با کاهش توان موتورسیکلت، مصرف سوخت نیز پایین آمده و قادر به پاس کردن استاندارد مصرف سوخت می شود تا تأیید شود اما پس از ورود به بازار دوباره دستخوش تغییرات می شود؛ بنابراین نتیجه مرکز آزمایش با نتایجی که در شهر مشاهده می شود بسیار متفاوت است.
مهدی نژاد با اشاره به این که با انجام تستهای آزمایشگاهی، هم اکنون میانگین مصرف سوخت این 290 نوع موتورسیکلت حدود 2,15 لیتر در 100 کیلومتر است، افزود: به یقین چیزی که در واقعیت اتفاق می افتد بسیار بیشتر است.
میانگین مصرف سوخت موتورسیکلت ها باید به 2,09 لیتر برسد
وی گفت، براساس پیش بینی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و با توجه به شیب کاهشی گذشته و ادامه همان روند، میانگین مصرف سوخت موتورسیکلتها در کشور باید به حدود 2,09 لیتر در 100 کیلومتر در سال 94 برسد.
مهدی نژاد با اشاره به پیامدهای توقف اجرای استاندارد مصرف سوخت موتورسیکلتها به مدت یک سال، اظهار کرد: با توجه به عمر متوسط 10 ساله و پیمایش 15 هزار کیلومتری موتورسیکلت، 57 میلیون لیتر بنزین بیشتر در کل عمر موتورسیکلتهای تولیدی یک سال مصرف می شود.
مهدی نژاد مطرح کرد: اگر استانداردهای مصرف سوخت موتورسیکلتها اجرایی نشود، ممکن است موتورسیکلتهایی با مصرف بالا نیز تولید شود.
رئیس استاندارد تدوین معیار و ممیزی مصرف سوخت شرکت بهینه سازی تصریح کرد: در صورت اجرایی نشدن استانداردها در یک سال، با مصرف بنزین خودروهای سبک و موتورسیکلت ها در مجموع حدود 3,5 میلیون بشکه معادل نفت خام بیشتر به کشور تحمیل می شود.
نظر شما