شناسهٔ خبر: 60986446 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

ذبح غیراصولی دام زمینه ابتلا به تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ذبح غیر اصولی دام و استفاده از گوشت تازه بدون گذراندن زمان سرد شدن کافی گوشت و قطعه‌قطعه کردن آن بدون دستکش همه از موارد خطر ابتلا به بیماری کریمه کنگو است.

صاحب‌خبر -

دکتر مهناز آریان با اشاره به اینکه دامپزشکان، دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابان و کارکنان بهداشت و درمان و بانوان خانه‌دار که بدون دستکش گوشت را قطعه‌قطعه می‌کنند، همه در معرض ابتلا به بیماری خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو هستند، اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده تب‌دار حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک‌گیر و همه‌گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد و این بیماری مرگ و میر بالایی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه راه انتقال این بیماری کنه آلوده است که پوست انسان را لمس می‌کند یا از طریق لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: خطر انتقال طی ذبح حیوان وجود دارد و پس از آلودگی یک نفر ممکن است سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.

آریان خاطرنشان کرد: دوره کمون بستگی به راه ورود ویروس دارد. پس از گزش کنه، دوره کمون معمولاً یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است. این دوره به دنبال تماس با بافت یا خون آلوده معمولاً ۵ تا ۶ روز است و در یک مورد حداکثر به ۱۳ روز هم رسیده است. شروع علائم ناگهانی است و حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد که این علائم شامل سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی(به خصوص در پشت پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن و حساسیت به نور اتفاق می‌افتد. علاوه بر این ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلودرد و التهاب ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود.

وی بیان کرد: مرحله خونریزی‌دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت اتفاق افتاده و معمولاً در روز سوم تا پنجم بیماری شروع می‌شود و یک تا ۱۰ روز(به طور متوسط ۴۴ روز) طول می کشد که در این مرحله جان بیمار در خطر است.

آریان بیان کرد: خونریزی از لثه، بینی، استفراغ خونی، ملنا و خونریزی رحم، مشکلات تنفسی و بزرگی طحال و کبد ممکن است دیده شود و وجود خون و پروتئین در ادرار شایع است.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیماران از روز دهم وقتی ضایعات پوستی کمرنگ می‌شود، به تدریج بهبود پیدا می‌کنند، اظهار کرد: اغلب بیماران در هفته‌های سوم تا ششم بعد از شروع بیماری، وقتی شاخص‌های خونی و آزمایش ادرار طبیعی شد، از بیمارستان مرخص می‌شوند.

وی تاکید کرد: رعایت احتیاط همه‌جانبه در برخورد با خون و محصولات خونی بیماران محتمل یا قطعی در بیمارستان و مراکز بهداشتی درمانی برای حفاظت کارکنان بهداشتی و درمانی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آریان بیان کرد: به مردم باید آموزش داده شود که ذبح حیوانات را در کشتارگاه انجام دهند و از گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی استفاده نمایند؛ علاوه براین توصیه می‌شود به مدت ۲۴ ساعت لاشه گوسفند پس از ذبح در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه‌قطعه کرده و مورد مصرف قرار گیرد.

عضو هیات علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد،  بیان کرد: آموزش به مردم در مورد حفاظت در برابر گزش کنه به خصوص برای کودکان و در هنگام تماس با دام که با دست بدون حفاظ اقدام به جدا کردن کنه و حتی له کردن آن می‌کنند، بسیار مهم است. به علاوه باید به دامداران آموزش داده شود هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از محل نگهداری دام ها، لباس‌های خود را تعویض نمایند.

انتهای پیام 

نظر شما