شناسهٔ خبر: 6098312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

گزارش پانا از سومین روز دور نهایی مذاکرات

کارشبانه روزی تیم مذاکره کننده در واپسین روزهای باقیمانده

خبرگزاری پانا: سومین روز از مذاکرات هسته ای با حضور وزرای خارجه ایران، آلمان، امریکا و روسیه و همچنین حضور امانو، علی اکبر صالحی و ارنست مونیز، با خبر تمدید 7 روزه مذاکرات پایان یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، روز گذشته در جریان مذاکرات ایران و گروه 5+1 و در آخرین روز ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای، محمد جواد ظریف و فرانک والتر اشتاین‌مایر، برای دومین‌بار در هفته جاری با یکدیگر دیدار کردند.

ظریف پیش از دیدار با اشتاین مایر، با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاونانش دیدار کرد. این برای سومین روز در هفته جاری است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محل مذاکرات می‌آید و با وزیران خارجه حاضر در وین دیدار می‌کند. آمانو پیش از این نیز با وزیران خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا دیدار کرده بود.

هم‌چنین وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در دیدارهای جداگانه با همتایان روسی و آمریکایی خود دیدار کرد.

بر اساس گزارشی که روز گذشته توسط روزنامه گاردین نوشته شد، در صورتی که توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 حتمی باشد وزیر امور خارجه چین نیز به وین می‌رود.

به گزارش پانا، موضوع نحوه بازرسی‌ها از فعالیت‌ها و برنامه هسته‌ای ایران، چارچوب راستی‌آزمایی اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق جامع و نیز چگونگی حل و فصل موضوع ابعاد نظامی احتمالی از مسایلی است که به طور مستقیم پای آژانس را به مذاکرات باز کرده است.
ایران و 1+5 در چارچوب مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که آژانس مسئول راستی‌آزمایی و تایید درستی اقدامات هسته‌ای ایران در توافق جامع باشد.
همچنین روز گذشته صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان که در این دور از مذاکرات دور بود، به وین اتریش رفت و در محل مذاکرات حاضر شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این که حضور صالحی در مذاکرات برای سرعت بخشیدن و استفاده حداکثری از زمان در مذاکرات است، گفت: اگر طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد، موضوعات و مسائل می‌تواند به سرانجام برسد.
همچنین ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا پس از ورود علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی به هتل کوبورگ به عیادت او رفت.

اما با توجه به اتمام فرجه مشخص شده توسط ایران و گروه 5+1، روز گذشته ماری هارف، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: ایران و 1+5 تصمیم گرفتند که با تمدید اجرای برنامه جامع اقدام مشترک تا 7 جولای (16 تیرماه) به مذاکرات فرصت بیش‌تری برای دست‌یابی به توافق جامع و راه‌حل بلندمدت دهند.

همچنین سیدعباس عراقچی در گفت‌وگویی خبر داد: از آنجا که تحریم‌هایی که تعلیق شده بودند، طبق قوانین به صورت اتوماتیک بر می‌گشت، بنابراین اروپا و آمریکا ناچار بودند به طور رسمی مذاکرات را تمدید کنند. ولی برای این که احساس این که دوباره برای چند ماه مذاکرات تمدید شده، پیش نیاید صرفا برای هفت روز توافق ژنو تمدید شد و به آژانس هم اعلام شد که براساس توافق ژنو به وظایف خودش ادامه دهد.

به گزارش پانا، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با توجه به احتمال تمدید چند روزه مذاکرات پس از ضرب الاجل 30 ژوئن به طور رسمی در این باره اعلام کرده بود که برای اجازه به پیشرفت روند مذاکرات هسته‌ای جاری و دستیابی به یک توافق بلندمدت نهایی، شورای اتحادیه اروپا تعلیق تحریم‌ها را تا 7 جولای 2015 تمدید می‌کند.

همچنین روز گذشته باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک خود با دیلما روسف، رییس جمهور برزیل در کاخ سفید در خصوص مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: بی اعتمادی عمیقی که میان ایران و آمریکا وجود دارد به زودی از بین نخواهد رفت و مذاکره کنندگان کشورهای گروه 1+5 بر دستیابی به توافقی پافشاری خواهند کرد که همه راه‌های دستیابی به سلاح هسته‌ای را از بین ببرد و قابل راستی‌آزمایی باشد.
او همچنین اعلام کرد که در صورت حرکت مذاکرات به سمت دستیابی به یک توافق بد، از مذاکرات خارج می‌شود.

اما سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته و پیش از ترک وین در خصوص روند پیشرفت مذاکرات برای دستیابی به توافق اظهار کرد: ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 هم اکنون نیاز دارند تا توافق در مورد برنامه هسته‌ای ایران را نهایی کنند و آن را به شورای امنیت سازمان ملل تحویل دهند.

وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که "مذاکره کنندگان برای دسترسی به یک توافق هسته‌ای در مسیر درستی در حال حرکت هستند"، گفت: احتمالا در روزهای آتی یک توافق جامع هسته‌ای حاصل خواهد شد.

لاوروف ادامه داد: شرایط کنونی مذاکرات در حال پیشرفت در مسیر درستی است. هم اکنون موضوعات مورد اختلاف باقیمانده نه در مورد موضوعات فنی بلکه در مورد روند توافق مثل نهایی کردن توافق‌ در مورد موضوعات مختلف و تحویل آن به شورای امنیت است.
اما روز گذشته عراقچی نیز با اشاره به پیشرفت مذاکرات گفت: بعضی مسائل اختلافی هنوز وجود دارد که در مورد آن ها توافق حاصل نشده و بعضی از متون هست که هنوز نوشته نشده است.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده از کار شبانه‌روزی گروه های حاضر روی متن توافق خبر داد.

وی همچنین گفت که ایران و اعضای گروه 5+1 با جدیت در حال کار روی این متون هستند. او فضای مثبتی را بر مذاکرات حاکم دانست و گفت: روحیه رفتن به جلو در همه هیات‌ها وجود دارد ولی این معنایش این نیست که هیات‌ها از جمله خود ما حاضر هستیم به هر قیمتی توافق کنیم.

عراقچی همچنان تاکید دارد که توافق حتما باید یک توافق خوب باشد و توافق خوب توافقی است که اصول و چارچوب‌ها و خطوط قرمزی که به ویژه توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده در آن رعایت شود و در آن صورت است که به توافق رضایت خواهیم داد.

به گزارش پانا به نقل از آسوشیتدپرس، یک دیپلمات غربی نیز مدعی شد که آژانس به‌زودی گزارشی را منتشر می‌کند که در آن کاهش ذخایر اورانیوم ایران را تایید خواهد کرد.


 

نظر شما