شناسهٔ خبر: 60951727 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

دو کارشناس بازار سرمایه بررسی کردند:

بورس در برابر اخبار منفی بی حس شد/ دو عامل صعود شاخص

دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی حسی بورس در برابر اخبار منفی و دو گروه دارای بیشترین ورود و خروج پول خرد حقیقی، نتایج قابل‌ توجه در بازار را منوط به دو عامل دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بی حسی بورس در برابر اخبار منفی و آمار بیشترین ورود و خروج پول خرد حقیقی به دنیای اقتصاد اعلام کردند: نتایج قابل‌ توجه در بازار منوط به دو عامل است.

رشد بورس نیازمند سوخت ۱۰ هزار میلیارد تومانی

ابراهیم سماوی: روند کلی بازار سرمایه و بازار‌های رقیب به دلیل قوت گرفتن خبرها پیرامون توافقات در ۵ هفته اخیر رکودی شد. اخبار واصله نشان‌دهنده امکان وقوع یک برجام کوچک یا همان برجامک را می‌داد و همین موضوع  باعث شد دلار به کمتر از ۵۰ هزار تومان افت کند و سایر بازارها نیز واکنش نشان داده و با کاهش مواجه شوند.

همگام با این وضعیت بازار سرمایه کمی ریزشی شد و ارزش معاملات مجددا به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید. طی چند روز اخیر اخبار گوناگونی مخابره شد که یکی با ابعاد فرامرزی در خصوص روسیه بود و با حمله گروه واگنر احتمال جنگ داخلی می‌رفت. بر همین اساس دلار مجددا به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت البته این روند دو روز پیش قوت نگرفت.

روسیه یکی از کشورهای استراتژیک و اثرگذار بر قدرت ایران در منطقه است و با این کشور مراودات مالی دارد. بر همین اساس جنگ در این کشور مستقیما روی معاملات در بازارهای ایران اثرگذار است و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در معاملات این موضوع را لحاظ کنند. افزایش قیمتی دو روز پیش دلار به وضعیت مثبت بازار سرمایه تسری پیدا کرد.

علاوه بر این ایران مجددا در فهرست سیاه FATF قرار گرفت. البته ایران در گذشته نیز در این فهرست حضور داشته و اتفاق جدیدی نیست اما مخابره شدن مجدد این اخبار اثر را در بازار سرمایه و مخصوصا گروه بانکی‌ها گذاشت و باعث خروج پول از این گروه شد. دو روز پیش گروه بانکی رکورددار خروج سرمایه خرد حقیقی از بازار سرمایه بود.

از سوی دیگر خبر مثبتی که جمعه در خصوص صنعت پالایشی مخابره شد مربوط به تغییر نرخ دلار محاسباتی قیمت فراورده‌های نفتی از ۲۸.۵ به ۳۷.۹ هزار بود و باعث شد این گروه دو روز پیش کمی با تقاضا روبرو شود اما برخلاف انتظار موجود این تقاضا چشمگیر نبود. دو روز پیش بورس روند متعادل و کمی مثبت داشت و بصورت کلی سبز رنگ نبود. بررسی ها نشان می دهد بیشترین ورود پول خرد حقیقی را صنعت فراورده‌های نفتی با ۲۴ میلیارد تومان داشت و بیشترین خروج پول نیز متعلق به گروه بانکی با ۱۰۶ میلیارد تومان بود.

بازار سرمایه همچنان با کمی رکود دست‌ و‌ پنجه نرم می‌کند و تا وقتی که ارزش معاملات به محدوده بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نرسد، انتظار خاصی نسبت به رشد بازار سرمایه در کوتاه‌مدت نمی رود. بازار سرمایه نیازمند استراحت زمانی در محدوده‌های فعلی ۲.۱ تا ۲.۲‌ میلیون واحد شاخص کل است و برآورد شده این استراحت تا پایان مرداد ماه ادامه یابد. با توجه به رشدی که از آبان‌ سال گذشته تا اردیبهشت ماه اتفاق افتاد، انتظار می رفت بازار سرمایه از نظر زمانی استراحت کند و منطقی به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد اگر ابهامات ادامه‌دار باشد، توافقی شکل نخواهد گرفت و اخبار منتشره صرفا خبر درمانی باشد. در این زمان مجددا دلار به محدوده ۵۵ هزار تومان برخواهد گشت و شاهد رشد مجدد شاخص و فتح قله‌های قبلی خواهیم بود. چشم‌انداز کلی بازار تا پایان سال مثبت خواهد بود و روند رو‌ به‌ رشد از اواخر مرداد ماه مجددا شکل می گیرد.

با انتشار گزارش‌های سه‌ماهه احتمالا گروه‌های ریالی نیز افزایش نرخ مناسبی خواهند داشت. با توجه به اینکه دلار در بازار آزاد به محدوده‌های کمتر از ۴۷ هزار تومان کاهش پیدا نکرد، جای نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد و احتمال می‌رود شاخص مجددا قله‌های جدیدی را فتح کند. در شرایط فعلی بازار سرمایه بسیار تحت‌تاثیر اخبار است و کمتر در محدوده‌های تحلیل بنیادی می‌گنجد. به همین دلیل فضا ابهام‌آلود و امکان خطای تحلیل‌ها زیاد است.

بورس منتظر گشایش‌های بین‌المللی

مریم محبی: مثبت‌های کم‌رمق دو روز پیش بازار سرمایه ادامه روند پرقدرت و مثبت گذشته نیست. چرا که همچنان اتفاقات مثبت در بازار دنبال می شود تا بر آن اثرگذار باشد اما این اتفاقات مشاهده نمی شود. موضوع تغییر قیمت پایه فراورده‌های نفتی را در بورس باید اثر مثبتی بر کل بازار سهام می گذاشت که متاسفانه اتفاق نیفتاد. از طرفی گزارش‌ شرکت‌های بورسی نشان دهنده عملکرد مثبت است.

علاوه بر این تغییرات قیمت دلار اثر خاصی بر بازار سرمایه نداشته و منجر به شکل‌گیری روند مثبت پرقدرت نخواهد شد. افزایش نرخ بهره بین‌بانکی نیز باید اثر منفی بر بازار سرمایه می‌گذاشت اما نگذاشت. بازار سرمایه در سردرگمی است و سهامدار نیز دچار سردرگمی شده و نمی‌تواند تصمیم بگیرد. به همین دلیل به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت مانند صندوق‌های درآمد ثابت یا خرید سهام بنیادی با هدف نوسان‌گیری روی می‌آورد. این رفتارها ناشی از ترس است.

روند بورس تنها یک واکنش از سرمایه‌گذاران سردرگم است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که می‌تواند در شرایط فعلی روند مثبت در بازار سهام را تثبیت کند، موضوع گشایش‌های بین‌المللی است. این فضای غبارآلود و مبهم در اقتصاد ایران اثر نامطلوب را بر شرکت‌های بورسی گذاشت. محدودیت‌هایی که متاسفانه از طرف دولت اعمال می‌شود در روند کاری شرکت‌ها اخلال ایجاد کرده و باعث می‌شود شرکت‌ها نتوانند آزادی عمل را در کسب سود از محل فعالیت‌های عملیاتی داشته باشند. بنابراین شرکت‌های بورسی منتظر تحقق گشایش‌ها هستند.

بازار سرمایه در برابر اثرات منفی عدم نتیجه توافقات بی‌حس شده است. بنابراین بازار با خبر جدید مبنی بر تداوم قرارگرفتن ایران در فهرست سیاه FATF واکنش آنچنان منفی نشان نمی‌دهد چون قبلا به این موضوع واکنش منفی نشان داده است. چنانچه تحریم‌ها ادامه یابد، نمی‌تواند باعث ریزش مجدد بازار سرمایه شود.

اگر اتفاقات مثبتی در حوزه گشایش‌های بین‌المللی رخ دهد، شاهد نتیجه قابل‌توجهی بر بازار سرمایه خواهیم بود. به همین دلیل دولت به خبردرمانی و ارائه قطره‌ چکانی اطلاعات مثبت رو می‌آورد. امید است بازار سرمایه به جایی نرسد که در برابر اخبار مثبت مانند اخبار منفی بی‌حس شود. چرا که این موضوع بازار سرمایه را تهدید می‌کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما