شناسهٔ خبر: 60951068 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

توهم نتانیاهو برای جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

هرچند جامعه جهانی راهکار دو دولتی را تنها راه پایان مناقشه فلسطینی می‌داند، اما تندرو‌های صهیونیستی حاضر نیستند به چنین طرحی تن دهند و نتانیاهو بار دیگر با بیان اینکه وجود تشکیلات خودگردان فلسطین به نفع تل‌آویو است، مدعی شد که باید از شکل‌گیری کشور فلسطین جلوگیری شود.
درحالی که گروه‌های مقاومت فلسطین با تقویت توان نظامی خود مسیر آزادسازی سرزمین‌های اشغالی را هموار می‌کنند، مقامات رژیم صهیونیستی سعی دارند پازل اشغالگری خود را تکمیل کنند. کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در ماه‌های اخیر طرح‌های تحریک آمیز خود را در کرانه باختری اجرا کرده است، در پی این است با استفاده از ابزار‌های خود راه پیروزی فلسطینی‌ها را سد کند.
نتانیاهو در اظهاراتی گفت: «اسرائیل خود را برای مرحله بعد از رفتن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آماده می‌کند و باید با خواسته تشکیل کشور فلسطین مقابله کرد.» طبق گزارش شبکه صهیونیستی «کان»، نتانیاهو این اظهارات را سه شنبه هفته گذشته در نشست غیرعلنی کمیسیون امور خارجی و امنیت پارلمان رژیم صهیونیستی بیان کرده است. شبکه کان اشاره کرد نخست‌وزیر اسرائیل این سخنان را در پاسخ به سؤال اعضای کمیسیون درباره روابط تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح کرده است. نتانیاهو طی این جلسه گفته است: «ما برای روز‌های بعد از محمود عباس آماده می‌شویم. نیازمند تشکیلات خودگردان هستیم و نمی‌توانیم اجازه دهیم فرو بپاشد و نمی‌خواهیم از هم بپاشد. ما آماده‌ایم به تشکیلات کمک اقتصادی کنیم.» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: «منافع ما ایجاب می‌کند که تشکیلات خودگردان کار خود را ادامه دهد. این تشکیلات در مواردی که موفق می‌شود، به نفع ما عمل می‌کند و سقوط آن به نفع ما نیست.»‌طبق این گزارش، نتانیاهو همچنین به‌شدت با شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین مخالفت کرده و گفته: «آرزوی آن‌ها را برای تشکیل کشور باید ریشه‌کن کرد». هرچند تندرو‌ها مخالف سرسخت تشکیل کشور فلسطین هستند و تلاش می‌کنند با توسعه شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری، فلسطینی‌ها را بیرون رانده و این منطقه را یهودی‌سازی کنند، اما در این مسئله به‌خصوص همه جهان علیه سیاست‌های اشغالگرانه تل‌آویو است. همه کشور‌ها و حتی غربی‌ها ابتکار دو دولتی را تنها راه پایان مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌دانند، ولی مقامات تل‌آویو با این درخواست‌ها مخالفت کرده‌اند و با وجود توافقات انجام شده در اسلو در سال ۱۹۹۳، تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. حتی در ماه‌های اخیر تندرو‌های کابینه تل‌آویو، اقدامات تحریک آمیز را برای تخریب مسجدالاقصی و بیرون راندن فلسطینی‌ها انجام داده‌اند.
واکنش تشکیلات خودگردان
اظهارات نتانیاهو واکنش تند فلسطینی‌ها را در پی داشته است. پس از انتشار این گزارش، نبیل ابوردینه، سخنگوی رئیس تشکیلات خودگردان گفت: «کشور فلسطین پابرجاست و بیش از ۱۴۰ کشور دنیا آن را به رسمیت می‌شناسند. این کشور تنها نیازمند از بین رفتن اشغالگری است تا استقلال خود را نمایان سازد.» براساس گزارش خبرگزاری فلسطین (وفا)، ابوردینه تأکید کرد: «اشغالگران در توهم به سر می‌برند، اگر فکر می‌کنند می‌توانند این اشغالگری را با تداوم تجاوزات علیه مردم فلسطین تثبیت کنند.» سخنگوی تشکیلات خودگردان ادامه داد: «حقیقت مقاصد اسرائیل مخالفت با قطعنامه‌های بین‌المللی و حقوق بین‌الملل است. شریکی اسرائیلی که به دنبال برقراری صلح مبتنی بر قطعنامه‌های بین‌المللی باشد، وجود ندارد.»‌وی همچنین اشاره کرد که کشور فلسطین در سازمان ملل در بسیاری از نهاد‌های بین‌المللی و وابسته به آن ناظر است و در این خصوص از رسمیت جهانی برخوردار است.

نظر شما