شناسهٔ خبر: 60936863 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

زنگنه در نشست خبری مطرح کرد؛

کلیات برنامه هفتم توسعه شنبه هفته آینده با حضور اعضای دولت بررسی می‌شود/ تشکیل ۲۵ کمیته تخصصی

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: ۲۵ کمیته تخصصی برای بررسی برنامه هفتم توسعه تشکیل شده است که البته برخی نمایندگان تفاضا دارند تا به کمیته‌ها فرصت بیشتری برای بررسی داده شود. کلیات این لایحه نیز شنبه هفته آینده با حضور دولت بررسی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو٬ محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در نشست خبری امروز که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد اظهار کرد: برنامه هفتم توسعه بعد از کش و قوس‌های فراوان در نهایت به مجلس تقدیم شد. این برنامه تصویری از اتفاقاتی است که در سطح کلان در بازه زمانی ۵ ساله٬ قرار است که در کشور بیفتد. یک برنامه توسعه خوب٬ باید منطبق بر واقعیت‌ها و آمار و اطلاعات دقیق باشد تا کشور را به اهداف اصلی و افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی برساند.

وی افزود: برنامه هفتم به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شود. از زمان انتشار لایحه٬ نمایندگان ۵ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر روی مواد و بند‌ها ثبت کنند. همچنین کمیسیون‌ها ۱۰ روز فرصت دارند تا گزارش نهایی را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند. کمیسیون تلفیق ۳ هفته کاری فرصت دارد تا پیشنهاد کمیسیون‌ها را بررسی کند و بعد از آن این گزارش بارگزاری می‌شود و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهادات خود را بر روی این گزارش ثبت کنند و بعد از آن توسط رئیس مجلس به صحن علنی آورده می‌شود.

زنگنه ادامه داد: اگر کلیات برنامه هفتم در صحن تصویب شود٬ که روال عادی طی می‌شود؛ در غیر این صورت یا به کمیسیون تلفیق و یا به دولت بازگردانده می‌شود. با توجه به تعطیلی‌های پیش رو٬ تلاش ما این است که تا اواخر شهریورماه کلیات لایحه را به شورای نگهبان ارسال کنیم. تلاش می‌کنیم تا قبل از تنظیم و ارسال قانون بودجه سال ۱۴۰۳٬ کار بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه به اتمام برسد. البته این نگرانی وجود دارد که این مدت زمان٬ به کیفیت برنامه لطمه بزند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: در ابلاغیه رهبری در شهریورماه٬ اولویت‌هایی را به دولت ارائه کردند که از نکات مثبت برنامه توسعه این است که٬ ۲۴ فصل بر اساس اولویت‌های مقام معظم رهبری در سند ابلاغی تنظیم شده است. مسئله محور بودن برنامه هفتم توسعه نیز از دیگر نکات مثبت این برنامه است. به عنوان مثال در حوزه انرژی٬ به دنبال رفع ناترازی در حوزه برق و گاز است. اصلاح صندوق‌های بازنشتگی و حل مشکلات آن‌ها نیز از دیگر نقاط قوت این برنامه است.

زنگنه تاکید کرد: در ابتدای هر فصل جدولی ارائه شده و شاخص‌هایی عنوان شده که هدف نهایی در برنامه مشخص شده است. عدم توجه به منابع یکی از نکاتی است که باید در برنامه هفتم اصلاح شود. وقتی از افزایش رشد اقتصادی یا کاهش ناترازی در حوزه‌های مختلف صحبت می‌کنیم٬ نیازمند منابع است که حداقل تا این لحظه جدول منابع و مصارف به عنوان پیوست در برنامه هفتم دیده نشده است. برخی احکام نیز احکام راهبردی نیست که این موضوع نیز باید برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی موضوعات مانند فناوری٬ تعاون و منابع طبیعی نیز جزو موضوعاتی است که بنا به نظر برخی نمایندگان باید توجه بیشتری به آن می‌شد. کمیسیون تلفیق این آمادگی را دارد که پذیرای نظر تمامی کارشناسان و نخبگان و فعالان عرصه‌های مختلف برای تدوین برنامه هفتم توسعه باشد. ایجاد ثبات اقتصادی و کاهش تورم٬ اصلی‌ترین هدف مجلس است که تلاش می‌کنیم در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه به این موضوعات توجه شود.

زنگنه اضافه کرد: ۲۵ کمیته تخصصی برای بررسی برنامه هفتم توسعه تشکیل شده است که البته برخی نمایندگان تفاضا دارند تا به کمیته‌ها فرصت بیشتری برای بررسی داده شود. کلیات این لایحه نیز شنبه هفته آینده با حضور دولت بررسی خواهد شد.

نظر شما