شناسهٔ خبر: 60936159 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی جو مریخ با انتشار تصاویر فرابنفش از سیاره سرخ

ناسا اخیرا عکس های فرابنفشی از مریخ منتشر کرده که توسط کاوشگر ماون (MAVEN) ثبت شده و تغییرات فصل‌های مریخ در دو دوره زمانی مختلف را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ در تصویر اول که مربوط به سال ۲۰۲۲ و نیمکره جنوبی سیاره است فصل تابستان مشاهده میشود. در این زمان سیاره در نزدیکی ترین فاصله به خورشید قرار داشت. در این تصویر کاوشگر ناسا با کمک دستگاه تصویربرداری طیف نگار فرابنفش قادر به اندازه گیری طول موج های بین ۱۰۰ تا ۳۴۰ نانومتری است. نواحی سفید درون عکس ابرها و مه را در آسمان مریخ نمایش می دهد.
عکس دیگر که در ماه ژوئن دریافت شد عمیق ترین دهانه مریخ با نام Argyre Basin را نشان می دهد که در زمان قرارگیری دو مدار این سیاره به دور خورشید بوده است. همچنین در این تصاویر فصول در این سیاره در حال تغییر هستند. تصویر دیگر مربوط به ژانویه بوده و به زمان عبور از دورترین نقطه مداری این سیاره به دور خورشید و از نیم کره شمالی گرفته شده است.
در این تصویر نیز وجود ابرهای سفید در بخش قطب شمال و همچنین توده های این در بخش بالایی و به رنگ سرخابی قابل مشاهده است.
مریخ مانند زمین، روی یک محور کج می‌چرخد که این امر باعث می‌شود سیاره سرخ چهار فصل مختلف داشته باشد. البته فصول مر‌یخ تقریباً دو‌برابر فصول زمین هستند؛ زیرا یک سال مریخی تقریباً دو‌برابر یک سال زمین است.
ناسا در بیانیه خود اعلام کرد: دانشمندان با مشاهده مریخ در طول موج فرابنفش اطلاعات دقیقی از جو آن تهیه و ویژگی های آن را بررسی خواهند کرد.
کاوشگر MAVEN ناسا که در سپتامبر سال ۲۰۱۴ وارد مدار مریخ شد، پاییز امسال ۱۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد.

نظر شما