شناسهٔ خبر: 6091334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بان کي مون در سومين سال صدور بيانيه ژنو درباره سوريه : بايد شرمسار بود

صاحب‌خبر - نیویورک/ خبرگزاری صدا و سیما/ سیاسی 94/4/10

دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای به مناسبت سومین سالگرد صدور بیانیه ژنو درباره اوضاع سوریه تاکید کرد: باید شرمسار باشیم که رنج و سختی مردم سوریه روز به روز عمق بیشتری پیدا می‌کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، بان کی مون در این بیانیه با اشاره به گذشت سه سال از صدور بیانیه ژنو درباره اوضاع سوریه با قویترین واژه های ممکن، همکاری جامعه جهانی‌ و طرف های درگیری را برای اجرای این بیانیه خواستار شد و افزود:
از جامعه جهانی‌ و طرف های درگیری می‌خواهم با من و فرستاده ویژه من در سوریه برای اجرایی کردن اطلاعیه ژنو و خروج از بحران سوریه همکاری کنند چون نباید بیش از این وقت را تلف کرد.
وی با اشاره به دویست و بیست هزار کشته در سوریه تصریح کرد: تقریبا نیمی از مردان، زنان و کودکان سوری مجبور به ترک خانه های خود شده اند و غیرنظامیان با رگبار گلوله و موارد نقض وحشتناک حقوق بشر، از جمله شکنجه و بازداشت های طولانی‌ مدت ده‌‌‌ ها هزار نفر رو به رو هستند.
دبیرکل سازمان ملل افزود: نباید هیچ مصونیت از مجازات برای چنین رفتارهای غیرانسانی ایجاد شود.
وی با اشاره به کنترل بخش های مختلف سوریه توسط نیروهای دولتی و نیروهای مسلح غیردولتی همچون داعش و جبهه النصره گفت: تمدن و میراث فرهنگی‌ سوریه در معرض حمله است کشور در مرز سقوط و تجزیه قرار دارد.
وی چنین وضعی را تهدیدی بیشتر برای منطقه‌ای بی‌ ثبات و ناآرام همچون خاورمیانه دانست.
دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تلاش ها و فعالیت استفان دی میستورا، فرستاده‌ی ویژه خود به سوریه، برای اجرای معنی دار و درازمدت بیانیه ژنو گفت: جامعه جهانی به خصوص شورای امنیت نباید وقت بیشتری برای پایان بخشیدن به چرخه خشونت ها در سوریه تلف کند.
بان کی‌ مون تلفات انسانی‌ تاخیر بیشتر در اجرایی شدن قرارداد ژنو را غیرقابل قبول خواند و گفت: با گذشت سه سال از زمانی‌ که طرف های درگیری و قدرت های تاثیرگذار امیدواری خود را برای پایان بخشیدن به درگیری ها در سوریه ابراز می کردند، وقت آن رسیده که راه خروج از این معضل را پیدا کنیم.
وی با قویترین واژه‌های ممکن تا قبل از اینکه خسارت زیانبار غیرقابل جبرانی به سوریه، مردم آن و منطقه وارد شود از جامعه جهانی‌ خواستار همکاری با وی و فرستاده ویژه ‌اش برای کار جدی و اجرایی کردن بیانیه ژنو شد.

نظر شما