شناسهٔ خبر: 60909842 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

درباره واگنر و یک شورش ۲۴ ساعته/ اختلاف ارتش روسیه و پریگوژین بر سر چیست؟

سرویس‌های امنیتی روسیه گفته‌اند که تحقیقات جنایی را در مورد پریگوژین به دلیل راه‌اندازی شورش آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - «یوگنی پریگوژین»، رئیس نیرو‌های «واگنر» اخیرا مدعی شد که نیرو‌های او برای برکناری فرماندهی ارشد نظامی روسیه وارد این کشور شده‌اند.

رئیس واگنر روز شنبه مدعی شد که نیروهایش کنترل سایت‌های نظامی در جنوب شهر روستوف-آن-دون را در دست دارند.

به گزارش «الجزیره»، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، این شورش را محکوم کرد و گفت که این شورش یک خنجر به پشت کشور و مردم است.

وی گفت: همه کسانی که شورش را تدارک دیدند به عذاب اجتناب ناپذیری مبتلا خواهند شد. 

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه، گفت: نیرو‌های مسلح و سایر سازمان‌های دولتی دستورات لازم را دریافت کرده‌اند.

پیش از این، سرویس‌های امنیتی روسیه گفته بودند که تحقیقات جنایی را در مورد پریگوژین به دلیل راه‌اندازی شورش، آغاز کرده‌اند.

پریگوژین ماه هاست که «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و «والری گراسیموف»، فرمانده ارشد روسیه را به بی کفایتی متهم می‌کند.

اساس اختلاف پریگوژین با ارتش روسیه چیست؟

پریگوژین در ژانویه ادعا کرد که شهرک معدن نمک «سولدار» در اوکراین را تصرف کرده و وزارت دفاع روسیه را به تلاش برای ربودن اعتبار به دست آمده از سوی واگنر متهم کرد. 

او بار‌ها شکایت کرده است که ارتش روسیه در تامین مهمات کافی گروه واگنر برای تحت کنترل درآوردن باخموت ناکام بوده و تهدید کرده است که افرادش را از این شهر خارج خواهد کرد.

نظامیانی که گفته می‌شود عضو واگنر و در اوکراین مستقر هستند ویدئویی ضبط کردند که در آن والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به عدم ارائه مهمات متهم کردند.

پریگوژین همچنین شویگو را به دلیل انتقاد شدید در حالی که فرماندهان نظامی روسیه را به بی کفایتی متهم می‌کند، مورد توجه قرار داده است. 

پریگوژین که زمانی یکی از چهره‌های تجاری پنهان بود، به شهرت عمومی خود را افزایش داده است.

گروه واگنر چیست؟

گروهان پریگوژین با نام مستعار اولین فرمانده آن، «دیمیتری اوتکین»، سرهنگ بازنشسته نیرو‌های ویژه ارتش روسیه، «واگنر» نامیده شد. 

واگنر اولین بار پس از آغاز درگیری در آوریل ۲۰۱۴ در شرق اوکراین، در هفته‌های پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه از سوی روسیه، در حال فعالیت در شرق اوکراین دیده شد. 

پیشینه پریگوژین چیست؟

پریگوژین ۶۲ ساله در سال ۱۹۸۱ به جرم سرقت و تجاوز مجرم شناخته شده و به ۱۲ سال زندان محکوم شد. او پس از آزادی، در دهه ۱۹۹۰ یک رستوران در سن پترزبورگ افتتاح کرد.

پریگوژین بعد‌ها تاسیس، فرماندهی و تامین مالی شرکت در سایه «واگنر» را تایید کرد. 

او گفت که ۵۰ هزار نظامی در اختیار دارد که حدود ۳۵ هزار نفر از آن‌ها آماده حضور در خط مقدم در همه زمان‌ها هستند. 

انتهای پیام/

نظر شما