شناسهٔ خبر: 6090168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش خبرنگار میزان از وین؛

گزارش نهایی به کاخ سفید رفت / نقش آفرین ویژه این روزهای مذاکرات کیست؟

خبرگزاری میزان: اخیرا منابع خبری از ارسال گزارش نهایی جان کری و ارنست مونیز به کاخ سفید خبر داده بودند. با این حال گویا هنوز اوباما در حال سنجش اوضاع جهت اتخاذ تصمیم نهایی خود می باشد.

صاحب‌خبر -
گزارش نهایی به کاخ سفید رفت / نقش آفرین ویژه این روزهای مذاکرات کیست؟
خبرنگار میزان از وین: یکی از مهم ترین دغدغه های موجود در مذاکرات هسته ای وین، زمان برگزاری نشست جمعی وزرای امور خارجه اعضای 1+5 و جمهوری اسلامی ایران است. برخی منابع از برگزرای این نشست در هفته آینده و برخی دیگر، از برگزرای نشست وزرا طی روزهای منتهی به آخر همین هفته خبر داده اند. به نظر می رسد برگزرای نشست جمعی و مشترک همه وزرای امور خارجه بستگی به سرعت مذاکرات و پیشرفت در موارد اختلافی دارد. برگزاری نشست مشترک وزرای امور خارجه ایران و اعضای 1+5، آن هم در حالی که مذاکرات در ساعت صفر متوقف گردیده و در وقت اضافه ادامه خواهد داشت، از اهمیت وافری برای تحلیلگران برخوردار خواهد بود.

موسی عاصی در گفت و گو با میزان:
فشار تل آویو و ریاض علیه مذاکرات هسته ای افزایش می یابد

موسی عاصی خبرنگار و تحلیلگر شبکه المیادین که در مذاکرات وین حضور دارد، به لابی های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و سنگ اندازی آنها در مسیر توافق هسته ای اشاره کرده و در این خصوص تاکید کرد: "ریاض و تل آویو اساسا موافق کمترین توافقی میان ایران و اعضای 1+5 نیستند. عربستان سعودی و اسرائیل بر این باور هستند که توافق هسته ای قدرت مانور آنها در منطقه را محدود خواهد کرد. از این رو طی روزهای اتی شاهد سنگ اندازی بیشتر این دو در مذاکرات خواهیم بود. بدیهی است که هر اندازه به توافق نهایی نزدیک تر می شویم این تقابل بیشتر می شود."

تهدید اوباما در لحظات حساس مذاکرات هسته ای
رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در بحبوحه مذاکرات هسته ای و درست در ساعات منتهی به پایان ضرب الاجل دهم تیرماه، بار دیگر پرده از ماهیت ایالات متحده آمریکا و چهره واقعی آن برداشته است. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که در صورت اصرار بر یک توافق بد (توافقی که از دیدگاه اوباما بد باشد!)، کشورش از مذاکرات هسته ای با ایران خارج خواهد شد. این تهدید درست در حالی صورت می گیرد که هنوز رئیس جمهور ایالات متحده تصمیم قطعی خود را جهت رسیدن یا نرسیدن به توافق نهایی اعلام نکرده است.

کندی مذاکرات هسته ای در وین، ریشه در همین تاخیر اوباما دارد. اخیرا منابع خبری از ارسال گزارش نهایی جان کری و ارنست مونیز به کاخ سفید خبر داده بودند. با این حال گویا هنوز اوباما در حال سنجش اوضاع جهت اتخاذ تصمیم نهایی خود می باشد.

در چنین شرایطی تهدید باراک اوباما مبنی بر ترک میز مذاکرات و عواقب پس از آن!، شانتاژی تبلیغاتی برای لاپوشانی تاخیر رئیس جمهور آمریکا در اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز محسوب می شود.

آمادگی مسکو برای نقش آفرینی پررنگ تر در مذاکرات وین
اگرچه سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه قصد دارد وین را به مقصد مسکو ترک نماید، اما سرگی ریابکوف معاون وی در صدد است بر اساس دستور العمل ارائه شده از سوی ولادیمیر پوتین، نقش آفرینی فعالانه ای را در مسیر حل و فصل اختلافات موجود ایفا کند. سرگی لاوروف در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرده است که مذاکرات هسته ای به صورت آهسته و پیوسته و در مسیر مطلوب خود پیش می رود.

چنانچه خبرنگاران روسی مستقر در وین اعلام کرده اند، قرار است لاوروف جهت حضور در نشست نهایی و مشترک وزرا و بلکه زودتر از آن، به وین باز گردد تا در صورت لزوم، نقش پررنگی در جمع بندی مباحث توافق شده ایفا نماید. با این حال برخی منابع معتقدند سفر مجدد وزرای امور خارجه ای که امشب و فردا وین را ترک می کنند، بستگی به میزان پیشرفت مذاکرات و سرعت جمع بندی مباحث اختلافی طی روزهای آتی دارد.

هنوز برخی مسائل حل نشده باقی مانده است
مواضع مبهم طرف آمریکایی حول موضع حساس و تعیین کننده بازرسی های فراقانونی و همچنین مواضع نامشخص طرف فرانسوی در این حوزه، به علاوه اختلافاتی که بر سر موضوع رفع تحریمها وجود دارد سبب شده است تا هنوز نتوان برداشت کاملی از مذاکرات پیش رو و نتایج آن داشت. اصلی ترین دستور کار دو طرف طی روزهای آتی، بحث حول موارد اختلافی باقیمانده و همچنین جمع بندی مباحث مورد توافق است.

تنها وزیر غایب هم به وین می آید
حضور وزیر امور خارجه چین در محل مذاکرات هسته ای، معمولا یکی از موضوعاتی است که در روزهای پایانی مذاکرات به یک سوزه خبری داغ برای خبرنگاران تبدیل می شود. منابع چینی وابسته به هیات دیپلماتیک این کشور در پکن عنوان کرده اند که هنوز زمان حضور وزیر امور خارجه چین در وین مشخص نیست اما وی قرار است برای شرکت در دور نهایی نشست مشترک وزرا به اتریش سفر کند. بر این اساس، وانگ ایی وزیر امور خارجه چین در روزهای آتی خود را برای سفر به وین آماده می کند و زمان دقیق این سفر بستگی به اعلام زمان قطعی مذاکرات از سوی فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده اعضای 1+5 دارد.

با این حال برخی منابع چینی اعلام کرده اند صرفا در صورت بالا بودن احتمال توافق و پیشرفت مذاکرات و حل و فصل نقاط اختلافی طی روزهای آتی، سفر وانگ ایی به وین صورت خواهد گرفت.

چالش بر سر چرایی تمدید مذاکرات
چرایی تمدید مذاکرات هسته ای به دغدغه ای مهم در میان خبرنگاران و تحلیلگران مستقر در وین تبدیل شده است. برخی منابع دلایل تمدید مذاکرات را ابعاد فنی مذاکرات و برخی دیگر، دلایل این مسئله را جمع بندی نهایی حول محورهای اختلافی و ایجاد فرصت تنفس بیشتر برای تصمیم گیری های جدی تر دانسته اند.

نقش آفرینی ویژه آمانو در ساعات پایانی مذاکرات هسته ای  
امروز بار دیگر یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در محل مذاکرات هسته ای حاضر شد و با وزیر امور خارجه کشورمان در هتل کوبورگ دیدار کرد. در این دیدار، بر لزوم همکاری های مشترک دو طرف برای حل و فصل پرونده هسته ای  اختلافات موجود تاکید شده است. لازم به ذکر است که طی روزهای اخیر آمانو چندین بار در هتل محل مذاکرات حضور پیدا کرده و با وزرای امور خارجه کشورهای مختلف دیدار و گفت و گو کرده است.

اعضای 1+5 جملگی در اظهارات رسمی خود در صدد برجسته سازی نقش آژانس بین المللی انرژی اتمی در توافق نهایی با ایران هستند. به نظر می رسد افشاگری های صورت گفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نقش مخرب و منفی آژانس و عدم اطمینان به این سازمان وابسته به نهاها و بازیگران سلطه گر، سبب شده است تا اعضای 1+5 که از افول موقعیت آژانس در نزد افکار عمومی دنیا نگران هستند، این بار نقش  آمانو را بیش از دیگر ادوار گذشته مورد تاکید و تایید قرار دهند.

از سوی دیگر، قرائت گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین که فردا صورت خواهد گرفت، تا حدود زیادی منعکس کننده نقش افرینی جدید این سازمان ظاهرا بین المللی در خصوص توافق هسته ای احتمالی با ایران خواهد بود.

فابیوس سکوت کرده است
موضوع دیگری که در این برهه جای بسی تاکید دارد، به سکوت وزیر امور خارجه فرانسه در قبال توافق هسته ای با ایران باز می گردد. در این میان لوزان فابیوس فعلا مواضعی سلبی یا ایجابی در خصوص روند مذاکرات اتخاذ نکرده است. نکته قابل تامل اینکه خبرنگاران فرانسوی حاضر در محل مذاکرات هسته ای نیز نسبت به مواضع جدید احتمالی وزیر امور خارجه فرانسه ابراز بی اطلاعی می کنند.

برخی منابع از احتمال شانتاژ دوباره فابیوس حول موضوع غیر قابل پذیرش بازرسی های نظامی خبر می دهند و برخی دیگر، از همراهی وی با مواضع دیگر اعضای 1+5 در روزهای باقیمانده خبر می دهند. با این حال تا زمانیکه وزیر امور خارجه فرانسه مواضع خود را در این خصوص علنی ننماید، نمی توان تفسیر دقیق و کاملی از سکوت وی ارائه کرد.

لازم به ذکر است که لوران فابیوس پس از بازگشت خود به فرانسه، هنوز وارد وین نشده است. قرار است وی پس از حضور در محل مذاکرات هسته ای طی روزهای آتی ،گفت و گویی با خبرنگاران مستقر در هتل کوبورگ داشته باشد.
 
انتهای پیام/

نظر شما