شناسهٔ خبر: 6089827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

پس از پایان ضرب الاجل و نرسیدن به توافق

مذاکرات هسته ای 7 روز دیگر تمدید شد

صاحب‌خبر -

ضرب الاجل مذاکرات هسته ای  برای رسیدن به توافق روز گذشته به پایان رسید و وزارت خارجه آمریکا از تمدید مهلت مذاکرات تا یک هفته دیگر خبر داد؛ این درحالی است که  وزیرخارجه کشورمان اعلام کرد: بدون پذیرش حقوق ایران توافق حاصل نمی شود.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان  روز گذشته در بدو ورود به فروگاه وین در سخنانی با اشاره به حضور رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: حضور آقای صالحی در وین می تواند در بسیاری از موارد راهگشا باشد.
وزیر خارجه ایران تاکید کرد: تنها توافقی پایدار خواهد ماند و تنها توافقی را مردم ایران خواهند پذیرفت که عادلانه، متوازن و براساس عزت ملی و حقوق مردم ایران باشد و من فکر می کنم این واقعیت را طرف مقابل درک کرده که بدون یک توافق خوب و بدون شناسایی حقوق مردم ایران، رسیدن به یک توافق دراز مدت امکان پذیر نیست. ظریف در پاسخ به این سوال که با توجه به زیاده خواهی های غربی ها تا چه میزان می توان به دسترسی به توافقی جامع امیدوار بود، گفت ما همیشه گفته ایم که مواضع مذاکراتی هرچه باشد، نتیجه مذاکرات باید براساس یک توازن منطقی باشد. همه مسئولان ایرانی گفته اند که ما آماده یک مذاکره و یک داد و ستد معقول و منطقی هستم.وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم به همین نکته اشاره کردند. بر همین اساس اگر توافقی قرار است صورت بگیرد باید هم بر اساس مواردی باشد که طرف غربی می پذیرد و هم مواردی که ما می پذیریم. من فکر می کنم باید مبنای آن توافق لوزان باشد. در این صورت امکان رسیدن به راه حل وجود دارد. وی درباره نکاتی که بیشترین اختلاف درباره آنها وجود دارد تاکید کرد: وقتی که شما در حال مذاکره هستید یک متن مذاکراتی به نتیجه نمی رسد، مگر اینکه که همه مواردش مورد بررسی قرار گیرد و ما باید این مرحله را طی کنیم.روز گذشته نشست دوجانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین برگزارشد. در اواسط این جلسه که در ابتدا به صورت دوجانبه برگزار شد، صالحی و مونیز رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا به همراه معاونان وزرای خارجه 2 کشور و با حضور حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزرای خارجه پیوستند.«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مذاکرات باظریف  را خوب توصیف کرد.وی در پاسخ به این سوال که آیا از دیدار با ظریف دلگرم شده است، گفته است: «گفت‌وگوی خوبی داشتیم.»ظریف هم به خبرنگاران حاضر گفت که او از ابتدا مأموریت داشته برای رسیدن به توافق مذاکره کند و اکنون نیز معتقد است که توافق امکان‌پذیر است.

 پنج شنبه نشست وزرای خارجه
در خصوص محتوی مذاکرات هم یک عضو تیم مذاکره کننده ایرانی با بیان اینکه اصل رسیدن به یک توافق خوب را دنبال می‌کنیم، گفت: پیشرفت بسیار اندک، ولی کارها رو به جلو است‌ و مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.
وزارت خارجه آمریکا  هم طی بیانیه‌ای از تمدید مهلت مذاکرات تا یک هفته دیگر خبر داد.در این بیانیه آمده است که ایران و ۱+۵ تصمیم گرفته اند تا توافق ژنو را به مدت یک هفته دیگر تمدید کنند تا فرصت بیشتری برای مذاکرات حاصل شود.برخی منابع آگاه از برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه ایران و 1+5 در روز پنجشنبه 11 تیر ماه در وین خبر می‌دهند و گفته می‌شود وزیر خارجه چین نیز بدین منظور به اتریش سفر خواهد کرد.

نظر شما