شناسهٔ خبر: 60887218 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشفی مهم در راه تشخیص زودهنگام سرطان

دانشمندان در تحقیقات اخیر خود دریافتند احتمالا سلول‌های بنیادی سرطانی را می‌توان با « تنظیم کننده بابرنامه ریزی » Linc-ROR تنظیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیان، سلول‌های بنیادی سرطانی نوعی جمعیت سلولی توموری هستند که با خود تجدیدی، تکثیر (متاستاز) آسان و مقاومت دارویی مشخص می‌شوند و نقش مهمی در بروز، توسعه، تکثیر (متاستاز) و مقاومت دارویی تومورها و عود تومورها دارند .
 RNAهای طولانی غیرکدکننده (LncRNA)، رابطه نزدیکی با پیشرفت بدخیم سرطان دارند. در سال‌های اخیر، مطالعات فراوان نشان داده است که LncRNAها برای تنظیم سلول‌های بنیادی سرطانی مختلف مفید هستند. Linc-ROR، به‌عنوان یک RNA غیرکدکننده پروتئینی بین ژنی تازه کشف شده در سال‌های اخیر، به‌عنوان یک تنظیم‌کننده کلیدی بر توسعه تومورهای انسانی در نظر گرفته می‌شود.
 در سال ۱۹۹۴، یک گروه تحقیقاتی با موفقیت جمعیت سلول‌های بنیادی تومورزا را در لوسمی حاد میلوئیدی تأیید و استخراج و تومورزایی آن‌ها را به طور کامل از طریق آزمایش‌های حیوانی تأیید کرد. متعاقباً نشان داده شد که سلول‌های بنیادی سرطان در بسیاری از تومورهای جامد، از جمله سرطان سینه، گلیوبلاستوما، و... شایع هستند.
 تشخیص سریع بیماران سرطانی در مراحل اولیه کار دشواری است و به‌ویژه نشانگرهای زیستی خاص نیز در شرایط پزشکی فعلی وجود ندارد. برای آن، شناسایی و پایش نشانگرهای زیستی خاص سرطان برای تفاوت‌های مولکولی مرتبط با سرطان که برای تشخیص زودهنگام مناسب هستند، ضروری است. این نشانگرهای زیستی به ایجاد گزینه‌های درمانی بهینه و به‌دست‌آوردن زمان ارزشمند درمانی برای بیماران سرطانی کمک خواهند کرد. شواهد فراوانی برای حمایت از این واقعیت وجود دارد که RNAهای طولانی غیرکدکننده (LncRNAs) می‌توانند بر توسعه و پیشرفت سرطان از طریق مسیرهای نشانک‌دهی (سیگنال‌دهی) متنوع تأثیر بگذارند.

 

 

 

 

 

نظر شما