شناسهٔ خبر: 60880627 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مودی در کنگره آمریکا: درگیری در اوکراین، جنگ را به اروپا بازگرداند

ایراندخت آذر شکیب

نخست وزیر هند در جریان سفرش به آمریکا در کنگره این کشور سخنرانی کرد و مورد تشویق اعضای کنگره قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، نارندرا مودی نخست وزیر هند در کنگره گفت: وقتی در ۲۰۱۶ اینجا بودم گفتم که روابط بین دهلی و واشنگتن برای آینده‌ای مهم آماده می‌شود و این آینده، امروز است. امروز آمریکا قدیمی‌ترین و هند، بزرگترین اقتصاد هستند. مشارکت ما برای آینده دموکراسی، نویدبخش خوبی است.

با وجود اختلافات در مورد یکسری از مسائل و بی‌طرفی هند در قبال مساله جنگ اوکراین-روسیه، دولت بایدن برای مودی فرش قرمز پهن کرده است. همچنین مسائل حقوق بشری برای اقلیت مسلمان هند باعث شده که یکسری از دموکرات‌های کنگره آمریکا سخنرانی نخست وزیر هند را بایکوت کنند.

آمریکا، هند را شریک اصلی خود در تامین زنجیره کالاهایی چون نیمه رساناها و مواد معدنی می‌داند.

نخست وزیر هند همچنین در این سخنرانی گفت: وقتی درباره رویکرد هند به جهان صحبت می‌کنم، ایالات متحده جایگاه ویژه‌ای دارد. می‌دانم که روابط ما برای همه شما اهمیت زیادی دارد. همه اعضای این کنگره علاقه عمیقی به آن دارند. ابرهای تیره زور و رویارویی بر منطقه هند-پاسیفیک سایه افکنده‌اند. ثبات منطقه یکی از نگرانی‌های جدی شراکت بین هند و آمریکاست. ما یک دیدگاه آزاد، باز و جدی در ارتباط با منطقه هند-پاسیفیک داریم.

نارندرا مودی روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در کنگره ایالات متحده اعلام کرد که درگیری در اوکراین، جنگ را به اروپا بازگرداند و جهان باید برای جلوگیری از خونریزی تلاش‌های زیادی کند.

مودی گفت: "ما در سال‌های اخیر شاهد وقایع عمیقاً ویرانگر بوده‌ایم. با وقوع درگیری در اوکراین، جنگ به اروپا بازگشت و این باعث درد و رنج زیادی برای کل منطقه می‌شود."

وی خاطرنشان کرد: کشورهای در حال توسعه به ویژه در اثر این وقایع فاجعه بار آسیب دیده‌اند و تأکید می‌کنند که سیستم جهانی مبتنی بر احترام به اصول منشور سازمان ملل، حل و فصل درگیری‌ها به روش‌های مسالمت آمیز و احترام به حاکمیت دولت‌ها و یکپارچگی ارضی آنها است.

مودی همچنین اظهارات قبلی خود مبنی بر "اکنون دوره جنگ نیست" را تکرار کرد؛ اظهاراتی که وی برای اولین بار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری روسیه در طول اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سپتامبر سال گذشته گفته بود.

نخست وزیر هند افزود: "من آن را صریح و علنا ​​می‌گویم ، نه اکنون دوره جنگ نیست؛ اما برای رسیدن به این هدف، ما به گفت‌وگو و دیپلماسی بیشتری احتیاج داریم. همه باید تمام تلاش خود را برای متوقف کردن خونریزی و رنج انسان‌ها انجام دهند."

مودی همچنین در توئیتی نوشت: مفتخر به سخنرانی در کنگره آمریکا بودم. با تشکر از همه اعضای کنگره که امروز در آن شرکت کردند. حضور شما نشان دهنده استحکام روابط هند و آمریکا و تعهد مشترک ما به آینده‌ای بهتر است. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری در تقویت صلح و پیشرفت جهانی هستم.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز درباره این سخنرانی در کنگره توئیت زد: در جریان این دیدار، نخست وزیر مودی و من درباره تلاش‌های مشترک دو کشور برای کاهش تراژدی انسانی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین و دفاع از اصول اصلی منشور سازمان ملل یعنی حاکمیت و تمامیت ارضی صحبت کردیم.

بایدن ادامه داد: با این سفر و سخنرانی نخست وزیر هند در کنگره آمریکا، ما یک بار دیگر نشان می‌دهیم که چگونه دهلی نو و واشنگتن در تقریبا همه تلاش‌های انسانی و ارائه پیشرفت در سراسر جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند. نتیجه ما واضح و آشکار است؛ می‌خواهیم مردم در همه جا این فرصت را داشته باشند که با عزت زندگی کنند.

مودی پس از این سفر سه روزه به ایالات متحده، این کشور را به مقصد مصر ترک کرد.

انتهای پیام

نظر شما