شناسهٔ خبر: 60865241 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هنر گیوه بافی طبس در مسیر توسعه

سومین دوره آموزش گیوه طبس در روستای کریت با حضور ۱۶ هنرآموز آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستانهنر گیوه بافی طبس در مسیر توسعه طبس با اشاره به اینکه گیوه بافی از گذشته‌های دور در شهرستان طبس رواج داشته و متاسفانه به فراموشی سپرده شده بود گفت : این صنعت در آذر ماه ۱۴۰۱ احیا و به عنوان یکی از رشته‌های بومی و دارای توجیه اقتصادی در اولویت توسعه و ترویج قرار گرفته است.

عرب افزود : بیش از ۱۰ نفر برای دوره آموزش بعدی در روستای کریت ثبت نام کرده اند و امیدواریم با تداوم  این آموزش‌ها و همت و تلاش هنرمندان شهرستان به زودی کارگاه‌های گیوه بافی در شهرستان راه اندازی شود.

وی گفت : گیوه‌های طبس علاوه بر زیبایی به دلیل نوع خاص تولید، باعث ایجاد تنوع اشتغال و تولیدات صنایع دستی شهرستان می شود و  می‌تواند به عنوان یک سوغاتی زیبا وبه یاد ماندنی در سبد خرید گردشگران و مسافران و زائران قرار گیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس با اشاره به اینکه از صنعتگران صنایع دستی و سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی کارگاه‌های خانگی و تولیدی گیوه بافی در  شهرستان را داشته باشند حمایت می‌کنیم افزود: صدور مجوز رایگان مجوز کارگاه‌های خانگی و تولیدی، پرداخت تسهیلات کم بهره، معافیت‌های مالیاتی، امکان شرکت در نمایشگاه‌ها در سطوح مختلف، معرفی هنرمندان و فعالین، برگزاری دوره‌های آموزشی پیشرفته برای ارتقا کیفیت تولیدات، دوره‌های بازاریابی از جمله حمایت‌های پیش بینی شده است.


عرب گفت: گیوه طبس نوعی پای پوش است که رویه آن از نخ پنبه‌ای و کف آن غالباً از پارچه های پنبه‌ای به هم فشرده با چرم تهیه می‌شود.

 هنر گیوه بافی با شماره ۱۳۱۶ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به نام طبس  به ثبت رسیده است . 

نظر شما