شناسهٔ خبر: 60861059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر دهمین جایزه قلم زرین:

جشنواره‌ها تقویت‌کننده جریان‌های ادبی کشور هستند

رضا رسولی، نویسنده و از داوران پیشین جایزه قلم زرین اعطای جوایز ادبی را در معرفی و کشف استعدادهای جوان و معرفی آنها به فضای ادبی کشور لازم می‌داند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، رضا رسولی، با بیان اینکه این رویداد از جوایز شناخته‌‌شده ادبی به شمار می‌رود که سال‌هاست در گستره‌ ادبیات کشور برگزار می‌شود، گفت: جشنواره قلم زرین طی دو دهه برگزاری مستمر خود تا به امروز آثار بسیار خوبی را به جامعه ادبی و فضای ادبیات کشور معرفی کرده است.
 
وی درباره تفاوت جایزه ادبی قلم زرین در قیاس با دیگر جوایز ادبی معتبر کشور عنوان کرد: تفاوت و تمایز این جشنواره با بسیاری دیگر از جوایز ادبی آن است که قلم زرین بر مسیر و مدار چارچوب‌ها و معیارهای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حرکت می‌کند و بنای این جایزه ادبی بر تقویت گفتمان جبهه فرهنگی انقلاب، ادبیات انقلاب و متعهد است.
 
دبیر دهمین جایزه ادبی قلم زرین با بیان اینکه انتظار می‌رود آثاری که به لحاظ روایت، محتوا و مضمون، رویکردی همسو در راستای تقویت باورها، ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی داشته و بر این نمط تلاش بیشتری کرده باشند بیشترین امکان عرضه و معرفی را در این رخداد داشته باشد، افزود: پیشینه این رویداد نشان می‌دهد در برخی ادوار آثار بسیار درخشانی به برگزیدگان این جایزه به جامعه ادبی کشور معرفی شده‌اند.
 
وی درباره کیفیت داوری جایزه قلم زرین گفت: در تمام دوره‌ها داوران جشنواره قلم زرین را نویسندگان و شاعران شناخته‌شده‌ای تشکیل داده‌اند که خود، صاحب آثار قابل‌توجه و قابل ستایشی بوده‌اند که این فرصت را در اختیار این جشنواره قرار می‌داد تا بتوانند با نگاهی نو، متفاوت، گوناگون و رنگارنگ آثار را داوری کند. با این حال گرچه داوران، بسیار خوب بودند اما تکرار برخی نام‌ها در ادوار مستمر و دوره‌های مختلف خود یکی از نقدهای دیگر به این جشنواره بود که خوشبختانه در ادوار اخیر این آسیب با دقت نظر مدیران و برگزارکنندگان این جشنواره برطرف شده است.
 
این نویسنده با تاکید بر اینکه جشنواره‌ها تقویت کننده جریان‌های ادبی کشور هستند، تصریح کرد: جشنواره قلم زرین در کنار معرفی آثار و چهره‌های شاخص و پیشکسوت بزرگان ادبی کشور این هنر را داشته تا برخی از جوانان را به‌عنوان چهره شاخص ادبی و آثار آنها را در سال‌های قبل شناسایی کند.

وی تاکید کرد: امروز همان جوان‌های برگزیده ادوار پیشین جایزه قلم زرین، به‌عنوان چهره‌های ادبی مطرح کشور حضوری فعال در تولید و جریان‌سازی فرهنگی سرزمین‌مان دارند. به‌عنوان نمونه در دوره‌ دهم که خود سکان‌دار دبیری آن بودم، محمد مرادی از شاعران جوانی بود که امروز دکترای ادبیات دارد و رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز است.
 
رسولی همچنین گفت: جشنواره قلم زرین توانسته با شناسایی چهره‌های تازه استعدادهای ادبی را به جامعه فرهنگی و ادبی کشور به‌ویژه در ادبیات متعهد و انقلاب و منبعث از جبهه فرهنگی انقلاب معرفی کند.
 
آیین پایانی بیست‌و‌یکمین دوره جشنواره قلم زرین به دبیری حمید هنرجو با معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز، 14 تیر امسال هم‌زمان با روز ملی قلم برگزار خواهد شد.


 
 

نظر شما