ابتدای این هفته حوالهداران دنا پلاس با کد ۷۰۷۲۳ در محوطه مرکز ملی رقابت دست به تجمع و اعتراض زدند. اما مشکل آنها چیست؟ آیا ایران خودرو مشتریانش را فریب داده است؟
پس از ثبتنام متقاضیان مرحله اول فروش سامانه یکپارچه در اسفند ماه سال گذشته، شرکت ایران خودرو به انتشار برنامه پیشفروش محصولات خود اقدام کرد.
پس از گذشت یک ماه، یعنی در فروردین، شورای رقابت فهرست قیمت جدید برای فروش محصولات ایران خودرو و سایر شرکتهای خودروسازی را اعلام کرد. طبق دستور این شورا، خودروی دنا پلاس با افزایش قیمت ۴۲ درصدی مواجه شد و گویا این شرکت از تاریخ فوق، دنا پلاسی تحویل مشتریان نداده است.
بر اساس قیمتهای فوق دنا پلاس ساده که ۱۹۸ میلیون تومان به فروش میرسید، ۲۸۱ میلیون تومان تعیین نرخ شده است.
اما قیمت فوق، همانطور که در جدول مشخص شده است، براساس دنا پلاس با کد ۷۰۳۱۷ ذکر شده است. این کد کلاس، آپشنهایی اعم از ترمزهای عقب دیسکی و رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی دارد. درحالی که کلاس ۷۰۳۲۳ بههمراه رینگهای فولادی و ترمزهای عقب کاسهای عرضه میشود.
با توجه به اینکه خودروهای آمادهشده از سوی ایران خودرو برای تحویل، از کد کلاس ۷۰۳۲۳ بوده و از امکانات پایینتری نسبت به دنا پلاسهای قبلی برخوردارند، شورای رقابت، در تاریخ ۱۶ خرداد و براساس مصوبه ۵۷۴ اعلام کرد که خودروهای تحویلی با آپشنهای کمتر، باید حدود ۴۳ میلیون تومان پایینتر از قیمت دنا پلاس قبلی فاکتور شوند.
در این مصوبه، صراحتاً اعلام شده که دناپلاس رینگ فولادی با اکسل کاسهای، باید حدود ۴۳ میلیون تومان پایینتر از نرخ اعلامی شورای رقابت در فروردین ماه به فروش برسد. بنابراین دنا پلاس با کد کلاس ۷۰۳۲۳، باید با قیمت ۲۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای خریداران فاکتور میشد.
اما با کمال تعجب و با ابتکار عملی که شرکت ایران خودرو به خرج داده، طبق اعلام فهرست قیمت جدید از سوی این شرکت در تاریخ ۲۱ خرداد (یعنی دقیقا ۵ روز از گذشت مصوبه ۵۷۴ شورای رقابت) قیمت دنا پلاس با کد کلاس ۷۰۳۲۳، بهرقمی بالغ بر ۳۴۷ میلیون تومان رسیده است. قیمت فوق، اختلاف ۱۱۰ میلیون تومانی با قیمت اعلامی مصوبه دارد که حس فریبخوردگی را به مشتریان داده است.
این موضوع باعث شد تا روز شنبه حوالهداران دناپلاس در مقابل ساختمان مرکز ملی رقابت دست به تجمع اعتراض بزنند.
شفافسازی ایران خودرو در مورد افزایش قیمت
شرکت ایران خودرو در تاریخ ۲۵ خرداد ماه طی اطلاعیهای که در وبسایت خبری خود (ایکوپرس) منتشر کرد، مدعی شد که تولید خودروی دناپلاس با کد ۷۰۳۱۷ از مهرماه ۱۴۰۱ متوقف شده. اما در فروردین ماه ۱۴۰۲ به دلیل اعلام نهادهای ذیربط و ضرورت افشای اطلاعات، شرکت مجبور به انتشار صورتهای مالی شش ماهه نخست ۱۴۰۱ شده است.
بنابراین ایران خودرو مبنای قیمتگذاری دنا پلاس با کدکلاس ۷۰۳۲۳ را دناپلاس توربوشارژ با گیربکس ۶سرعته دستی و کد کلاس ۷۰۴۱۰، قرار داده است. بر این اساس، به دلیل تفاوتهای خودروی مذکور با دناپلاس معمولی که اعم از توربوشارژ، رینگ آلومینیومی، سانروف و اکسل عقب دیسکی است، ۴۴ میلیون تومان از قیمت دنا پلاس توربوشارژ کم شده و قیمت نهایی این خودرو تقدیم مشتریان شده است.
پیگیریهای تجارتنیوز از روابط عمومی شرکت ایران خودرو منتج به پاسخ قاطع و قانعکنندهای نشد و تنها پاسخ این مرکز توقف تولید دناپلاس با کد کلاس ۷۰۳۱۷ بود. یعنی شرکت نمیتواند خودرویی را که توقف تولید خورده، مبنای قیمتگذاری قرار دهد!
جوابیه حوالهداران دناپلاس
پس از جلسهای که نمایندگان حوالهداران دناپلاس در ساختمان مرکز ملی رقابت داشتند، آنها جوابیهای برای شرکت ایران خودرو منتشر کردند که دارای چند بند زیر است:
– اساسا کدهای اعلامی شرکت در فروردین ماه ملاک شورای رقابت در قیمتگذاری است و خود شرکت نیز در اطلاعیه ۲۱ فروردین اذعان به اینکه کد پایه در دنا پلاس معمولی باید ۷۰۳۱۷ باشد، کرده است، ولو تولید آن متوقف شده باشد.
– بافرض توقف تولید نیز این مسئله قابل پذیرش نیست. زیرا وجود خارجی شی مورد معامله هنگام معامله لزومی ندارد و صرف توصیف آن و وجود ذهنی آن کافی است؛ بهعنوان مثال یک شخص در هنگام سفارش به یک خیاط، لباسی که تاکنون دوخته نشده است را توصیف میکند و از او میخواهد آن را برای او بدوزد یا اینکه خود خیاط توصیف میکند و اجازه دوخت آن را میگیرد. لذا توصیف اوصاف مورد معامله، در امکان انجام معامله کافیست و نیازی بهوجود خارجی آن نیست.
– جالب اینجاست که گویا تولید خودروی دنا پلاس توربو شارژ با کد ۷۰۴۰۸ نیز متوقف شده و خودروی دنا پلاس توربو شارژ کد ۷۰۴۰۹ جایگزین آن و عرضه شده بود. بنابراین این ادعا نیز میتواند محل خدشه قرار گیرد. چنانکه اکنون قرار است خودوری دنا پلاس توربو شارژ با کد ۷۰۴۱۰ در طرح اولویت بندی یکپارچه عرضه شود.
– ایران خودرو در حالی یک خودرو در کلاس بالاتر را ملاک قیمتگذاری قرار میدهد که هزینه امکاناتی نظیر امکانات ذیل را از آن کم نمیکند:
۱- توربو شارژ نبودن موتور.
۲- دیسکی نبودن ترمز عقب.
۳- ۱۶ اینچ نبودن رینگ و لاستیک.
۴- آلومینومی نبودن رینگ.
۵- سانروف نداشتن
۶- نداشتن ۴ کیسه هوا.
حذف سود مشارکت بهرغم ذکر در قرارداد!
شرکت ایران خودرو در دومین پیشفروش محصولات خود از طریق سامانه یکپارچه، در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سودی معادل ۱۲ درصد برای قراردادهای خود درنظر گرفته بود.
طبق ادعای خریداران، تاکنون سودی برای آنها محاسبه نشده است. البته باید توجه داشت این احتمال میرود که وبسایت فروش این شرکت بهروز نبوده و هنگام دریافت دعوتنامه جهت تکمیل وجه، این میزان از سود مشارکت، لحاظ شود.
قیمت دنا پلاس اصلاح میشود
طبق آخرین اخباری که در مورد افزایش قیمت دنا پلاس منتشر شده است؛ مدیرکل روابط عمومی شورای رقابت به ایسنا گفته است که در جلسه کارگروه خودرو، مقرر شد قیمت دنا پلاس براساس مصوبات شورای رقابت اعمال شود. ایران خودرو بهزودی اطلاعیه اصلاحی خود را صادر و مشتریان را از جزئیات شرایط آگاه میکند.
بنابراین باید منتظر روزهای آینده ماند و دید که شورای رقابت اقدام لازم جهت اصلاح قیمت محصولات ایران خودرو را انجام خواهد داد یا خیر؟
نظر شما