شناسهٔ خبر: 60822065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تعداد کشته‌ها و مسمومیت‌ها بر اثر مشروب

12 فوتی و 155 مسموم

گروه اجتماعی - مصطفی فروغی: خبرهایی که از کرج و برخی شهرهای دیگر می‌رسد حکایت از آن دارد که تعدادی از شهروندان به دلیل نوشیدن مشروب الکلی تقلبی و مسموم، جان خود را از دست داده‌اند و تعدادی هم روانه بیمارستان شده‌اند و با مرگ و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. پرسش این است که چرا و چگونه تبلیغات و آموزش‌های فرهنگی روی این افراد بی‌تأثیر بوده و آنها پناه به مشروب برده‌اند. هرچند برخورد با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اقدامی پسندیده است اما از منظر تخصصی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی باید به این موضوع نگریست تا علت‌ها مشخص و راهکار ارائه شود.

صاحب‌خبر -

صیادی رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تا روز دوشنبه، ۲۹ خرداد تعداد مسموم شدگان براثر مصرف مشروبات الکلی به ۱۵۵ نفر در استان رسید. تاکنون ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و پنج نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این تعداد سه نفر لوله‌گذاری تنفسی شده‌اند. وی بابیان اینکه روند درمانی برای سایر بیماران مسموم شده براثر متانول در حال انجام است گفت: هم‌اکنون ۲۷ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

توصیه یک متخصص درباره مسمومیت با مشروبات
پیمان عرفان طلب اوینی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، متخصص سم‌شناسی می‌گوید: «علائم مسمومیت ناشی از مصرف الکل تقلبی ممکن است ساعت‌ها بعد از نوشیدن سراغ فرد بیاید تا جایی که حتی مسموم فراموش کند الکل مصرف کرده است.»
علائم مسمومیت با الکل معمولاً حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از مصرف خودش را نشان می‌دهد، ‌دقیقاً زمانی که اتانول مصرفی موجود در خون کم می‌شود و میزان متانول غیراستاندارد موجود در مشروب کارش را شروع می‌کند. فرد طی این فرایند به‌شدت مسموم می‌شود. مسمومان متانول با علائم تهوع، استفراغ، احساس ناخوشایند، تنفس تند،‌ تعریق و تاری در چشم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. فاجعه زمانی رخ می‌دهد که بدانیم در اثر این مسمومیت، فرد در هر ساعت، یک‌دهم از بینایی خود را از دست می‌دهد و طی ده ساعت اگر کمک‌های پزشکی نگیرد، نابینا می‌شود، ضمن اینکه بسته به میزان مسمومیت، علاوه بر نابینایی از دست دادن هوشیاری، کما و درنهایت احتمال مرگ نیز وجود دارد. دکتر عرفان طلب به عنوان یک فلوشیپ سم‌شناسی می‌گوید: از نوشیدن پرهیز کنید. محال است که در ایران الکل دست‌ساز استاندارد وجود داشته باشد. نوشیدنی الکی در کشور قابل‌تأیید نیست. وی درباره نحوه ساخت الکل‌های دست‌ساز در ایران می‌گوید: «در فرایند ساخت مشروبات الکلی تقطیری، متانول تولید می‌شود (برعکس محصولات تخمیری نظیر شراب یا آبجو) اما برای اینکه میزان آن کم باشد نیاز است که به شکل صنعتی و در کارخانه‌ تولید شود اما در کشور ما که ساخت آن ممنوع است و به شکل زیرزمینی تولید می‌شود امکان اندازه‌گیری میزان متانول یا کنترل استاندارد آن وجود ندارد و روش‌هایی مثل آزمایش گرفتن شعله روی محصول و سوختن آبی آن باورهای غلط است. بارها کسانی با مسمومیت بالا به اورژانس لقمان آمده‌اند که از بطری پلمپ شده با ظاهری شبیه محصولات خارجی، الکل مصرف کرده بودند. این یعنی به‌ظاهر بطری، طعم و بو، قیمت و پلمپ بودن آن نمی‌توان اعتماد کرد.»

 

 

در بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابط عمومی کشور صورت گرفت؛
 اهدای جایزه پا داری صنعت روابط عمومی ایران به فولاد مبارکه
علیرضا هژبری: بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابط عمومی ایران در سازمان مدیریت صنعتی با حضور باقر ساروخانی، سید مهدی الوانی (پدر مدیریت دولتی ایران) و اساتید و پیشکسوتان حوزه روابط عمومی کشور برگزار شد و جایزه ویژه پایداری به محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه اهدا گردید. جوایز ویژه، (NAIPRI) معتبرترین جوایز روابط عمومی ایران هستند که از سال ۱۳۸۰ به منظور ارج نهادن و ایجاد شناخت عمومی از دستاوردها و مشارکت‌های مثبت سازمان‌ها و متخصصان فعال روابط عمومی در ایران بنیان‌گذاری شده است که آثار و پروژه‌های مرتبط با روابط عمومی هر سازمان در ۱۵ بخش و در دو مرحله ارزیابی‌شده و برگزیدگان هر بخش معرفی می‌شوند. در بیست و دومین دوره جوایز صنعت روابط عمومی ایران، شرکت فولاد مبارکه توانست جایزه ویژه پایداری را دریافت کند و از محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی این شرکت با اهدا تندیس و لوح، تقدیر به عمل آمد. همچنین در این همایش، شرکت فولاد سنگ مبارکه، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، شرکت توسعه نیشکر جانبی، شرکت فولاد مبارکه، پالایش گاز بید بلند خلیج‌فارس، انجمن خیریه حضرت ابوالفضل (ع)، بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک شهر، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، بانک توسعه تعاون، بانک آینده، شرکت آلومینای ایران، شرکت نفت و گاز آغاجاری، صندوق بازنشستگی، رفاه و پس‌انداز کارکنان صنعت نفت، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس، شرکت بیمه سینا جز برگزیدگان بودند.

 

نظر شما