شناسهٔ خبر: 60780468 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سرگردانی تل‌آویو مقابل معادله «هر ساعت یک عملیات» فلسطینیان

سازمان ملل: اسرائیل می‌خواهد کرانه باختری را الحاق کند

روزنامه جوان

کرانه باختری و قدس اشغالی طی یک هفته گذشته شاهد ۱۵۹ عملیات مختلف گروه‌های مقاومت بوده؛ تحولی که معادله «هر ساعت یک عملیات» فلسطینیان را به واقعیتی گریز‌ناپذیر تبدیل می‌کند. یک روز بعد از آنکه منابع عبری از طرح ارتش رژیم صهیونیستی برای آغاز عملیاتی گسترده در شمال کرانه باختری خبر دادند و از «تبدیل کرانه باختری به غزه جدید» ابراز نگرانی کردند، کمیته ویژه سازمان ملل پیش‌بینی کرده که اسرائیل به دنبال الحاق رسمی کرانه باختری است.

صاحب‌خبر -

 

 

محافل امنیتی رژیم صهیونیستی از اجرای عملیات گسترده نظامی در کرانه باختری در آینده نزدیک خبر داده و می‌گویند که احتمال اجرای این عملیات به ویژه پس از هلاکت هفت صهیونیست از ابتدای سال ۲۰۲۳، قوت گرفته است. «یدیعوت آحارونوت» به تازگی به سخنان «رونن بار» رئیس شاباک اشاره کرده که در جریان تجاوز اخیر اسرائیلی‌ها به غزه گفته بود: «برخی سازمان‌ها در کرانه باختری برای ساخت راکت‌های مختلف تلاش می‌کنند. با وجود اینکه این تلاش گروه‌های فلسطینی هنوز به مراحل پیشرفته نرسیده، اما ارتش رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از آن تلاش می‌کند.» بر اساس گزارش العربی‌الجدید، منابع صهیونیستی گزارش کرده‌اند که در صورت آغاز عملیات نظامی در کرانه باختری، این عملیات در سطح وسیع بوده و هدف اصلی آن نیز «احیای بازدارندگی» است. وب‌سایت صهیونیستی «اسرائیل ۲۴» نوشته که از ابتدای سال میلادی جاری (۲۰۲۳)، هفت نظامی اسرائیلی در عملیات تیراندازی در کرانه باختری و غور الاردن (دره اردن) و در چهار عملیات دیگر مانند تیراندازی به خودرو‌های ارتش و شهرک‌نشینان صهیونیست کشته شده‌اند. این روند ظاهراً در حال تشدید شدن است، چیزی که تداعی کننده یک معادله جدید است که می‌توان نام «هر ساعت یک عملیات» را بر آن نهاد. منابع عبری سال ۲۰۲۳ را که هم اکنون در نیمه آن قرار داریم، خونین‎‌ترین سال از لحاظ شمار عملیات‌های ضداسرائیلی و تلفات جانی آن اعلام کرده‌اند. همین دیروز، مرکز داده‌های فلسطینی معطی در گزارشی اعلام کرد که در هفته‌ای که گذشت ۱۵۹ عملیات مختلف مقاومتی در کرانه باختری و قدس اشغالی به وقوع پیوسته است. شمار این عملیات‌ها، تنها طی ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه، ۲۳ مورد بوده که هشت مورد از آن‌ها عملیات تیراندازی به سوی نظامیان صهیونیست بوده است. بر اساس گزارش «معطی» در بازه زمانی نهم تا پانزدهم ژوئن سال ۲۰۲۳ عملیات‌های مقاومت شامل تیراندازی و استفاده از ضربات چاقو اجرا شده است. این مرکز همچنین آتش زدن دو تأسیسات نظامی اشغالگران و همچنین انهدام هفت خودرو و ادوات نظامی دیگر را در مناطق جداگانه کرانه باختری توسط جوانان مقاومت مستند کرده است. جوانان فلسطینی همچنین در شش نقطه کوکتل‌مولوتف و بمب دستی پرتاب کردند و در ۲۲ منطقه کرانه باختری با شهرک‌نشینان وارد درگیری شدند.
اینکه اسرائیلی‌ها در برخورد با این عملیات‌های فزاینده چه برنامه‌ای دارند، هنوز به درستی مشخص نیست. اخیراً رؤسای شورا‌های شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری از مقامات نظامی این رژیم خواسته‌اند که عملیاتی جدید را در کرانه باختری آغاز کنند. شهرک‌نشینان صهیونیست خطاب به مقامات امنیتی گفته‌اند باید جلوی کشته شدن فرزندان آن‌ها در کرانه باختری گرفته شود. برخی منابع رسمی حتی احتمال الحاق کرانه باختری را هم منتفی نمی‌دانند. کمیته ویژه سازمان ملل برای تحقیق درباره اقدامات اسرائیل اعلام کرد که این رژیم قصد دارد کنترل نظامی موقت در کرانه باختری را به یک وزیر غیرنظامی واگذار کند تا امکان الحاق رسمی کرانه باختری را فراهم کند. این کمیته در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که به روشن‌ترین شواهد دال بر نقض روشمند حقوق بشر در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی دست یافته است و بسیاری این اقدامات را معادل آپارتاید می‌دانند. کمیته مذکور در پایان سفر سالانه خود به منطقه که بر حقوق بشر برای مردم فلسطین و سایر اعراب در سرزمین‌های اشغالی تأثیر می‌گذارد، تأکید کرد که ممنوعیت الحاق یک امر اساسی در قانون بین‌الملل است. این کمیته اعلام کرد که یک وزیر اسرائیلی ظرف یک هفته پس از امضای توافقنامه ائتلافی دولت اسرائیل گفت که روستای «حواره» باید پاک‌سازی شود.

نظر شما