شناسهٔ خبر: 60756377 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اجرای طرح تنش زدایی آب کشاورزی در قائم شهر

طرح مقابله با تنش‌های آبی در قائم شهر به منظور رفع مشکل کمبود آب شالیزارهای این شهرستان در برابر خطر خشکسالی ،اجرایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر در مراسم افتتاح همزمان حفر، تجهیز و مرمت سه حلقه چاه کشاورزی در روستای مهدی آباد، کلاگرمحله و دیو کلا سفلی این شهرستان گفت: با توجه به شرایط جوی و خطر خشکسالی درفصل زراعی جاری، طرح جلوگیری و برون رفت از تهدیدات کم آبی در زمین‌های شالیزاری اقدام پیشگیرانه مدیریت بحران این شهرستان بود که با حمایت فرمانداری و همراهی کشاورزان با مدیریت جهاد کشاورزی قائم شهر، اجرایی شد.

علی درویش نیا افزود در اجرای طرح تنش‌زدایی بحران کم آبی در شالیزار‌های قائم شهر، با پایش و شناسایی کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان؛ ۳۱حلقه چاه برای جبران و تامین آب زراعی شالیزار‌ها حفر، تجهیز و مرمت می‌شود.

درویش نیا، هزینه اجرایی طرح تنش زدایی آبی این شهرستان را ۱۸ میلیارد و ۱۳۰میلیون تومان اعلام کرد که در اولویت نخست در اراضی شالیزاری که بیشتر در معرض خطر کم آبی روبرو بودند ۱۶ حلقه چاه با هزینه ۶ و نیم میلیارد تومان اعتبار تاکنون حفر، تجهیز و آماده بهره برداری شده است.
وی درباره بهره برداری همزمان سه حلقه چاه کشاورزی در روستای مهدی آباد، کلاگرمحله و دیوکلا سفلا قائم شهر نیز گفت: با حفر و تجهیز این سه حلقه چاه که یک میلیارد و ۹۳۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده، مشکل آب زراعی حدود ۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری ۱۲۵ کشاورز بهره بردار این روستا‌ها برطرف شده است.
درویش نیا همچنین تصریح کرد: قائم شهر با ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی شالیزاری یکی از شهرستان‌های تولید کننده برنج در مازندران است که آب مورد نیاز این محصول زراعی یعنی ۴۰ درصد منابع آبی شالیزار‌های این شهرستان از طریق آب‌های سطحی رودخانه و آبندان‌ها و ۶۰ درصد آب زراعی از طریق چاه‌های کشاورزی تامین می‌شود.
در شهرستان قائم شهر با تلاش بیش از ۱۵ هزار کشاورز بهره بردار، سالیانه از سطح ۱۰هزار و۲۰۰ هکتار شالیزاری این شهرستان بیش از پنجاه هزار تن شلتوک برداشت می‌شود.

نظر شما