شناسهٔ خبر: 60749676 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ساخت رباتی تغییر شکل‌پذیر برای سفر به مریخ 

ناسا در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای بر مأموریت‌های بین سیاره‌ای متمرکز شده است که سفر به مکان‌های دور مانند مریخ یکی از آن‌هاست. سفر به چنین سیاره‌هایی نیازمند تجهیزات پیشرفته است و ناسا قصد دارد از یک ربات تغییر شکل‌پذیر برای انجام طیف گسترد‌ه‌ای از وظایف کمک بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما: گروهی از محققان در دانشگاه «EPFL» سوئیس درحال‌توسعه یک ربات با نام «Mori۳» هستند که ویژگیهایی منحصربه‌فرد دارد. از جمله ویژگیهای جالب این ربات میتوان به‌اندازه، شکل و عملکرد منحصربه‌فرد آن اشاره کرد. این ربات قادر است تغییر شکل دهد و از مثلثهای دوبعدی به اشکال سه‌بعدی دیگر تبدیل شود

«جیمی پیک» مدیر آزمایشگاه رباتیک این مجموعه میگوید: هدف ما از ساخت Mori۳ تولید یک ربات با الهام از اشکال اوریگامی است که میتواند بسته به محیط و هدفی که در پی دارد، تغییر شکل دهد.

این ربات باتوجه‌به ویژگیهای مذکور برای مأموریت‌های فضایی بسیار مناسب است، زیرا میتوان آن را به شکلهای مختلفی مطابق با وظایف خاص پیکربندی کرد.

اگرچه این گروه تصور میکند بتوان از آن برای اهداف دیگر مانند برقراری ارتباط و تعمیرات نیز استفاده کرد، اما ناسا قصد دارد آن را برای اکتشافات در سالهای آینده به سیاره سرخ بفرستد. نکته مهم این است که در مأموریت‌های فضایی این ربات با تغییر شکل خود میتواند فضای کمتری را اشغال کند.

بسیاری از رباتها که امروزه در امور فضایی مورداستفاده قرار میگیرند، تنها قادر به انجام کارهای محدودی هستند. برای مثال، «CIMON» در ایستگاه فضایی اساساً یک نمایشگر شناور بود که اطلاعاتی در مورد وظایف مختلفشان را در اختیار آنها قرار میداد. «Astrobee» نیز در مدیریت تدارکات به فضانوردان کمک میکرد.

ناسا در اواخر دهه ۲۰۳۰ قصد دارد اولین مأموریت انسانی خود به مریخ را انجام دهد؛ بنابراین احتمال بسیار زیادی وجود دارد که در کنار خدمه انسانی خود نیاز به ربات توانایی داشته باشد تا با خدمه به مریخ سفر کند. نسخه پیشرفته و تکمیل شده Mori۳ احتمالاً رباتی است که فضانوردان را در این سفر همراهی میکند.

نظر شما