شناسهٔ خبر: 60723861 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آشنایی با گزینه نیمکت استقلال؛ کارنامه خالی از افتخار

سرمربی اسپانیایی مد نظر استقلال رزومه قابل توجهی که شایستگی او برای نشستن روی نیمکت این تیم را ثابت کند از خودش نشان نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی ایلنا، باشگاه استقلال تهران که در روزهای اخیر مشغول بررسی گزینه‌های مختلف برای نیمکت مربیگری خودش است، برای مذاکرات حضوری با لوپز کاروی اسپانیایی وی را به تهران دعوت کرده او ساعاتی قبل وارد کشورمان شد. با وجود مخالفت کمیته فنی باشگاه استقلال با جذب گزینه خارجی، حجت کریمی، مدیرعامل این باشگاه مصر به مذاکره با این مربی اسپانیایی است و با وجود اینکه رزومه او برای تصدی این سمت مناسب به نظر نمی‌رسد باید دید در نهایت چه تصمیمی در این مذاکرات گرفته خواهد شد. این سرمربی اسپانیایی 60 ساله در تیم های زیادی در فوتبال اسپانیا و آسیا مربیگری کرده است که برجسته ترین آن، حضور کوتاه مدت در رئال مادرید در اواخر فصل 2005 بود که مربی تیم کهکشانی رئال مادرید در آن فصل با حضور بازیکنانی همچون زیدان، بکهام، رونالدو، رائول، روبرتو کارلوس، فیگو و … بود. او برای مدتی نیز سرمربی تیم زیر 21 ساله های اسپانیا هم بود اما نکته مشترک همه همکاری های قبلی او، واژه اخراج و برکناری بوده است.

نکته جالب در خصوص لوپز کارو اینکه او سابقه حضور به عنوان سرمربی تیم ملی عربستان و تیم ملی عمان هم در کارنامه دارد اما پس از مدت کوتاهی به دلیل کسب نتایج ضعیف از هر دو تیم اخراج شد. او ماجراجویی خود را اینبار به شرق آسیا برد اما با حضور در دو تیم چینی نیز نتوانست به یک کاپ قهرمانی دست پیدا کند تا حجت کریمی بی افتخارترین گزینه ممکن را برای استقلال پیدا کرده باشد.

او سرمربی رئال مادرید و لوانته در لالیگای اسپانیا بوده است. پس از یک دوره مسئولیت در تیم زیر ۲۱ سال اسپانیا، او به خارج از اسپانیا نقل مکان کرد و تیم های ملی عربستان سعودی و عمان را مدیریت کرد و با دو باشگاه از لیگ یک چین مربی گری کرده بود.

نکته جالب درباره این سرمربی آغاز فعالیت پیش از سن ۳۰ سالگی است. همین فرصت کوتاه کافی بود که او در سن ۳۵ سالگی در سطح حرفه‌ای لیگ حرفه‌ای مربیگری را شروع کند. از سال ۱۹۹۷ تا به امروز او به طور مستمر هدایت تیم‌های باشگاهی و ملی در سطوح مختلف را به عهده داشته که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

سرمربی مایورکا (اسپانیا)

سرمربی رئال مادرید (اسپانیا)

سرمربی سویا (اسپانیا)

سرمربی تیم ملی اسپانیا (اروپا)

سرمربی تیم ملی عربستان (آسیا)

سرمربی تیم ملی عمان (آسیا)

سرمربی تیم دالیان چین (آسیا)

سرمربی تیم شنزن چین (آسیا)

از نکات قابل تامل رزومه کاری او این است که در عربستان سعودی به مدت ۴ سال متوالی مربیگری کرده است که یک رکورد برای مربیان خارجی است!

هشت سال پیش تیم ملی عربستان با هدایت لوپز کارو در رقابت های حوزه خلیج فارس به فینال رسید اما در بازی نهایی ۲-۱ مغلوب قطر شدند و فدارسیون فوتبال عربستان یکروز بعد تصمیم به قطع همکاری با لوپز کارو و دستیارانش گرفت.

رامون خوزه به غیر از حضور در فوتبال خاورمیانه با فوتبال ایران هم تا حدودی آشنایی دارد. او با تیم عمان در تهران و مقابل تیم ملی ایران به نتیجه مساوی رسیده است. از دیگر سوابق او می‌توان به هدایت تیم دالیان چین در سوپر لیگ و قهرمانی با تیم شنزن در چین اشاره کرد.

اینکه کریمی مدعی مذاکره با این مربی در تهران شده خود جای سوال دارد چرا که به گفته باشگاه استقلال مذاکرات با بقیه گزینه ها به صورت موازی در جریان است و چه بهتر بود تا قبل از نهایی شدن مذاکرات با گزینه نهایی سرمربیگری استقلال، اسمی از فردی به میان نمی آمد. اینکه این گزینه از مشورت کمیته فنی جدید استقلال بیرون آمده یا نه را نمی دانیم اما بعید است او گزینه مناسبی برای نیمکت این تیم باشد چرا که سرنوشت مربیانی همچون شفر، استراماچونی، ساپینتو را دیده ایم که چطور با عدم پرداخت مطالباتشان، کادر فنی و بازیکنان را با چالش روانی مواجه کرده و می کنند. وانگهی مگر قانون منع پرداخت ارزی برای فصل جدید وضع نشده؟ چه اتفاقی افتاده که تیم ها بدون توجه به این قوانین در نقل و انتقالات فعالیت می کنند؟

نکته پایانی اینکه جذب مربی خارجی در این مقطع نه تنها خیانت به بیت المال است بلکه خیانت به هواداران استقلال هم محسوب می شود. چرا که مربیان خارجی قواعد بازی در فوتبال کثیف و فاسد ایران را بلد نیستند و تا بخواهند به قاعده بازی مسلط شوند، یک نیم فصل از دست رفته است و چه بهتر مدیریت استقلال به تنها گزینه ممکن داخلی یعنی جواد نکونام که حمایت حداکثری هواداران را پشت سرش دارد، فکر کند و بیش از این وقت مجموعه استقلال را تلف نکند. به واقع چه شده که در فصلی که هواداران استقلال مربی خارجی نمی خواهند اینبار مدیریت این تیم اصرار به جذب مربی خارجی دارد؟ چه دسیسه و منافعی پشت این تصمیم عجیب علی رغم موانع قانونی نهفته است؟

 

نظر شما