شناسهٔ خبر: 60720169 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان صدا و سیما:

مشعل دار لایحه حجاب و عفاف صدا وسیماست

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان صدا و سیما گفت: لایحه طرح حجاب و عفاف، پیوست تبیین ندارد و مشعل دار این مهم، صدا وسیماست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست صمیمانه طلایه داران معروف معاونت با حضور شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، حجت الاسلام و المسلمین ابوالمعالی دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان صدا و سیما، طاهره کلانکی مشاور امور زنان و خانواده رسانه ملی و جمعی از طلایه داران معروف معاونت صدا، برگزار شد.


لایحه طرح حجاب و عفاف، پیوست تبیین ندارد
دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان صدا و سیما با بیان اینکه «امید آفرینی» از نان شب هم واجب‌تر است، گفت: پیش نیاز اصلی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر، امید است. ما در سازمان صدا و سیما، شورای امر به معروف داریم که با برگزاری جلسات ماهیانه و فعالیت‌های آموزشی قصد دارد، کارکنان سازمان را با مصادیق امر به معروف در سازمان آشنا کند.
حجت الاسلام و المسلمین ابوالمعالی، تاکید کرد: لایحه طرح حجاب و عفاف، پیوست تبیین ندارد و مشعل دار این مهم، صدا وسیماست.


بحث پوشش در لایحه حجاب و عفاف تقلیل یافته است
طاهره کلانکی، مشاور امور زنان و خانواده رسانه ملی با اشاره به لایحه حجاب و عفاف گفت: به این لایحه ایراداتی وارد است که متاسفانه بحث پوشش در آن تقلیل پیدا کرده است و بایستی اصلاحاتی صورت گیرد. جریمه‌ها و مجازات مطرح شده از دیگر موارد است. ما در اجتماع وظایفی داریم و در قبال یکدیگر مسئولیم. اینجا بحث حقوق خصوصی نیست، بلکه حقوق اجتماعی مطرح است.
صدا و سیما، به عنوان یک سازمان فرهنگی، مسئول و بایستی به خودمان نگاه کنیم که در کجا ایستاده ایم و آیا می‌توانیم اثر بخش باشیم یا خیر؟!


الویت اصلی طلایه داران معاونت صدا، «امید آفرینی و مطالبه گری»
شاهید مظفری، قائم مقام معاونت صدا با بیان اینکه الویت اصلی طلایه داران معاونت صدا «امید آفرینی و مطالبه گری» است، تصریح کرد: بحث «جهاد تبیین» به نوعی در موضوع «امید آفرینی» و «مطالبه گری»، نهفته است. ما برای اینکه مباحث امید آفرینی را پیگیری کنیم، نیاز به شبکه سازی داریم و این کار‌ها با ساختار و بخش نامه صورت نمی‌گیرد، بلکه حرکتی «خودجوش» است.
مظفری استمرار کار‌های خوب، شبکه سازی و تولید محتوا را از دیگر فعالیت‌های طلایه داران معاونت صدا ذکر کرد و گفت: تولید محتوا می‌تواند متونی تبیینی و اقناعی حتی تولید مستندی پرتره یا برنامه نمایشی الف فاخر باشد که ناخودآگاه «پیام «به مخاطب منتقل می‌شود.


برنامه‌هایی با پیام امر به معروف
هانیه قربانی، گوینده رادیو و یکی از طلایه داران معروف رادیو گفت: طی بررسی‌هایی که در رادیو‌های «صبا»، «ورزش»، «پیام» و «ایرانصدا» صورت گرفته، ۱۱ برنامه طنزگونه با هدف اطلاع رسانی سبک زندگی سالم و حقوق شهروندی به مقوله امر به معروف می‌پردازد. شبکه رادیویی ورزش در قالب هفت برنامه به معرفی بانوان محجبه و ترویج سبک زندگی اسلامی می‌پردازد. سه آیتم در رادیو پیام در قالب سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جهت بصیرت افزایی، و از زبان بزرگان همچنین ۸۰ عنوان و اثر در ایرانصدا به این مهم می‌پردازد.


تدوین سبک زندگی ایرانی – اسلامی
حجت الاسلام مظفر کاوه، طلایه دار شبکه رادیویی تهران گفت: اکثر اعضای این گروه مدیران هستند و ۱۰ عنوان برنامه با موضوعات و پاسخگویی به مسئولان طراحی شده که مهمترین آن‌ها «پل مدیریت» است.


پیام امیری، قائم مقام شبکه رادیو تهران گفت: به نظرم بایستی «سبک زندگی ایرانی – اسلامی» در شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان تدوین شود. همچنین در رادیو تهران در قالب شهروند اسلامی، شهر اسلامی به این مهم پرداخته می‌شود.


«ایران امروز» و مطالبه گری از مسئولان
مهندس غلامحسین طالبی، مدیر طرح و برنامه ریزی رادیو ایران گفت: امسال تمرکزمان روی مبحث «مطالبه گری» و «ایجاد امید بین مردم» گذاشته ایم، به طوری که در برنامه «ایران امروز» هر روز با یک دستگاه، نهاد و سازمانی بحث نقد منصفانه داریم.


پرسش و پاسخی امر به معروفی
سمیرا قنبری، تهیه کننده و از دیگر طلایه داران معروف در شبکه رادیویی قرآن گفت: به طور تخصصی برنامه‌های «گوهر عفاف» در خصوص حجاب، «سبک زندگی شهدا» برگرفته از وصیت نامه‌های شهدا، برنامه‌های کودک و نوجوان با این مفاهیم مرتبط است و درصد هستیم در قالب پرسش و پاسخ به مسائل مرتبط به امر به معروف بپردازیم.


ترویج ازدواج ساده
منصوره کردی، مدیر گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ نیز گفت: ۱۲، ۱۳ عنوان برنامه در رادیو‌های فرهنگ و گفتگو به موضوع امر به معروف می‌پردازند. با موضوع «جمعیت» برنامه‌های «بنیان فردا» و «قند و فرزند» که ساختار مسابقه دارد به این موضوع می‌پردازد. در بحث تحکیم بنیان خانواده برنامه‌های «آشتی کنان» و «سفره‌ی عقد» به ترتیب به موضوع زوج‌هایی که در آستانه جدایی هستند و ترویج ازدواج ساده می‌پردازد. «ایراندخت» با موضوع کارآفرینی زنان، «فرهنگ جبهه» با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، «قلب فرهنگی» با موضوع نماز جمعه از دیگر برنامه هاست.


رادیو معارف و مطالبه گری
مهدی کریمی، سرپرست طرح و برنامه ریزی رادیو معارف گفت: خبر برنامه صبحگاهی به سمت خبر خوب معطوف شده و برنامه‌های مطالبه گری «انعکاس» و «کنکاش» روانه آنتن می‌شود. برنامه «دستاورد» برگرفته از مسیر پیشرفت از دیگر اقدامات این شبکه رادیویی در راستای امر به معروف است.


رضا گل سوسن، مدیر گروه طنز و سرگرمی رادیو نمایش گفت: برای اینکه رادیو به صورت یکپارچه و یکدست بتواند در این راستا کار کند، مشت شده، موج راه انداخت و در قالب جشنواره و پویش موضوعی را مطرح کنیم.

نظر شما