شناسهٔ خبر: 60701863 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز دوره مبارزه شیمیایی آفات مرکبات در مازندران

دوره مبارزه ضد بالشک مرکبات در باغ‌های مرکبات استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ضرورت مبارزه با آفات غالب درختان مرکبات و کنترل به موقع عوامل خسارتزا، زمان مناسب مبارزه شیمیایی ضد بالشک مرکبات در منطقه شرق و مرکز استان را از ۲۲ خرداد و در غرب استان از ۲۷ خرداد بمدت بیست روز اعلام کرد.
فرید بیگی با بیان اینکه توصیه می‌شود به منظور مبارزه با آفات باغی از روغن‌های تابستانه استفاده شود، افزود: میزان مصرف روغن امولسیون شونده با درجه غلظت ۹۵ درصد (روغن‌های تابستانه) ۱۰ لیتر در هزار لیترآب و روغن EC (ای سی) بمیزان ۶ تا ۷ لیتر در هزار لیتر آب و در صورت استفاده از روغن‌های وُلک معمولی با درجه سولفوناسیون کمتر از ۸۵ درصد ۳ تا ۵ لیتر در هزار لیتر آب است که در صورت افزایش درجه حرارت هوا به بیش از ۳۲ درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده معمولی خودداری شود.
بیگی، حشره کش‌های توصیه شده در عملیات مبارزه شیمیایی باغ‌های مرکبات استان را شامل آپلاود، آدمیرال به میزان ۷۵ صدم تا ۵ دهم درصد لیتر (در ابتدای زمان توصیه شده)، دورسبان، اتیون و مالاتیون یک و نیم تا ۲ لیتر و حشره کش کنه کش گیاهی دایابون ۶ لیتر در هزار لیتر آب اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه در صورت استفاده از روغن تابستانه از حداقل دوز سموم حشره کش توصیه شده؛ استفاده شود، گفت: در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات، استفاده از کنه کش انویدور ۳۵/۰ لیتر، نیسورون ۰/۵ لیتر، نئورون یک لیتر در هزار  لیتر آب همراه با یکی از حشره کش‌های فوق بلامانع است.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: قبل از مبارزه با عوامل خسارتزا، باغداران با تهیه نمونه از باغ و ارائه به کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان حوزه عمل یا کلینیک‌های گیاهپزشکی، بر اساس توصیه‌های کارشناسی و نسخه گیاهپزشکی صادره از مراجع یاد شده نسبت به تهیه سموم توصیه شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر با اخذ فاکتور اقدام کنند.
بیگی همچنین توصیه کرد: به منظور جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درختان قبل از مبارزه شیمیایی انجام و برای پیشگیری از عواقب سوء احتمالی از مصرف سموم و روغن‌های امولسیون شونده بدون بر چسب و مشخصات، تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری شود.
وی با بیان اینکه در صورت مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات، مبارزه شیمیایی فقط در باغات مرکبات جوان زیر ۴ سال و نهالستان‌ها روی جوانه‌های نو رسته علیه نسل اول آفت توصیه می‌شود، افزود: حشره کش‌های موثر برای مبارزه شیمیایی علیه مینوز مرکبات کونفیدور و آبامکتین (ورتیمک) با رعایت تناوب مصرف شود.
وی به باغداران توصیه کرد: از مخلوط کردن سموم با کود‌های شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری دو قبل از سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندو‌های زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی کنند و برای پیشگیری از اثرات سوء تنش‌های گرمایی نیز سمپاشی در ساعات خنک روز و در هوای بدون باد انجام شود.

نظر شما