شناسهٔ خبر: 60699958 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد:

انتقاد اعضای شورا از قانع‌کننده نبودن پاسخ‌های شهرداری به تذکرات

در حالی که برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به عدم پاسخگویی شهرداری به تذکرات خود یا قانع‌کننده نبودن بسیاری از پاسخ‌هایی که توسط مدیریت شهری به آنها داده می‌شود، انتقاد دارند و رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورا می‌گوید که «برابر قانون، اگر پاسخ شهرداری به یک تذکر قانع‌کننده نباشد، عضو شورا می‌تواند از شهردار تهران سوال طرح کند»، اما عضو هیات رئیسه پارلمان شهری پایتخت تاکید دارد که «تا امروز فرآیند طرح سوال از شهردار در شورای شهر مطرح نشده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های اخیر اعضای شورای اسلامی شهر تهران بارها نسبت به عدم پاسخگویی شهرداری نسبت به تذکرات خود یا ارائه پاسخ‌های کلی و نه‌چندان قانع‌کننده به مسائلی که آنها در قالب تذکر در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری مطرح می‌کنند، اعتراض کرده‌اند و این موضوع به چالشی میان شهرداری تهران و بخشی از اعضای شورای شهر تبدیل شده است؛ به نحوی که در دو ماه گذشته، تعدادی از نمایندگان پارلمان شهری پایتخت، با لحن‌های مختلف، شهرداری تهران با مدیریت علیرضا زاکانی را به پاسخگو نبودن متهم کرده‌اند و حتی در مواردی مانند انتقال بخشی از اختیارات شرکت کنترل ترافیک به موسسه رایانه شهر، تاکید کرده‌اند که شهرداری به صورت غیرقانونی شورا را دور زده است. 

در این میان با وجود این که از همان ماه‌های ابتدایی دوره ششم مدیریت شهری، برخی اعضای شورای شهر در صحن علنی پارلمان شهری، گلایه‌هایی را درباره پاسخگو نبودن شهرداری نسبت به تذکرات شورائیان مطرح می‌کردند، مثلا مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران جلسه روز ۱۸ آبان ۱۴۰۰ شورا گفته بود که «بی‌پاسخ ماندن تذکراتمان را به حساب استقرار شهرداری در روزهای اول می‌گذاریم. به دلیل حجم کار هماهنگی‌ها سخت است، اما نباید مکاتبات بی‌پاسخ بماند»، ولی به نظر می‌رسد که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال، بیش از پیش شاهد گلایه اعضای شورای شهر درباره پاسخگو نبودن شهرداری تهران نسبت به تذکرات شورائیان یا پیگیری نشدن این تذکرات توسط نهادهای زیرمجموعه شهرداری هستیم. 

به طور مثال، مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران در تذکر خود در صحن علنی شورا در روز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، با تاکید بر لزوم رسیدگی به تذکرات اعضای شورا توسط کارکنان شهرداری، این‌طور گفت که «در فرآیند ساختار اداری، دغدغه‌ها و تذکرات اعضای شورا به‌درستی به شهردار تهران منتقل نشده است و پاسخی که به تذکرات از سوی شهرداری داده می‌شود، در حد رفع تکلیف است؛ لذا درخواست می‌شود که شهرداری حرمت شورا را حفظ کند و تذکراتی را که می‌شنود، رعایت کند.» 

سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در تذکر خود در جلسه علنی روز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، درباره پاسخگو نبودن شهرداری به تذکرات اعضای شورا گلایه‌ای را مطرح کرد و گفت که «مغازه‌ها بخشی از اقلام خود را در پیاده‌راه‌ها می‌گذارند و خود را مالک پیاده‌راه می‌دانند، از شهرداری انتظار می‌رود در این حوزه مطالبات به حق مردم را انجام دهد و وضعیت پیاده‌راه‌ها را ساماندهی کند. سال گذشته نیز در خصوص پله‌برقی‌ها تذکر داده شد، اما اگر قرار است تذکری را در حوزه نظارتی خود بدهیم، ولی شهرداری تهران به آن توجه نکند، دیگر نیازی به حضور اعضای شورای شهر نیست.» 

انتقاد سلیمانی از بی‌پاسخ ماندن «سوال» خود و تاکید سروری بر طی نشدن فرآیند «طرح سوال»

در این میان اما یکی از مهمترین تذکرات ماه‌های اخیر اعضای شورای شهر تهران که نحوه مطرح شدن و فرآیند پاسخ‌دهی به آن با حاشیه‌های بیشتری همراه شد، مربوط به نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا است. او که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، تذکرات مختلفی را در حوزه حمل‌ونقل عمومی به شهرداری تهران داده بود، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در صحن شورا اعلام کرد که «با توجه به عدم ارائه توضیحات قانع‌کننده از سوی شهردار تهران در خصوص وضعیت حمل‌ونقل به‌ویژه ناوگان روزمینی و تامین تجهیزات، از شهردار تهران سوال پرسیدیم و وعده پاسخ یک هفته‌ای داده شد، اما با گذشت سه هفته از مطرح شدن سوال، هنوز هیچ پاسخی از سوی شهردار تهران داده نشده است.» 

نکته مهم درباره این اظهارات سلیمانی، این است که او برخلاف سایر اعضای شورای شهر، در صحبت‌های خود تاکید کرده که از شهردار تهران «سوال» مطرح کرده و نه «تذکر» و البته او هم مانند برخی دیگر از اعضای شورا از بدون جواب ماندن سوال خود گلایه کرده است. 

همچنین باید توجه داشت که سلیمانی در حالی این صحبت‌ها را در روز ۳۱ اردیبهشت مطرح کرد که چند روز قبل یعنی در تاریخ ۱۸ اردیبهشت، پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری خود گفته بود که «یکی از اعضای شورا موضوعی را مد نظر داشتند که چندین بار تکرار کردند، ولی این فرآیند به طرح سوال ختم نشده است، چراکه طرح سوال روند قانونی دارد و این روند در حال حاضر طی نشده است. آقای چمران با مکاتباتی که با شهردار تهران دارند، قطعا موضوع را پیگیری می‌کنند، ولی طرح سوال از شهردار تهران انجام نشده است.» 

قائمی: اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد، گام بعدی استیضاح است 

اما با وجود این صحبت‌های سروری، علی‌اصغر قائمی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، احتمال مطرح شدن طرح سوال از زاکانی را دور از انتظار ندانسته و در تاریخ ۱ خرداد ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای گفته است که «اعضای شورای شهر تهران تذکر می‌دهند و اگر شهرداری پاسخ قانع‌کننده‌ای به تذکرات بدهد که خوب است، اما متاسفانه تا کنون بخش عمده‌ پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر تهران، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نبوده است.» 

او همچنین تاکید کرده است که «اگر تذکرات اعضای شورا از حد نصابی عبور کند، طرح سوال اصلا دور از ذهن نیست. خانم سلیمانی هم یک مورد را دنبال می‌کنند و در تذکرشان به صراحت خواستند که به سوال‌شان پاسخ داده شود. سایر تذکرات نیز کم‌کم دارد حالت سوال به خود می‌گیرد و اگر شهردار تهران قصد داشته باشد همین مسیر را دنبال کند، ما هم ناچاریم به شکل دیگری در خدمت ایشان باشیم. اگر پاسخ‌ها قانع‌کننده نباشد طبیعتا گام بعدی استیضاح است.» 

امانی: بیش از ۱۰ تذکر من بدون پاسخ مانده است 

در این میان اما با وجود انتقاداتی که در دو ماه گذشته اعضای شورای شهر نسبت به عدم پاسخگویی شهرداری تهران به تذکرات خود مطرح کرده یا تاکید داشته‌اند که بسیاری از پاسخ‌هایی که به اعضای شورا ارائه می‌شود، قانع‌کننده نیست و در حد رفع تکلیف است، اخیرا مسئولان شهرداری به ارائه توضیحاتی درباره روند پاسخگویی مدیریت شهری به تذکرات اعضای شورا پرداخته‌اند و شهاب‌الدین صابونچی، مدیرکل تدوین مقررات و هماهنگی امور شورای شهرداری تهران در تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران گفته است که «۴۳۶ تذکر از ابتدای دوره ششم توسط اعضای شورا مطرح شده که از این میزان، ۸۸ درصد به تعداد ۳۸۳ مورد پاسخ داده شده و پاسخ ۶۴ مورد نیز به صورت تکمیلی ارسال شده است.» 

او همچنین تاکید کرده است که «نزدیک به ۵۰ مورد از تذکرات در فرآیند تهیه و ارسال پاسخ قرار دارد که امری طبیعی است و همواره تلاش بر بهبود کمیت و کیفیت پاسخگویی بوده است. این موضوع را نیز باید مد نظر داشت که برخی موارد جنبه تذکر به شهرداری ندارد و متوجه سایر دستگاه‌هاست و در مواردی نیز پیشنهادات در قالب تذکر مطرح می‌شود. طبق قانون تذکر باید از سوی رئیس شورا به شهرداری ارسال شود، بعضا تذکرات شفاهی است و به صورت مکتوب ارسال نمی‌شود؛ لذا سامانه‌ای آماده شده است که به‌زودی نهایی خواهد شد و اعضا می‌توانند تذکرات خود را در این سامانه بارگذاری و پیگیری کنند.» 

اما با وجود این که حدود دو هفته از مطرح شدن این صحبت‌های صابونچی می‌گذرد، همچنان برخی اعضای شورای شهر معتقدند که شهرداری تهران بعضی تذکرات آنها را بدون جواب می‌گذارد و برخی پاسخ‌هایی هم که به آنها می‌دهد، قانع‌کننده یا در راستای رفع مشکلات مطرح‌شده نیست. 

این نکته‌ای است که ناصر امانی، رئیس کمیته منابع انسانی و تشکیلات شورای شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا آن را تایید کرد و اظهار داشت: بسیاری از پاسخ‌هایی که شهرداری تهران به تذکرات اعضای شورای شهر می‌دهد، قانع کننده نیست یا وقتی بعدا مشکل مطرح‌شده در تذکرات خودمان را پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم اقدام مناسبی برای رفع آن مشکلات انجام نشده است. همچنین شهرداری تهران برخی تذکرات را نیز کاملا بدون پاسخ می‌گذارد. 

وی افزود: درباره خود من بیش از ۱۰ مورد تذکر جدی وجود دارد که علی‌رغم این که مدتی از طرح آنها می‌گذرد و با وجود این که پیرو بعضی از این تذکرات نیز مکاتبات مجددی با شهرداری داشته‌ام، ولی هنوز جوابی به دست من نرسیده است. درباره تذکراتی هم که شهرداری جواب می‌دهد، اکثرا برای ما قانع‌کننده نیست. وقتی چنین پاسخی به ما داده می‌شود، اگر بخواهیم مجددا با شهرداری مکاتبه کنیم که پاسخ شما قانع‌کننده نبوده است و آنها بخواهند دوباره به این مکاتبه ما پاسخ بدهند، وارد یک روند خسته‌کننده خواهیم شد. 

اگر پاسخ شهرداری به تذکرات قانع‌کننده نباشد، اعضای شورا می‌توانند «سوال» طرح کنند 

امانی در پاسخ به این سوال که از نظر قانونی، فرآیند ارائه تذکر توسط اعضای شورا و پاسخ‌دهی به آن از سوی شهرداری چگونه باید طی‌شود که روندی فرسایشی به وجود نیاید، توضیح داد: در اغلب تذکرات اعضای شورا، یک مساله یا مشکل از شهر و شهروندان مطرح می‌شود که شهرداری موظف است هم به آن پاسخ بدهد و هم برای رفع آن مساله تلاش کند. برابر قانون، اگر پاسخ شهرداری به یک تذکر قانع‌کننده نباشد، عضو شورا می‌تواند از شهردار تهران سوال طرح کند. در چنین شرایطی بعد از این که سوال از طریق رئیس شورای شهر به دست شهردار برسد، شهردار موظف است ظرف حداکثر ۱۰ روز به صحن علنی شورا بیاید و به سوال عضو شورا پاسخ بدهد. 

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر جز یک مورد که سرکار خانم سلیمانی درباره بحث توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از شهردار تهران سوال طرح کردند، هنوز سوال جدیدی از شهردار مطرح نشده است. اکنون هم بیش از ۱۰ روز از طرح سوال خانم سلیمانی از آقای زاکانی گذشته، اما ایشان هنوز برای پاسخ به این سوال به صحن شورا نیامده است. البته من نمی‌دانم که این سوال توسط ریاست محترم شورا به شهردار تهران تحویل داده شده است یا خیر، اما خانم سلیمانی دو بار در صحن شورا پیگیر پاسخ سوال خود از شهرداری شده‌اند، ولی شخصا اطلاعی ندارم که این سوال به صورت رسمی به شهردار تهران ارسال شده است یا نه. 

شربیانی: موضوع خانم سلیمانی، «تذکر» بود، نه «طرح سوال از شهردار تهران» 

در همین راستا از جعفر شربیانی، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران پرسیدیم که آیا طرح سوال نرجس سلیمانی از شهردار پایتخت به صورت رسمی توسط رئیس شورا به شهردار ارسال شده است یا خیر؟ 

او نیز در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایلنا گفت: موضوع سرکار خانم سلیمانی، طرح سوال از شهردار نبود، بلکه ایشان تذکری را در خصوص مساله حمل‌ونقل عمومی در صحن شورا مطرح کردند و این تذکر نیز توسط هیات‌رئیسه به شهرداری ابلاغ شد و آقای چمران (رئیس شورای شهر تهران) نیز تاکید کردند که این تذکر باید توسط شهرداری پاسخ داده شود. این مساله در نهایت منجر به حضور آقای بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در صحن شورا در جلسه روز ۱۶ خرداد شد و ایشان نیز در آن جلسه توضیحاتی را درباره برنامه‌ریزی‌های شهرداری برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و مدیریت ترافیک تهران دادند. 

شربیانی ادامه داد: مسائل مربوط به حمل‌ونقل و ترافیک، جزو مسائل بسیار پراهمیت پایتخت تلقی می‌شود که اعضای شورا حساسیت بالایی نسبت به آن دارند و بخش زیادی از بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران نیز به طور خاص به این حوزه اختصاص پیدا کرده است. قطعا برای خود شهروندان نیز مساله حمل‌ونقل عمومی و ترافیک بعد از آلودگی هوا در اولویت قرار دارد و به همین دلیل، همه اعضای شورا از جمله سرکار خانم سلیمانی نسبت به این مساله حساس هستند و تذکراتی هم که در صحن شورا مطرح می‌شود، در راستای همین حساسیت‌ها است. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: شهرداری اقداماتی را برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت در دستور کار دارد، اما باید سرعت این اقدامات بالاتر برود تا مردم بتوانند آثار تلاش‌های مدیران شهری در این حوزه را به صورت ملموس ببینند و مشکلاتی که به صورت روزمره در زمینه حمل‌ونقل و ترافیک با آن مواجه هستند، کاهش یابد. 

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال فرآیندی تحت عنوان «طرح سوال از شهردار تهران» در شورای شهر مطرح شده است یا خیر، گفت: خیر، تا به امروز چنین فرآیندی در شورای اسلامی شهر تهران مطرح نشده است. 

نظر شما