شناسهٔ خبر: 60687061 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

در نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان مطرح شد: تئاتر بودجه ندارد/ سهم نا چیز تئاتر در تقابل با سازمان سینمایی

نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و رونمایی از پوستر این رویداد هنری، با حضور کاظم نظری، محمود فرهنگ و اهالی رسانه و خبرنگاران صبح امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه، در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان و رونمایی از پوستر این رویداد هنری، با حضور کاظم نظری، محمود فرهنگ و اهالی رسانه و خبرنگاران صبح امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه، در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میزان، نشست رسانه‌ای نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان صبح روز دوشنبه ۲۲ خرداد و با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین فائزی مدیرکل ارشاد استان قزوین، محمود فرهنگ دبیر این رویداد، خبرنگاران و چند تن از اهالی هنرهای نمایش در سالن کنفرانس دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست رسانه‌ای محمدحسین فائزی مدیرکل ارشاد استان قروین به عنوان میزبان رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان، درباره میزبان این استان از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان اظهار کرد: استان قزوین با تمام توان در حال مهیا شدن برای برگزاری مراسم اختتامیه رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان است و قصد داریم تا پهنه استان تاریخی قزوین را برای برگزاری این رویداد هنری آماده کنیم. 

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد هنری پس از چند سال وقفه گفت: معاونت هنرهای نمایشی با هدف استفاده از ظرفیت استان‌ها این مراسم را در استان قزوین برگزار خواهد کرد. 

وی ضمن ابراز امیدواری به بقای این رویداد در استان قزوین اظهار کرد: امیدواریم در دوره‌های بعدی هم استان قزوین میزبان این رویداد هنری باشد و برگزاری این رویداد بین‌المللی سبب شود تا زیرساخت‌های نمایشی این استان را تکمیل کنیم. 

نظری ضمن اشاره به نگاه ویژه خانه ملت به هنر تئاتر، تأکید کرد: دوستان در مجلس قول بودجه‌ای ویژه برای تولید تئاتر داده‌اند. قرار بر این است که بودجه تئاتر چند برابر شود زیرا بودجه تئاتر کشور در مقایسه با بودجه سازمان سینمایی بسیار ناچیز و اندک است. 

وی در پایان صحبت‌هایش از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی اندیشکده و پژوهشکده تئاتر خبر داد و تشریح کرد: در اداره‌کل هنرهای نمایشی به دنبال راه‌اندازی پژوهشکده و اندیشکده تئاتر هستیم و امیدوارم با حمایت وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پژوهشکده به زودی راه‌اندازی شود. 

سپس محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان در ادامه این نشست با اشاره به تفکر تولید در این رویداد هنری اظهار کرد: برای اولین بار است که استانی به غیر از تهران بخش بین‌المللی یک رویداد را میزبانی می‌کند. رویداد صاحبدلان تمرکز بر تولید دارد و رقابتی نیست. تنها بخش رقابتی این رویداد هنری بخش نمایشنامه‌نویسی است که شرکت‌کنندگان با یکدیگر رقابت می‌کنند و در پایان به نمایشنامه برتر به مخاطبان معرفی خواهد شد. 

فرهنگ از نگاه ویژه به کشورهای مسلمان گفت و ادامه داد: برای اولین بار نگاه جدی به کشورهای مسلمان در هنرهای نمایشی داریم. در گذشته این کشورها نادیده گرفته می‌شدند و می‌گفتند که این کشورها بضاعت هنری ندارند. 

وی تشریح کرد: تمامی استان‌های ایران نیاز به زیرساخت‌های هنری و نمایشی دارند و تلاش بر این بوده است که سخت‌افزارهای اجرایی در استان‌ها فراهم شود. قطعا برگزاری این رویداد در استان‌ها انگیزه هنرمندان استان‌ی برای تولید تئاتر دینی را ارتقا می‌دهد. 

فرهنگ افزود: آثار دینی که توان اجرا در عرصه بین‌المللی دارند به دو زبان فرانسه و انگلیسی ترجمه کردیم. 

دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان ضمن اشاره به مشکلات تئاتر و نبود بودجه در این هنر افزود: ما همیشه در تئاتر از کمبود بودجه رنج می‌بریم و از مسئولان درخواست داریم توجهی به افزایش بودجه تئاتر داشته باشند. خوشبختانه و با رایزنی فراوان، استان قزوین بودجه اسکان، پذیرایی و برگزاری مراسم اختتامیه را عهده‌دار شد و این یک اتفاق خوب و قابل توجه است که یک استان بودجه‌ای را برای تئاتر اختصاص داده است. 

وی درباره دلیل کم بودن تعداد آثار خارجی در نخستین رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان گفت: در ابتدا قرار بود این رویداد در سال ۱۴۰۱ برگزار شود و ۱۶ نمایش خارجی برای اجرا در آن آماده بودند، اما با تغییر تاریخ برگزاری این گروه‌ها از حضور در این رویداد صرف نظر کردند. طی بررسی‌های انجام شده در سال‌های گذشته در حوزه تئاتر دینی بضاعتمان را در نظر گرفته و این رویداد را بین‌المللی اعلام کردیم. 

فرهنگ در پایان ضمن اشاره به بودجه این رویداد هنری اظهار کرد: در سال‌های گذشته میل بر این بوده که صاحبدلان نادیده گرفته شود. قطعا می‌توانستیم زودتر بین‌المللی شویم اما حمایتی در سال‌های گذشه وجود نداشته است. تمام نگاه‌ها تاکنون به کشورهای اروپایی بوده و ۴۴ سال است که در عرصه هنرهای نمایشی کشورهای اسلامی را نادیده گرفته‌ایم. کل بودجه این دوره از رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان ۶میلیارد تومان است که ۴میلیارد تومان بودجه در طول یک سال برای رویداد صاحبدلان هزینه کردیم و ۲میلیارد نیز اداره کل ارشاد استان قزوین به این رویداد کمک کرده است. 

انتهای پیام/

نظر شما