شناسهٔ خبر: 60658499 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تنیس گرنداسلم رولن گروس ۲۰۲۳؛ جوکوویچ - رود در دیدار نهایی

یکصد و بیست و هفتمین دوره مسابقات تنیس آزاد ۴۹ میلیون و ۶۰۰ هزار یورویی رولن گروس - دومین گرنداسلم سال ۲۰۲۳ - یکشنبه در پاریس فرانسه به پایان می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صداوسیما به نقل از پایگاه اختصاصی مسابقات، در این دوره رافائل نادال اسپانیایی - مدافع عنوان قهرمانی - به علت مصدومیت لگن از حضور انصراف داد تا غایب بزرگ مسابقات باشد. این اولین غیبت نادال پس از اولین حضورش در سال ۲۰۰۵ است. وی با ۱۴ قهرمانی رکورد دار بزرگ رولن گروس به شمار می‌رود. با انصراف نادال وی برای اولین بار پس از سال ۲۰۰۳ از جمع ۱۰۰ تنیسور برتر جهان بیرون افتاد! در این دوره رقابت نزدیکی میان کارلوس آلکاراس از اسپانیا، دانیل مدویداف از روسیه، نواک جوکوویچ از صربستان و استفانوس سیتسیپاس از یونان وجود داشت تا کرسی مرد شماره یک جهان را در اختیار بگیرند که اکنون تنها جوکوویچ این بخت را دارد. نواک جوکوویچ صرب در صورت کسب پیروزی در این دوره می‌تواند رکورد ۲۳ قهرمانی انفرادی در تاریخ مسابقات گرنداسلم را به دست آورد. او همچنین می‌تواند اولین تنیسور تاریخ باشد که برای تمام گرنداسلم‌ها را حداقل ۳ بار فتح کرده است. در بخش زنان نیز ایگا اشویاتک از لهستان مدافع عنوان قهرمانی به شمار می‌رود که توانست از عنوان خود دفاع کند.
به قهرمانان انفرادی ۲۰۰۰ و دوبل ۱۰۰۰ امتیاز رنکینگ جهانی اهدا می‌شود و به تنیسور‌های فینالیست انفرادی مردان و زنان به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ و به تنیسور‌های حذف شده در نیمه نهایی ۷۲۰ و ۷۸۰ امتیاز تعلق گرفت. قهرمان این دوره ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو و نایب قهرمان یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو یورو پاداش نقدی دریافت می‌کنند. به تنیسور‌های روسیه و بلاروس به علت بحران اوکراین اجازه استفاده از پرچم کشورشان در این رقابت‌ها داده نشد.
نتایج و برنامه رقابت‌ها به این شرح اعلام شد: 
انفرادی مردان - فینال - یکشنبه ۲۱ خرداد: 
کاسپر رود از نروژ (بخت ۴ قهرمانی) - نواک جوکوویچ از صربستان (بخت ۳ قهرمانی) 
- رود نروژی سال قبل در فینال مغلوب رافائل نادال اسپانیایی شد.
---
فینال انفرادی زنان: 
ایگا اشویاتک از لهستان (بخت اول قهرمانی) ۲ - ۱ کارولینا موچووا از چک (ست‌ها: ۶ - ۲، ۵ - ۷ و ۶ - ۴)
- اشویاتک برای سومین بار پس از سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ قهرمان شد.
---
فینال دوبل مردان: 
ایوان دودیگ از کرواسی و اوستین کرایچک از آمریکا ۲ - ۰ ساندر ژیل و ژوران ولیگن از بلژیک


---
- رافائل نادال در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸، ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲، ۱۴ بار قهرمان رولان گروس شده و رکورد دار بلامنازع قهرمانی در تاریخ این رقابت هاست. نادال به همراه جوکوویچ اکنون ۲۲ عنوان قهرمانی گرنداسلم در کارنامه خود دارند که از این حیث نیز رکورد دار هستند.

- در تاریخ گرنداسلم فرانسه که از سال ۱۸۹۱ سابقه برگزاری دارد، در بخش مردان رافائل نادال اسپانیایی با ۱۴ قهرمانی رکورد دار است. مکس دکوژی فرانسوی با ۸ قهرمانی دوم و بیورن بورگ سوئدی با ۶ قهرمانی سوم هستند. در بخش زنان کریس اورت از آمریکا با ۷ قهرمانی رکورد دار است و سوزان لنگلن از فرانسه و اشتفی گراف از آلمان با ۶ قهرمانی دوم مشترک هستند.

نظر شما