شناسهٔ خبر: 6065497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سخنگوی کاخ سفید:

مسائل باقی‌مانده در مذاکرات هسته‌ای ظرف ۳۶ ساعت آینده قابل حل نیستند/ضرب‌الاجل تمدید می‌شود

سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روزانه تصریح کرد پیش‌بینی می‌کند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ بعد از ضرب‌الاجل خود خوانده ۳۰ ژوئن ادامه می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه مانیتورینگ خبرگزاری فارس، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 بعد از ضرب‌الاجل خود خوانده 30 ژوئن ادامه می‌یابد.

سخنگوی کاخ سفید درباره تمدید مهلت مذاکرات گفت: «پیش‌بینی می‌کنم مذاکرات بعد از ضرب‌الاجل ۳۰ ژوئن تمدید می‌شود. این، عجیب یا غیرمعمول نیست.»

پیش از این نیز دیپلمات‌های حاضر در این گفت‌وگوها از احتمال تمدید این گفت‌وگوها بعد از ضرب‌الاجل مذکور خبر داده بودند.

جاش ارنست با اشاره به دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در شهر «لوزان» سوئیس که تا چند روز بعد از ضرب‌الاجل مقرر شده ادامه یافته بود تلاش کرد از اهمیت تمدید احتمالی موعد گفت‌وگوها در این دور بکاهد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تصریح کرد از دست رفتن مهلت مذاکرات نشان‌دهنده این نیست که مذاکرات به بن‌بست خورده‌اند، بلکه به سادگی نشان می‌دهند که هنوز در مذاکرات برخی مسائل حل‌نشده مهم وجود دارند. 

ارنست با تکرار این مطالبه که واشنگتن خواستار بازرسی‌های شدید و  سر زده از برنامه هسته‌ای ایران است گفت: «مسائل باقی‌مانده مسائلی نیستند که بتوان آنها را ظرف ۳۶ ساعت آینده حل کرد.»

ارنست در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایرانی‌ها قابل اعتماد هستند گفت: «جامعه بین‌المللی از ایران می‌خواهد در اینجا تعهدات جدی بدهد. چیزی که در این توافق قرار داده می‌شود دسته‌ای از اقدامات راستی‌آزمایی است که دست‌یابی کارشناسان بین‌المللی به سایت‌ها، تأسیسات و حتی نفرات ایران را تضمین می‌کند.»

ایران و 1+5 مطابق تفاهمات حاصل‌شده در لوزان بایستی تا روز سه‌شنبه (فردا) به توافق جامع هسته‌ای دست پیدا کنند.

انتهای پیام/ ا.

نظر شما