شناسهٔ خبر: 60653131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران و عراق مطرح کرد

تأثیر آزاد‌سازی 3 میلیارد دلار از منابع ایران در عراق بر بازار ارز

صاحب‌خبر -

 

رئیس ‌اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با ‌اشاره به آزاد‌سازی حدود 3 میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران گفت: این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت.
یحیی آل‌اسحاق، در گفت‌وگو با ایبِنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی از آزاد‌سازی بخشی از طلب ایران در عراق خبر داد و گفت: مقداری از منابع بلوکه شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد. شنیده‌ها حاکی بر این است که مبلغ پرداختی حدود دو میلیارد و 700 میلیون دلار است.
وی با‌ اشاره به مجوز پرداخت بخشی از طلب‌های ایران توسط عراق، تاکید کرد: این اتفاق به طور قطع تاثیر مثبتی بر بازار‌ها خواهد داشت چرا که هم نیاز‌های بانک مرکزی مرتفع و هم کالا‌های اساسی خریداری شده است. در واقع این گشایش ارزی می‌تواند به ثبات بازار ارز و همچنین کالا‌های اساسی کمک قابل توجهی کند.
گفتنی است؛ چندی پیش هم علی شریعتی- عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق- از آزاد‌سازی دو میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران تا اواسط خرداد ماه خبر داده بود.
۲۴ میلیارد دلار ارز در راه ایران
اخیرا ایسنا گزارش داده است که در پی سفر سلطان عمان به ایران، به‌زودی بیش از ۲۴ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی و همچنین منابع قابل دسترس کشورمان در صندوق بین‌المللی پول وارد کشور خواهد شد.
به گزارش ایسنا، از این میزان ارز، هفت میلیارد دلار منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی و بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار آن منابع بلوکه شده ایران در عراق است که عمده آن به صادرات انرژی به این کشور همسایه باز می‌گردد.
براساس دیپلماسی اقتصادی فعال دولت و تلاش برای اصلاح ساختار اقتصادی- سیاسی که نمونه آخر آن سفر سلطان عمان به ایران و سفر مشاور رئیس‌جمهور آمریکا به عمان بوده مقرر شد در قالب تفاهمی با ایران این منابع بلوکه شده آزاد شود.
همچنین در پی دیدار فرزین، رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران با جورجیوا، رئیس ‌صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن مقرر شد ایران بتواند به بیش از شش میلیارد و 700 میلیون دلار حق برداشت ویژه خود دسترسی داشته باشد.
خبرهای مثبت درباره دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی دولت سیزدهم در کنار سیاست‌های پولی و مالی اتخاذ شده، زمینه ریزش در بازار ارز را فراهم نموده است. به همین علت حتی نرخ‌های دلار تلگرامی هم در آستانه از دست دادن حمایت 49 هزار تومان هستند و از سوی دیگر بازار طلا هم فضای ریزشی دارد. کاهش دلار به سایر بازارها از جمله مسکن و خودرو هم سرایت کرده و همچون بازار ارز، خیلی‌ها فروشنده شده‌اند. به اعتقاد کارشناسان این وضعیت می‌تواند تا شکستن حمایت‌های قیمتی بیشتری به‌ویژه در بازار ارز در روزهای آینده ادامه یابد.

برچسب‌ها:

نظر شما