شناسهٔ خبر: 60652978 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرپرست حجاج ایرانی مطرح کرد:

۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا‌ها و خدمات در عربستان دلیل افزایش قیمت حج ۱۴۰۲

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز در جمع خادمان فرهنگی کاروان‌های حج، با اشاره به افزایش قیمت حج، گفت: امسال عربستان، ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده برای کالا‌ها و خدمات در نظر گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب، نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت که در جمع روحانیان، معین و معینه‌های کاروان‌های حج تمتع در هتل راما المدینه سخن می‌گفت، افزود: مسئولان حج و زیارت توانستند کف قیمت حج امسال را ۱۰۹ میلیون تومان اعلام کنند.

وی گفت: در بخش اجاره هتل ها، برخی صرفه جویی‌ها و اقداماتی انجام شد که قیمت‌ها را پایین نگه داشت.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به بازگشایی سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری جده، افزود: قبل از محدود شدن روابط، سالیانه هزاران نفر از اتباع عربستان برای زیارت، تفریح و... به ایران می‌آمدند و در مقابل ایرانی‌ها علاقه‌مند بودند که برای انجام عمره و حج به عربستان سفر کنند.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب گفت: از سرگیری مجدد روابط سبب خواهد شد که بار دیگر تعاملات و رفت و آمد‌ها فعال شود و هر اقدامی که به این روابط خدشه وارد کند، رفتاری افراطی و محکوم است.

وی گفت: به زودی پس از سفر سفیر عربستان به تهران، سفیر ایران در عربستان مستقر خواهد شد.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره بر لزوم پرهیز از بیان سخنان و رفتار‌های اضطراب‌آور، به خادمان توصیه کرد؛ حفظ آرامش زائران خانه خدا را در اولویت قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) مبنی بر اینکه حج عامل آرامش قلب‌هاست، اظهار کرد: زائری ممکن است در این سفر به واسطه برخی احکام دچار نگرانی شود؛ لذا روحانیان کاروان‌ها باید مسائل حج را به درستی برای زائران تبیین کنند.

وی لزوم حفظ آرامش زائران در کاروان‌های حج را متذکر شد و تاکید کرد: ایجاد اضطراب و نگرانی در بیان احکام و نحوه برخورد با زائران، مخالف با فلسفه حج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب خطاب به حاضران گفت: از بیان پیچیده احکام و مسائل حج، پرهیز کنید، البته ساده‌انگاری حج هم کار اشتباهی است.

نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برخی دستورات فقهی در زمینه انجام اعمال حج، افزود: انجام صحیح مناسک در همه حالات از اختیاری، اضطراری و مواردی از قبیل نائب‌گرفتن، برای زائران آرامش به ارمغان می‌آورد.

وی با اشاره به روند مطلوب اجرای عملیات حج، گفت: تا این لحظه مشکلی گزارش نشده است فقط موضوع گم شدن برخی اشیاء زائران در انتقال وسایل به هتل‌ها عنوان می‌شود که البته منحصر به زائران ایران نیست و شامل دیگر زائران حج هم می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب افزود: همین عامل در برهم زدن آرامش برخی زائران تاثیر دارد، این مسئله، قابل حل است و مدیران کاروان‌ها باید با استعلام از زائران، فرآیند حل این مشکل را تسریع بخشند.

نظر شما