شناسهٔ خبر: 60634307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاشینیان در دیدار با پوتین: اوضاع در قره‌باغ و گذرگاه لاچین وخیم است

تهران- ایرنا- نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که اوضاع در گذرگاه لاچین و ناگورنو-قره‌باغ وخیم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، پاشینیان جمعه در دیدار با پوتین در سوچی اظهار کرد: می‌خواهم رباره اوضاع در منطقه تحت مسئولیت نیروهای صلحبان روس در ناگورونو-قره‌باغ صحبت کنم. متاسفانه اوضاع انسانی در آنجا همچنان وخیم است و ماه‌هاست که برق و گاز در آنجا وجود ندارد.

وی افزود: ارایه کمک ها و مواد غذایی از سوی صلحبانان روس در ناگورنو-قره‌باغ محدود است و  بحران انسانی در آنجا همچنان ادامه دارد.

جمهوری آذربایجان چندی پیش در گذرگاه لاچین که ارمنستان را به قره‌باغ متصل می‌کند، مرکز بازرسی ایجاد کرد.

ارمنستان این اقدام را نقض آشکار توافق سه‌جانبه میان پاشینیان، پوتین و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ خواند.

بر اساس این توافق که به درگیری‌های دو طرف پایان داد، نیروهای صلحبان روس در گذرگاه لاچین مستقر شدند.

نخست وزیر ارمنستان بارها نسبت به ایجاد مرکز بازرسی در گذرگاه لاچین و مسدود شدن این جاده ابراز نگرانی کرده و گفته که ایروان این مساله را با مسکو مطرح می‌کند.

پاشینیان به تازگی گفته بود که جمهوری آذربایجان از دسامبر (آذر) گذشته به طور غیرقانونی گذرگاه لاچین را محاصره کرده و نباید کنترلی بر این گذرگاه داشته باشد.

وی هدف از این اقدام باکو را آماده‌سازی برای انجام پاکسازی قومی در قره‌باغ کوهستانی دانست و افزود که جمهوری آذربایجان معتقد است که ارامنه به هیچ وجه نباید در قره‌باغ کوهستانی زندگی کنند.

ادامه تنش‌ها در حالی است که آرمن گریگوریان دبیر شورای امنیت ارمنستان دوشنبه گفت: در حال حاضر ایروان در حال انجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای با باکو است و به احتمال زیاد تا پایان سال جاری میلادی، این مذاکرات به معاهده صلح ختم خواهد شد.

نظر شما