شناسهٔ خبر: 60625360 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان امور اراضی کشور خبر داد؛

نقش آفرین بودن معدن مس طارم در طرح بین‌المللی ترسیب کربن

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: معدن مس طارم به لحاظ ظرفیت‌های بالقوه می‌تواند در اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن( جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در اتمسفر) نقش آفرین باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، رضا افلاطونی از معدن مس طارم واقع در مرز مشترک روستاهای سزنق، ماهین و چیزر بازدید کرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در حاشیه این بازدید گفت: محدوده فعالیت معدن مس طارم قابلیت بالایی دارد که می‌توان با این ظرفیت طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع روستایی را عملیاتی کرد. 

وی اضافه کرد: این طرح با موفقیت خوبی  در برخی استان‌های کشور بویژه مناطق جنوبی کشور عملیاتی شده و می‌تواند از سوی معدن مس طارم نیز اجرایی شود. 

افلاطونی بیان کرد: بخش طارم به لحاظ پوشش گیاهی و آب و هوای خاص خودُ مستعد اجرای ماده ۳ قانون منابع طبیعی است و می‌توان با واگذاری زمین یکسری اقدامات باغی و زراعی را در محدوده آن انجام داد. 

این مسئول خاطرنشان کرد: اجرای برخی طرح‌ها مانند زراعت چوب، اصلاح گیاه و درختکاری در کنار برخی اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری می‌تواند از سوی مدیران معدن مس طارم عملیاتی شود. 

افلاطونی یادآور شد: کمک به مردم منطقه در قالب تفاهم نامه با معدن داران از دیگر اقداماتی است که باید که از سوی منابع طبیعی به شکل اعطای نهال و سایر حمایتها انجام شود..

ترسیبِ کربن به معنای رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو (آتمسفر) است و به عبارت دیگر به جذب دی‌اکسیدکربن اضافی موجود در جو که توسط بخش هوایی و زمینی گیاهان (ریشه)، بقایای گیاهان و جلبک‌ها انجام می‌شود که در کاهش آثارِ بدِ پدیده گرمایش جهانی نقش دارد.

شرکت صنایع مس طارم توسط بخش خصوصی با هدف ایجاد و توسعه صنایع معدنی فلزی تاسیس شده و در فاز اول مجتمع بزرگ صنعتی و معدنی مس طارم، با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از پنج میلیون تن سنگ معدن و باطله و کارخانه ده هزار تنی مس کاتدی مجاور احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

 

نظر شما