شناسهٔ خبر: 60596404 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برنامه‌های هفته‌ صنایع‌دستی اعلام شد؛

٩٠ طرح صنایع‌دستی به بهره‌برداری می‌رسد/ افتتاح اولین محله صنایع‌دستی در شیراز

تهران- ایرنا- سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: همزمان با هفته صنایع دستی ٩٠ طرح در این حوزه به ارزش٢٣٣ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار صنایع‌دستی ایرنا، محمدحسین عسگرپور روز چهارشنبه - ١٧ خرداد - در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع‌دستی اظهار داشت: همزمان به هفته صنایع‌دستی ٩٠ طرح در حوزه صنایع دستی با ظرفیت ایجاد اشتغال ٩٧٧ نفر و سرمایه‌گذاری ٢٣٣ میلیارد تومان به بهره داری می‌رسد.

سرپرست اداره‌کل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در هفته صنایع دستی ۶٠ کارگاه تولیدی ، ١٨ بازارچه و فروشگاه ، ٩ خانه یا موزه صنایع دستی و ٢ مرکز آموزش و همچنین اولین محله صنایع‌دستی در محله بالاکف و اسحاق‌بیگ در شیراز در هفته صنایع‌دستی افتتاح می‌شود.

عسگرپور گفت: در سال گذشته ٨ رشته جدید صنایع دستی همچون تنبور دوزی، ابر و بادسازی روی کاغذ، لنج سازی سنتی، ریخته گری احجام هنری، کاربردی ( شن و ماسه)، قطاعی پارچه ، چاپ باسمه ای ( چاپ رو پارچه) ، تکه چینی نامتنظم چوب، سفیدگری به تصویب رسیده است.

وی گفت: آمار ثبت شده شاغلان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی را ۵١٧ هزار و ٢٠٠ هنرمند اعلام کرد که سهم زنان ٣۵٠ هزار نفر ٧٠ درصد است.

فرزاد اوجانی مدیرکل بازرگانی و تجاری‌سازی صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی درباره آمار صنایع دستی در سالن گذشته گفت: طبق آمار رسمی صادرات محصولات صنایع دستی بیش از ٢٢۴ میلیون دلار است. البته بخش دیگر صادرات چمدانی است که به دلیل فقدان مرجع قابل استناد و اتکا قابل ارزیابی دقیق نیست.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی در تکمیل این آمار گفت: میزان صادرات صنایع دستی در سال ٢٠٢٢ فقط ۵ هزارم درصد از سهم بازار جهانی است که عددی بیش از ٨٠٠ میلیارد دلار است.

وی توضیح داد: امسال برنامه‌های هفته صنایع‌دستی و ویژه‌برنامه روز جهانی صنایع‌دستی در پنج استان کشور برگزار خواهد شد.

جلالی گفت: برنامه‌های هفته صنایع‌دستی و روز جهانی صنایع‌دستی از ۱۷ خرداد آغاز و پنج استان تهران، البرز، زنجان، اردبیل و اصفهان میزبان این رویدادهای خواهند بود.

وی افزود: سعد القدومی رییس شورای جهانی صنایع‌دستی برای حضور در برنامه های هفته صنایع‌دستی که همزمان با آغاز پنجاه و نهمین سالروز جهانی صنایع‌دستی به ایران سفر می‌کند و از چندین شهر و استان کشور بازدید خواهند کرد.

وی تاکید کرد: سبک زندگی اصیل دستمایه‌ای جز صنایع دستی ندارد، صنایع‌دستی عامل همگرایی در جامعه است زیرا خانواده محور است.

برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه استانی در هفته صنایع دستی

ویدا توحدی مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این نشیت خبری با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ برنامه استانی در هفته صنایع دستی برگزار می‌شود گفت: ما از ۲۰ تا ۲۶ خرداد برنامه ریزی کرده ایم و در سراسر کشور ۳۰۰ عنوان برنامه پیش بینی شده است. البته در اصفهان مراسم ویژه ای داریم و نمایشگاه قابل توجه‌ای در باغ چهل‌ستون برگزار می‌شود.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی اظهار با اشاره به سفر سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی به ایران گفت: در ادامه برنامه از اصفهان به استان اردبیل می رویم، اتصال شهر عنبران اردبیل به روستای عنبران محله در گیلان را داریم. 
وی گفت: بحث آموزش روستاهای مرزی را آغاز کرده ایم معاون صنایع دستی برای ۱۶ استان ابلاغ زده که همکاران ما در دورترین روستاها صنایع دستی را آموزش می‌دهند.

نظر شما