شناسهٔ خبر: 60577304 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردای اقتصاد | لینک خبر

رئیس سازمان بورس در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تاکید کرد

افزایش سواد مالی از طریق راه‌اندازی مرکز افکارسنجی

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه صنعت مالی مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بررسی شرایط بازار سرمایه و زیرساخت‌های آن از برنامه‌های توسعه‌ای بازار خبر داد.

صاحب‌خبر -

پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) صبح امروز آغاز به کار کرد. در آیین افتتاحیه این نمایشگاه مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در این دو سال و نیم گذشته که از شرایط سابق بازار سرمایه می‌گذرد، اتفاقات مثبت زیادی رخ داده است. این فرصتی برای اهالی بازار سرمایه است تا بتوانند به نوآوری در صنعت مالی و ارایه نتایج آن بپردازند.

وی ادامه داد: این نمایشگاه فرصتی طلایی برای افزایش مشارکت و سرمایه گذاری عموم مردم و فعالان اقتصاد در بازار سرمایه خواهد بود ضمن آنکه می تواند به رشد دانش مالی برای عموم مردم و فعالان اقتصادی منجر شود.

عشقی تاکید کرد: سواد مالی یکی‌ از مولفه‌های مهم عصر جدید است. از این رو با راه‌اندازی مرکز افکارسنجی برای نخستین بار مرکز تلاش می‌شود تا سواد مالی عموم افراد در سطوح مختلف (دانش آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه داده شود.

رئیس سازمان بورس خبر داد: در روزهای آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد که علاوه بر اینکه آینده شاغلین و بازنشستگان از این طریق تامین خواهد شد، منابع جدید و مستمر و پایداری برای بازار نیز فراهم خواهد شد.

عشقی ادامه داد: فعالیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را همزمان با نمایشگاه صنعت مالی آغاز خواهد شد. که براین اساس انتظار می‌رود در سال جاری، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های بازنشستگی داشته باشیم. این صندوق‌ عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت. البته اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است. که در هفته‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

عشقی با اشاره به دو طرفه شدن بازار سرمایه، گفت: همزمان با آغاز فعالیت نماشگاه صنعت مالی، قراردادهای آتی سهام رونمایی خواهد شد. که این قراردادها منجر به ثبات بازار می‌شود؛ هرچند که این ابزار، ابزاری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش مالی فراوانی دارد اما فواید زیادی‌ به‌خصوص در ثبات بازار، خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: تا چند سال گذشته ۱۰ کارگزاری برتر بازار سرمایه، وابسته به بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر بهترین کارگزاری‌ها، کارگزاری‌های بخش خصوصی هستند که نوآوری‌ را به بازار سرمایه آوردند. این در حالی است که صکوک پلاس در نمایشگاه صنعت مالی رونمایی خواهد شد. از طرفی حجم انتشار اوراق برای تامین مالی تولید را افزایش دهیم. در حدود سه ماه گذشته حجم موافقت اصولی بالایی را تصویب کردیم. الکترونیکی کردن مجوزهای تامین مالی و انتشار اوراق بهادار هم مهم است.

نظر شما