شناسهٔ خبر: 60572842 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس سازمان بورس

موافقت اصولی برای ۳ صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی

رئیس سازمان بورس گفت:در روز‌های آینده، سه موافقت اصولی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی صادر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، مجید عشقی صبح امروز سه شنبه در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی هم در جهت تامین آینده شاغلین و بازنشستگان است و هم منابع جدید و مستمر و پایدار برای بازار فراهم خواهد کرد.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: در این دو سال و اندی که از شرایط سابق بازار سرمایه می‌گذرد، اتفاقات مثبت زیادی رخ داده است. فرصت مغتنمی برای اهالی بازار سرمایه است که تا از پیشرفت‌ها رونمایی کنند و خلاقیت‌ها را ارائه کنند.
رئیس سازمان بورس افزود: امیدوارم بتوانیم نتیجه مطلوب را از این نمایشگاه بگیریم. این نمایشگاه فرصت طلایی برای افزایش دانش مالی برای عموم مردم و فعالان اقتصادی خواهد بود. سواد مالی یکی از مولفه‌های مهم عصر جدید است.
عشقی ادامه داد: ما در سازمان بورس مرکز افکارسنجی راه‌اندازی کرده‌ایم تا سواد مالی مردم را بسنجیم تا بتوانیم سواد مالی در سطوح مختلف (دانش آموزی، دانشجویی، مدیران و عموم مردم) را توسعه دهیم.

کارگزاری‌های بخش خصوصی نوآوری را به بازار سرمایه آورده‌اند
عشقی همچنین گفت: تا چند سال گذشته ۱۰ کارگزاری برتر بازار سرمایه، وابسته به بانک‌ها بودند، اما در حال حاضر بهترین کارگزاری‌ها، کارگزاری‌های بخش خصوصی هستند که نوآوری را به بازار سرمایه آوردند.

صکوک پلاس در نمایشگاه صنعت مالی رونمایی خواهد شد
رئیس سازمان بورس در ادامه سخنرانی خود در نمایشگاه صنعت مالی افزود: یکی از برنامه ما این است که حجم انتشار اوراق برای تامین مالی تولید را افزایش دهیم. در حدود سه ماه گذشته حجم موافقت اصولی بالایی را تصویب کردیم.
وی تصریح کرد: اولویت بورس و فرابورس پذیرش شرکت‌های خصوصی در بازار سرمایه است. در هفته‌های گذشته هر هفته یک عرضه اولیه داشتیم که ان‌شالله ادامه پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان بورس اظهار داشت: سفر به استان‌های اقتصادی کشور به منظور ارتباط بیشتر با فعالان اقتصادی استان‌ها بسیار مهم است. تعریف مسیر سبز تامین مالی هم در دستور کار داریم. افزایش سرمایه‌ها هم برای ما حائز اهمیت است.
عشقی، الکترونیکی کردن مجوز‌های تامین مالی و انتشار اوراق بهادار را از موضوعات مهم برشمرد و گفت: در نمایشگاه صنعت مالی آموزش نحوه انتشار اوراق بدهی (صکوک پلاس) رونمایی خواهد شد.

تسهیل صدور مجوز تاسیس نهاد‌های مالی بخش خصوصی
رئیس سازمان بورس در ادامه بیان کرد: اگر بخواهیم مزیت کنونی بازار سرمایه را با ده سال پیش مقایسه کنیم. در گذشته، ده کارگزار برتر ما بخش عمومی و سیستم بانکی بودند، اما هم اکنون رد پای ضعیفی از سیستم بانکی و بخش عمومی در بخش کارگزاری مشاهده می‌شود. ما شرکت‌های کاملا خصوصی بسیار بزرگی داریم که خدمات مختلف به عموم مردم ارائه میدهند و و سازمان بورس با تسهیل در صدور مجوز تاسیس نهاد‌های مالی بخش خصوصی، از این بخش حمایت خواهد کرد.
عشقی در خصوص افزایش تولید از مسیر بازار سرمایه گفت: نقش بازار سرمایه در رشد اقتصادی بسیار زیاد است. ما اعتقاد داریم، افزایش مشارکت مردم و مردمی سازی اقتصاد کشور، تنها راه تحقق رشد تولید در کشور است؛ بنابراین در سال۱۴۰۲ پذیرای بخش خصوصی خواهیم بود و در بخش تامین مالی تاکید ما به انتشار اوراق بهادار اسلامی است.

افزایش تامین مالی بخش تولید با انتشار اوراق بدهی شرکتی   
وی در ادامه افزود: امسال سازمان بورس قصد دارد با انتشار اوراق بدهی شرکتی، تامین مالی بخش تولید را افزایش دهیم. شرکت‌های پذیرفته شده یا پذیرفته نشده در بازار سرمایه میتوانند برای تامین مالی تولید، این اوراق را خریداری کنند.
رئیس سازمان بورس در‌خصوص‌دو طرفه شدن بازار سرمایه اظهار کرد: از همین نمایشگاه امسال بحث قرارداد آتی سهام هم رونمایی می‌شود که این ابزار به ثبات بیشتر بازار سرمایه کمک میکند و مورد استقبال بازار سهام است.

رونمایی از آتی سهام و صندوق بازنشستگی تکمیلی در نمایشگاه صنعت مالی
عشقی در ادامه سخنان خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه صنعت مالی گفت: این صندوق عواید مفید فراوانی برای بازار سرمایه و بازنشستگان خواهد داشت. فعال‌سازی صندوق‌های بازنشستگی در یک سال و نیم گذشته گسترش و مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: همزمان با آغاز فعالیت نمایشگاه صنعت مالی، قرارداد‌های آتی سهام رونمایی خواهد شد. این قرارداد‌ها منجر به ثبات بازار می‌شود؛ هرچند که این ابزار، ابزاری بسیار پیچیده بوده و نیاز به دانش مالی فراوانی دارد، اما فواید زیادی به‌خصوص در ثبات بازار، خواهد داشت.

نظر شما