شناسهٔ خبر: 60553521 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

تفاوت DirectX 11 و DirectX 12 در چیست؟

بهترین API کدام است؟

صاحب‌خبر -

با معرفی DirectX 12 در سال ۲۰۱۵، عصر جدیدی برای توسعه دهندگان بازی و گیمرها آغاز شد. این نسخه از دایرکت ایکس نوید بهبود عملکرد، افزایش کارایی و ویژگی‌های جدیدی مانند ردیابی ‎‎پرتو را می‌‌داد.

دایرکت ایکس (DirectX) که پیش از این در مقالات قبلی ویجیاتو از آن صحبت کردیم، در واقع رابطی نرم افزاری است بعد مولتی مدیای ویندوز را به دوش می‌کشد.DirectX 11 و DirectX 12 حال و آینده APIهای گرافیکی هستند. هردو ویژگی‌های متفاوتی دارند و هردو مزایای قابل توجهی را در کیفیت بصری تجربه بازی ها ارائه می‌دهند.

DirectX 11 در مقابل DirectX 12؛ کدام بهتر است؟

DirectX 12 توانایی بیشتری در تعامل با سخت افزار کامپیوتر دارد. این رابط می‌‎تواند به هر هسته پردازنده، به صورت جداگانه اجازه دهد تا با GPU ارتباط برقرار کند. ولی DirectX 11 به بازی‌ها اجازه می دهد تا فقط از دو یا چهار هسته CPU استفاده کنند. در DirectX 12 تعداد هسته‌های بسشتر پردازنده، تجربه‌ی بصری بهتری را رقم می‌زنند.

در گذشته دلیلی برای استفاده از یک پردازنده با بیش از چهار هسته به جهت اهداف گیمینگ وجود نداشت. زیرا توسعه دهندگان برای بهره بردن از چندین رشته (Thread) کار دشواری در پیش داشتند. DirectX 12 راه حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل بود، زیرا به جای توسعه دهندگان یک API می‌توانست رابط بین CPU و GPU باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا بتوانید از تمام پتانسیل کامپیوتر برای اجرای روان‌تر بازی مورد علاقه خود استفاده کنید.

کدام نسخه از DirectX برای بازی‌های کامپیوتری مناسب‌تر است؟

آخربن نسخه DirectX برنامه‌ها را قادر می‌سازد تا منابع را براساس نیاز مدیریت کنند و ضمن بهبود عملکرد، اتلاف منابع کامپیوتر را به حداقل برسانند. اکثر گیمرهایی که از کامپیوتر ویندوزی استفاده می‌کنند، در استفاده از DirectX 12 شاهد بهبود عملکرد، به ویژه نرخ فریم خواهند بود.

تفاوت DirectX 11 و DirectX 12 در چیست؟ - ویجیاتو تفاوت DirectX 11 و DirectX 12 در چیست؟ - ویجیاتو

اگر گزینه ای برای انتخاب نسخه DirectX در تنظیمات بازی وجود دارد، بهتر است که هر دو نسخه را امتحان کنید تا ببینید کدام گزینه بهترین عملکرد را ارائه می‌‎دهد. تا زمانی که DirectX 12 توسط سازنده بازی به درستی پیاده سازی شده باشد، استفاده از آن باید نرخ فریم بیشتری را نسبت به DirectX 11 برای شما به ارمغان بیاورد. بعید است که شاهد دو برابر شدن نرخ فریم باشید. اما افزایش ۲۰ الی ۲۵ درصدی نرخ فریم نسبت به DirectX 11 دور از ذهن نیست.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت اساسی DirectX 11 و DirectX 12 پرداختیم. هنگام انتخاب بین نسخه‌های DirectX، به نیازهای خود فکر کنید و توانایی های سخت افزار خود را بسنجید. در نهایت، نسخه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند و عملکرد بهینه و سازگاری را ارائه دهد.

دایرکت ایکس (DirectX) چیست؟

دایرکت ایکس رابط نرم افزاری است که بعد مولتی مدیای ویندوز را عهده‌دار است.

نسخه‌های مختلف DirectX چه تفاوتی دارند؟

قابلیت های نسخه‌های مختلف دایرکت ایکس با هم متفاوت است و هر نسخه ویژگی‌های متفاوتی ارائه می‌دهد.

مزایای استفاده از DirectX 12 چیست؟

این رابط نرم افزاری میزان استفاده از منابع کامپیوتر را کاهش و متوسط نرخ فریم در بازی‌ها را بهبود بخشیده است.

نظر شما