شناسهٔ خبر: 60492575 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چین از تمایل ونزوئلا برای پیوستن به گروه «بریکس» استقبال کرد

تهران- ایرنا - سخنگوی وزارت امورخارجه چین در خصوص ابراز تمایل ونزوئلا برای پیوستن به گروه« بریکس»(پنج قدرت اقتصادی نوظهور جهان) گفت چین همواره از این گروه به عنوان مکانیسمی باز و جامع طرفداری کرده است. پیش از این نیز چین و روسیه از تمایل ایران هم برای عضویت در بریکس حمایت کرده بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای وزارت امورخارجه چین، مائو نینگ سخنگوی وزارت امورخارجه چین در واکنش به تمایل ونزوئلا برای پیوستن به گروه بریکس، از سازو کار این گروه که براساس همه شمولی، جامع و باز بودن است یاد کرد و گفت چین همواره مدافع این گروه بوده است و از گسترش روند بریکس حمایت می کند.

وی در ادامه سخنانش افزود : « ما از پیوستن شرکای همفکر خود به خانواده بریکس استقبال می کنیم. »

بریکس ( BRICS ) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. در ابتدا نام این گروه بریک بود اما پس از پیوستن آفریقای جنوبی، به بریکس تغییر نام یافت. هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

اخیرا نیز مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داده است که آفریقای جنوبی از وزیرخارجه ایران برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت کرده و ملاقات های جانبی ما با کشورهای حاضر در آن اجلاس میتواند فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی باشد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در خصوص روند عضویت ایران در «گروه بریکس»، اظهارداشت: هنوز کشورهای عضو بریکس معیارهای خود را برای اعضای جدید مشخص نکرده‌اند و در حال نوشتن این معیارها هستند.

وی گفت: اما با معیارها و توانایی‌هایی که ما داریم به راحتی می‌توانیم خودمان را با معیارهای آنها تطبیق دهیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تا کنون ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کردند و جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی است که تقاضای خود را برای عضویت در آن گروه مطرح کرده است.

صفری افزود: همچنین ما میتوانیم با روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی معاملات خود را بدون دلار و با ارزهای ملی انجام دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما