شناسهٔ خبر: 60480470 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ناتو نیروهایش را در کوزوو تقویت می‌کند

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

تداوم تنش‌های قومی در شمال کوزوو به درگیری و تنش با نیرو‌های امنیتی منجر شد. در شرایطی که ارتش صربستان نیروهایش را در نقاط مرزی مستقر کرده، سازمان ناتو هم تصمیم دارد نیروهایش را در کوزوو تقویت کند.
نقاط شمالی کوزوو در پی انتصاب شهرداران آلبانیایی متشنج است. در شهر «زوچان»، تلاش معترضان برای تصرف یکی از ساختمان‌های دولتی، پاسخ پلیس را با پرتاب گاز اشک‌آور به دنبال داشت. نیرو‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به منظور جلوگیری از سناریویی مشابه، در اطراف دو ساختمان دیگر دیوار‌های امنیتی تشکیل دادند. سازمان ناتو حملات معترضان را در کوزوو با عبارت «کاملاً غیرقابل پذیرش» محکوم کرد. در درگیری نیرو‌های پلیس و نیرو‌های حافظ صلح ناتو با معترضان صرب در نقاط شمالی کوزوو، دست‌کم ۳۰ نفر زخمی شدند. پنج نفر هم در ناآرامی‌های دیروز دستگیر شدند. بنابر آنچه الکساندر ووچیچ اعلام کرده، بیش از ۵۰ صرب نیاز به درمان در بیمارستان دارند و شمار بیشتری هم زخمی شده‌اند. سازمان ناتو به دنبال درگیری‌ها بین صرب‌های معترض و نیرو‌های حافظ صلح ناتو در کوزوو اعلام کرد که نیرو‌های بیشتری در این کشور مستقر خواهد کرد. اتحادیه اروپا و امریکا از مقامات کوزوو به دلیل بی‌ثباتی در شمال این کشور انتقاد می‌کنند و درباره هرگونه اقدامی که می‌تواند آتش تنش را در این منطقه شعله‌ور کند، هشدار داده‌اند. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه شنبه درگیری‌های کوزوو را «تکان‌دهنده» توصیف و محکوم کرد و همچنین خواستار کاهش فوری تنش‌ها شد.
بحران موجود ریشه در اقدامات صرب‌های کوزوو در تحریم انتخابات محلی دارد. این اقدام در ماه آوریل عملاً باعث شد آلبانی‌تبار‌ها کنترل شورا‌های محلی را به دست بگیرند، آن‌هم در شرایطی که مشارکت آن‌ها کمتر از ۴ درصد بود. آلبانیایی‌ها بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کوزوو را تشکیل می‌دهند با این حال در نقاط شمالی صرب‌ها در اکثریت قرار دارند. روسیه با انتقاد از غرب از آن‌ها خواست به «تبلیغات دروغین» خود درباره خشونت در کوزوو پایان دهند و خواستار اقدامات قاطع برای کاهش تنش‌ها شد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد. این بحران از این جهت اهمیت دارد که روسیه به عنوان پشتیبان قدرتمند صرب‌ها شناخته می‌شود و خودداری بلگراد از به رسمیت شناختن استقلال پریشتینا به پشتوانه مسکو صورت گرفته است و در شرایطی که جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد، ناآرامی در این منطقه می‌تواند دامنه جنگ را به این ناحیه هم بکشاند.
انتقاد صرب‌ها از اتحادیه اروپا و ناتو
صربستان مجموعه اقداماتی را علیه کوزوو اتخاذ کرده است. مقامات صرب روز جمعه به ارتش دستور دادند در مرز با کوزوو پیشروی کند. شورای امنیت ملی صربستان هم روز شنبه اعلام کرده بود که نیرو‌های مسلح این کشور به دلیل خشونت علیه صرب‌ها در کوزوو تا اطلاع ثانوی در بالا‌ترین سطح آمادگی رزمی باقی خواهند ماند. الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان دیروز گفت که این کشور نیرو‌های نظامی خود را در مرز با کوزوو مستقر می‌کند. وی تأکید کرد که این کشور اجازه نخواهد داد که مردم صربستان در کوزوو قتل عام شوند. آلکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان نیز از ارتش و نیرو‌های امنیتی خواسته آماده نبرد باشند. در بیانیه دفتر ووچیچ در «بلگراد» آمده است: «در نشست شورای امنیت ملی، تمامی فعالیت‌های امنیتی لازم به منظور تقویت ظرفیت دفاعی جمهوری صربستان مورد توافق قرار گرفت.» به گفته شورای امنیت ملی صربستان مأموران اتحادیه اروپا و نیرو‌های ناتو در کوزوو نتوانستند کار خود را مطابق با قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و موافقتنامه فنی- نظامی «کومانوو» انجام دهند. در بیانیه شورای امنیت ملی صربستان آمده است: «جمهوری صربستان در حفاظت از مردم خود قاطعانه و تزلزل‌ناپذیر خواهد بود.»

نظر شما