شناسهٔ خبر: 60468133 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زلفی‌گل: هرجا از حقوق بین‌الملل درست استفاده کردیم منابع کشور تامین شد

تهران- ایرنا- وزیر علوم و تحقیقات فناوری گفت: هرکجا از حقوق بین‌الملل درست استفاده کردیم، منابع کشور تامین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، نخستین جشنواره ملی آثار و تعالیف حقوقی بین‌المللی صبح امروز با حضور توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی،محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

محمدعلی زلفی‌گل در این مراسم گفت: در دنیا و کشورهای پیشرفته نخبه‌ترین استعدادها و با استعدادترین فرزندانشان را هدایت می‌کنند تا در علوم انسانی درس بخوانند. در ایران هم مستعدترین فرزندان این کشور به دانش حقوق روی می‌آورند.

وزیر علوم و تحقیقات فناوری افزود: در دنیای پیشرفته مدیریت کلان جامعه در دست نخبگان کشورهاست. اما ما از این موضوع غافل ماندیم و توضیع استعداد را نداریم؛ البته در موضوع حقوق این مشکل را نداریم.

وی افزود: رشته حقوق بین‌الملل باید مورد توجه باشد؛ زیرا اگر ما در دعاوی بین‌المللی توانمند نباشیم و نیروهای متخصص نداشته باشیم و بخواهیم از ظرفیت وکلای خارجی استفاده کنیم در موارد امکان دارد اسیب جدی به کشور ما وارد شود.اگر مجبور شویم اطلاعات را بدهیم که ممکن است سری باشد و این آسیب‌زاست.

زلفی‌گل اظهار داشت: کشور ما به دلیل انکه چهارراه عبور و مرور کشورهای دیگر است و اقلیم چهار فصل، منابع گاز و نفت فلزی مختلف داریم مورد توجه ویژه جهان قرار دارد. ما باید وضعیت نسبی قدر بدانیم و یقینا در این موضوع، حقوق بین‌الملل سرآمد باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هرکجا از حقوق بین‌الملل درست استفاده کردیم، منابع کشور تامین شده است، گفت: مصداق بارز آن، ملی شدن صنعت نفت است که مصداق دیگر صدور قطعنامه پس از جنگ تحمیلی بود.

وی تأکید کرد: سرمایه نمادین انسان‌هایی هستند که اگر از آنان استفاده کنیم به آن دستگاه وجاهت می‌دهند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم یقینا باید چند برابر هرینه کنیم. باید امکان حضور دانشجویان حقوق بین‌الملل را در کاراموزی حقوقی و دعاوی حقوقی فراهم شود؛ در غیر اینصورت باید چند برابر هزینه کنیم.

زلفی‌گل اظهار داشت: ما در وزارت علوم اعتقاد داریم یکی از راهبردهای فکر از حکمیان و اجرا با حاکمان است شما دانشمند هستید و فکرتان فعال هستند و شما باید بگویید مسئولان چه کاری باید انجام دهند. ما باید باور داشته باشیم هزینه کردن، ایجاد سرمایه است و حیثیت و منافع ملی ما را تامین می‌کند.

وزیر علوم یادآور شد: نکته دیگر که باید به آن توجه کرد مقررارت و قوانینی است که تصویب می‌شود. تدوین پیوست حقوق بین‌المللی برای قوانینی که دارای حساسیت بین‌المللی و حقوقی داشته باشد، ضروری است.

وی گفت: بحث حقوق بین الملل باید در تجارت و سایر عرصه‌های مختلف گرایش‌های وجود داشته باشد تا منافع ما را تامین کنید. بحث هم افزایی علمی دانشمندان دنیا و دیپلماسی حقوقی بین‌المللی را گسترش دهیم ما باید علم فراملی توجه کنیم. همایش بین‌المللی باید فراهم باشد.

زلفی‌گل همچنین با بر تامین دانش حقوقی بین‌الملل در برنامه توسعه تأکید کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: آخرین نکته اینکه بحث همسو کردن منافع ملی با منافع بین المللی است. باید در کشور به دانش حقوق بین‌المللی توجه شود تا دنیا حامی ما باشد.

 به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه این برنامه نیز گفت: برگزاری جشنواره‌های حقوقی به نفع منافع ملی است و یک هم‌افزایی ملی را رقم می‌زند.

وی اظهار داشت: حضور متخصصان رشته حقوق بین‌الملل در کنار هم و اتفاق و تضارب نظر باعث می‌شود که بستر برای همفکری بیشتر در زمینه توسعه حقوق بین‌الملل فراهم شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: این وزارتخانه ضمن قدردانی و حمایت از چنین جشنواره‌هایی، نهایت همکاری خود را برای توسعه دانش حقوق بین‌الملل به کار خواهیم گرفت.

نخستین جشنواره ملی آثار و تعالیف حقوقی بین‌المللی صبح امروز (نهم خردادماه) با حضور توکل حبیب‌زاده رئیس مرکز امور حقوقی بین‌المللی، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

نظر شما