شناسهٔ خبر: 60465684 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش شفقنا از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛ برنامه‌های آقای صحرایی قابلیت اجرا ندارد/ برنامه‌های‌ وزیر پیشنهادی برای سند تحول بنیادین منسجم است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دستور کار  امروز، بررسی رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را در دستور کار قرار دادند.

به گزارش شفقنا از خانه ملت، سیدعلی موسوی، در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی، عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد. به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.

موسوی ملکان یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهم ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه می شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

خضریان: نگران تیم ضعیف وزیر پیشنهادی هستیم

علی خضریان دیگر نماینده مجلس بود که در مخالفت با وزیر پیشنهادی، گفت: شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و در حالی که بعد از 13 ماه نمی‌توانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور می‌خواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.

وی افزود: شما فکر می‌کنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق یعنی آقای دکتر نوری بود یا تیم ناهماهنگ ایشان؟! شما از 14 فروردین ماه 1402 سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. جناب آقای دکتر صحرایی بنابر شنیده ها شما می‌خواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مگر نه اینکه آقای دکتر نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی و با اشاره به موضوع بدحالی دانش‌آموزان گفت: یکی از اشتباهات اساسی دکتر نوری در دوران وزارتشان این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود 8 ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما در این خصوص چه کردید. آیا برای تمشیت امور نمی‌توانستید برای یک نفر حکم بزنید و این معاونت را از بلاتکلیفی نجات دهید، شما از 14 فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباط‌گیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهمترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمون‌های نهایی با تأخیر 30 تا 40 دقیقه‌ای برگزار می‌شود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد و در برخی از حوزه‌ها نبود ملزومات اداری باعث تأخیر در برگزاری آزمون و ایجاد استرس بیش از حد برای دانش‌آموزان شده است.

آزاد: برنامه‌های‌ آقای صحرایی برای سند تحول بنیادین منسجم است

الهام آزاد در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی گفت: به طور قطع همه ما برنامه های آقای دکتر صحرایی را به طور کامل مطالعه کرده ایم که قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامه های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

وی افزود: همه شما نمایندگان اذعان خواهید کرد که تمام برنامه های وزیر پیشنهادی دقیق و مستند برای اجرای سند تحول بنیادین است. تحول وقتی رخ می دهد که ما نتیجه تحول های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم، اینکه در برنامه دکتر صحرایی تصریح شده است که الگوی مدرسه در تراز سند طرح تحول بنیادین پیاده می شود و برای آن الگوی آموزشی، ترویجی ویژه مدیران مدارس و معلمان تدارک دیده شده است، مایه امیدواری است که پس از 12 سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور باشیم.

وی گفت: ایشان برنامه مدونی را برای آموزش و پرورش دارند، کما اینکه مقام معظم رهبری نیز در واکنش به سخنان آقای صحرایی در اردیبهشت ماه فرمودند “اینها همه شدنی است و اگر کسی تصور کند که این بلندپروازی است و رفتن به سوی یک سری افق ها که دستمان به آنها نمی رسد، قطعا اشتباه کرده است، همه اینهایی که گفتند توقعات ما بوده و شدنی است، همت می خواهد، کاردانی می خواهد، پیگیری می خواهد و کمک الهی شامل اینچنین حرکتی خواهد بود”. این امیدواری که مقام ولایت برای تحول آموزش و پرورش ارائه کردند، همه ما را بر این که بتوانیم در دوره مسئولیت آقای صحرایی شاهد اجرای سند تحول بنیادین باشیم، امیدوار کرده است، به ویژه  اینکه این موارد را در کنار شخصیت متین، جهادی، علمی و شجاع ایشان در دوره مدیریت بر دانشگاه فرهنگیان قرار می دهیم.

دهنوی: وزارتخانه اگر یک روز هم وزیر نداشته باشد معلمان و دانش‌آموزان ضربه می‌خورند

سید محسن دهنوی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی، گفت:  راهکارهایی که آقای صحرایی برای حل مسائل آموزش و پرورش مطرح می کرد خوب است و می تواند به رفع مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه رو است کمک کند.

دهنوی با بیان اینکه حال آموزش و پرورش، جامعه دانش آموزش به ویژه تربیت، پرورش و مسائل فرهنگی مربوط به این وزارتخانه خوب نیست، به صحبت های خضریان نماینده تهران اشاره کرد و گفت: آقای خضریان برادر خوبم بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان می کنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش من یک بار نیز ایشان را در مجلس ندیدم بنابراین باید بگویم که در انتقادات خود از ریل انصاف خارج نشویم البته برادر عزیزم را آدم منصفی می دانم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز نیز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش آموزان ضربه خواهد زد البته ما از استانداردهای خود کوتاه نمی آییم اما باید بگویم که آقای صحرایی نیز استانداردهای لازم را دارند.

وی خطاب به مخبر معاون اول رئیس جمهور، گفت: باید در مسائل بودجه ای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم.

بابایی کارنامه: برنامه‌های وزیر برای جذب فرهنگیان شفاف نیست

علی بابایی کارنامه در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.

وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

رحیمی مظفری: چگونه می خواهید دغدغه مالی معلمان را کاهش دهید

عبدالعلی رحیمی مطفری، در مخالفت با وزیر پیشنهادی، گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها.

وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

روح الامینی: آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرا دریافت می‌کند

عبدالحسین روحالامینی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیت‌های ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانش‌آموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت می‌کند.

روح‌الامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامه‌های ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های ایشان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی می‌کند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریان‌های مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.