به گزارش پارسینه ؛ جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد که موارد کاری آن به شرح زیر است.
بررسی برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رای اعتماد
ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی
گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو
گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی
گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی الحاق یک بند به تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور
گزارش کمیسیون اصل نودم (۹۰) قانون اساسی در مورد سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقل دستگاههای اجرایی (سادا)
گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد عدم بازنگری دولت نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته
در همین رابطه، احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی روند بررسی برنامهها و صلاحیت رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را تشریح کرد.
وی بیان کرد: رئیس جمهور یک ساعت فرصت داشت که درباره برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت کند که به علت عدم حضور رئیس جمهور در مجلس، از اجرای این بخش عبور میکنیم. در ادامه سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش کمیسیون را به مدت ۱۰ دقیقه قرائت میکند و سپس دو نفر از نمایندگان موافق و دو نفر از نمایندگان مخالف هم نقطه نظرات خود را درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مطرح میکنند و در نهایت هم وزیر پیشنهادی، ۳۰ دقیقه برای دفاع از برنامههای خود فرصت دارد.
گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در صحن مجلس حضور یافته است.
اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش
عبدالعلی رحیمی مظفری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: به نظر می رسد رئیس جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه ها نیز این موضوع جدی گرفته شود.
وی خطاب به صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: سوالم این است که برای دغدغه مادی معلمان چه برنامه ای دارید و یک بار برای همیشه این دغدغه دائم و مستمر مسائل مادی در بدنه آموزش و پرورش را حل کنید. آیا واقعا از رئیس جمهور قول گرفته اید و قرار است ایشان از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنند؟ به وزیر قبلی عرض کردم که دو خط نامه بنویسید که اگر قرار است رئیس برنامه و بودجه، بودجه های نوسازی و حق رتبه بندی معلمان را ندهد، شما دوام نمی آورید.
نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش امروز درگیر مسائلی است که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد. آقای صحرایی، برنامه اجرایی دقیق شما را می خواهیم بدانیم. آقای صحرائی امروز آموزش و پرورش صرفا علم نیست و صرفا این نیست که دانش آموزان ما چقدر بار علمی دارند، آنچه که بزرگترین مشکل امروز آموزش و پرورش است حتی اگر در ارکان و مدیریت های بالا امروز به نحوی ادبیاتی که به کار برده می شود اگر امروز در خیابان اتفاقات بدی می افتد و ناهنجاری های اجتماعی داریم قسمت اعظمی از آن به آموزش و پرورش بر می گردد، لذا صریحا بفرمایید چه برنامه ای دارید.
رحیمی مظفری گفت: ما باید در قبال رأیی که می دهیم پاسخگو باشیم. آنچه که در کلیات برنامه های شما دیدیم اگر قرار است همان روند قبلی را طی کنید نتیجه ای نخواهیم گرفت. امروز آن چه که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، آیا واقعا دغدغه معلم و دانش آموز علم است؟ آیا دغدغه ای که سر کلاس و بیرون از آن وجود دارد علم است؟
همچنین عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نیز در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامهها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامههای خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیتهای ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت میکند.
وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی میکند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.
روحالامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامههای ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامههای ایشان است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصلهای مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که میتوان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.
الهام آزاد در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانههای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
وی افزود: به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم، چراکه ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کردهاند تا به این جایگاه رسیدهاند.
سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سالها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی میشود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولتها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالشهای این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.
وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید میکنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسهای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.
دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسهای که روز گذشته بنده با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است اما پدر بنده بیش از هشت سال در منطقه عملیاتی بوده و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانوادهای برخاسته قطعا با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده نباید نگاه ایشان را زاویهدار تلقی کرد.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: در دیداری که سوم خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی میشود از سختگیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود میلیونها دانش آموز و معلم و خانواده ایرانی ضرر میکند./ ایسنا
علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله میکند.
وی ادامه داد: ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامهای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوقالعاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول میخواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ میخواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟
نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتوگو است، تصریح کرد: اگر آقای صحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با ایشان مخالفت میکنیم، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تصمیم قاطع و مبتنی بر برنامهمحوری اظهارنظر کند./ ایسنا
سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمیتواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال اینکه مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد.
وی ادامه داد: انتظار میرفت رئیس جمهور گزینهای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر میرسد که آقای صحرایی برنامهای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار میرفت در راستای دغدغههای رهبری برنامههایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه میکرد و برنامه منسجمتری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.
موسوی با بیان اینکه صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریههای نجومی چیست که این وضعیت طبقهبندی دانش آموزان براساس ثروت خانوادههایشان است.
نماینده ملکان در پایان گفت: انتظار میرفت که رئیس جمهور گزینه مناسبتری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی میکرد.
علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمیشود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چارهای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.
وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علیرغم اینکه یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آیندهساز فرهنگیان میگذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامهدار غربگرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابهجا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمعآوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفهای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود میبینید؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما از فروردینماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شدهاید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبهبندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.
عبدالعلی رحیمی مظفری در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های رضامراد صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: به نظر می رسد رئیس جمهور باید زودتر از این وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی می کرد، چراکه وزارت آموزش و پروش وزارتخانه ای عظیم و دارای مسائل و مشکلات متعدد است، لذا تقاضا دارم در مورد سایر وزارتخانه ها نیز این موضوع جدی گرفته شود.
وی خطاب به صحرایی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عنوان کرد: سوالم این است که برای دغدغه مادی معلمان چه برنامه ای دارید و یک بار برای همیشه این دغدغه دائم و مستمر مسائل مادی در بدنه آموزش و پرورش را حل کنید. آیا واقعا از رئیس جمهور قول گرفته اید و قرار است ایشان از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنند؟ به وزیر قبلی عرض کردم که دو خط نامه بنویسید که اگر قرار است رئیس برنامه و بودجه، بودجه های نوسازی و حق رتبه بندی معلمان را ندهد، شما دوام نمی آورید.
نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش امروز درگیر مسائلی است که هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد. آقای صحرایی، برنامه اجرایی دقیق شما را می خواهیم بدانیم. آقای صحرائی امروز آموزش و پرورش صرفا علم نیست و صرفا این نیست که دانش آموزان ما چقدر بار علمی دارند، آنچه که بزرگترین مشکل امروز آموزش و پرورش است حتی اگر در ارکان و مدیریت های بالا امروز به نحوی ادبیاتی که به کار برده می شود اگر امروز در خیابان اتفاقات بدی می افتد و ناهنجاری های اجتماعی داریم قسمت اعظمی از آن به آموزش و پرورش بر می گردد، لذا صریحا بفرمایید چه برنامه ای دارید.
رحیمی مظفری گفت: ما باید در قبال رأیی که می دهیم پاسخگو باشیم. آنچه که در کلیات برنامه های شما دیدیم اگر قرار است همان روند قبلی را طی کنید نتیجه ای نخواهیم گرفت. امروز آن چه که در بدنه آموزش و پرورش وجود دارد، آیا واقعا دغدغه معلم و دانش آموز علم است؟ آیا دغدغه ای که سر کلاس و بیرون از آن وجود دارد علم است؟
همچنین عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی نیز در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامهها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامههای خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر آموزش و پرورش باید وزیری شجاع، با استعداد و توانمندی در استفاده از ظرفیتهای ذاتی آموزش و پرورش باشد که بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در کنار هم ببیند و از آن استفاده کند و آقای صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه دریافت میکند.
وی ادامه داد: کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی میکند، چرا که ایشان در دوران مسئولیتشان با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کردند و از اصول کوتاه نیامدند و اهل زد و بند نبودند.
روحالامینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: توجه به این سند متعالی در برنامههای ایشان یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام دادهاند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمیکنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامههای ایشان است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به انتظارات خود از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصلهای مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: سهم آموزش و پرورش از درآمدهای مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده یکی از موضوعاتی است که میتوان به اقتصاد آموزش و پرورش کمک کند، همچنین تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از آموزش و پرورش و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.
الهام آزاد در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین وزارتخانههای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.
وی افزود: به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اعتقاد راسخ دارم، چراکه ایشان را از قبل می شناسم و فردی توانمند، متعهد و متخصص هستند که این مسیر را پله به پله طی کردهاند تا به این جایگاه رسیدهاند.
سیدمحسن دهنوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: آقای صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد، ایشان کسی است که کار را از سالها پیش و از معلمی شروع کرده و از مناطق محروم به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و لذا ایشان تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: نکته بعدی جوان بودن ایشان است که یک امتیاز تلقی میشود. در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن ایشان ویژگی خوبی است. در جلساتی که در مجلس شورای اسلامی با حضور ایشان برگزار شد متوجه شدم که ایشان شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش با مشکلات متعددی مواجه است که مربوط به چند سال اخیر نیست. عدم ثبات مدیریتی، عدم توجه کافی دولتها به این وزارتخانه، عدم توجه به مسائل معیشتی و به ویژه عدم توجه به حوزه پرورشی و فرهنگی از جمله چالشهای این وزارتخانه است. امروز جامعه دانش آموزی به ویژه در حوزه پرورش و تربیت حال خوبی ندارد و این مسئولیت بزرگی است که آقای صحرایی برعهده خواهد گرفت.
وی در ادامه تاکید کرد: برادر مومن و انقلابی بنده چندین نکته در مخالفت با ایشان مطرح کردند؛ ایشان گفتند که وزیر پیشنهادی در طول سه ماهه گذشته به دنبال رایزنی بوده است، بنده به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید میکنم که تا قبل از معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی، یکبار هم ایشان را در راهروی مجلس شورای اسلامی ندیدم، اگر جلسهای برای لابی تشکیل شده است بیایید و صراحتا اعلام کنید. نباید از انصاف خارج شویم.
دهنوی ادامه داد: در جایی گفته شد که ایشان، جانبازی را برکنار کرده است، در جلسهای که روز گذشته بنده با ایشان داشتم از ایشان پرسیدم که شما فرزند شهید هستید و ایشان پاسخ داد که فرزند شهید بودن افتخار است اما پدر بنده بیش از هشت سال در منطقه عملیاتی بوده و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود و سال گذشته به رحمت خدا رفت. فردی که از چنین خانوادهای برخاسته قطعا با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا است و اگر در جایی فردی برکنار شده نباید نگاه ایشان را زاویهدار تلقی کرد.
این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: در دیداری که سوم خرداد با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان بار دیگر لقب انقلابی بودن را به مجلس شورای اسلامی اعطا و توصیه کردند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی میشود از سختگیری پرهیز شود. هر یک روزی که این وزارتخانه با سرپرست اداره شود میلیونها دانش آموز و معلم و خانواده ایرانی ضرر میکند./ ایسنا
علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی به عنوان مخالف رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مخالفت من از جنس مخالفت با جریان حاکم بر وزارت آموزش و پرورش نیست چون همه اذعان داریم که وزارت آموزش و پرورش امروز علیه جریان غربگرا و سکولار است و با آنها مقابله میکند.
وی ادامه داد: ما نگرانی از روند ادامه فعالیت وزارت آموزش و پرورش داریم و معتقد هستیم که باید ایرادات این وزارتخانه رفع شود. سوالم این است که آقای صحرایی چه برنامهای برای بیمه تکمیلی معلمان و فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان و نوسازی مدارس و پرداخت فوقالعاده ویژه فرهنگیان دارد؟ آیا رئیس جمهور و معاون اول میخواهند از وزیر حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ میخواهند برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهند؟
نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتوگو است، تصریح کرد: اگر آقای صحرایی برنامه و راهبردی برای سوالات ما نداشته باشد ما بدون تعارف با ایشان مخالفت میکنیم، امیدوارم مجلس شورای اسلامی با تصمیم قاطع و مبتنی بر برنامهمحوری اظهارنظر کند./ ایسنا
سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به عنوان مخالف گفت: آقای صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمیتواند درک درستی از این وزارتخانه داشته باشد. حال اینکه مدیریت و سکانداری مستلزم داشتن قابلیت و توانمندی بالایی است که وزیر پیشنهادی چنین سوابقی ندارد.
وی ادامه داد: انتظار میرفت رئیس جمهور گزینهای با تجربه مدیریتی و اشراف به مسائل را معرفی کند. آقای صحرایی شباهتی به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد که عملا در مدیریت وزارت آموزش و پرورش درجا زد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط صحرایی، امیدآفرینی در بدنه فرهنگیان مشاهده نخواهد شد، تصریح کرد: به نظر میرسد که آقای صحرایی برنامهای برای وزارت آموزش و پرورش ندارد انتظار میرفت در راستای دغدغههای رهبری برنامههایشان را در جهت حفظ منزلت معلمان، تقویت مدارس دولتی و افزایش کمی و کیفی محتوای درسی و تربیتی و جبران کمبود معلم ارائه میکرد و برنامه منسجمتری برای ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش داشت.
موسوی با بیان اینکه صحرایی نتوانست در ایام سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ارتباطی با بدنه فرهنگیان داشته باشد، اظهار کرد: برنامه آقای صحرایی برای مدارس غیردولتی و شهریههای نجومی چیست که این وضعیت طبقهبندی دانش آموزان براساس ثروت خانوادههایشان است.
نماینده ملکان در پایان گفت: انتظار میرفت که رئیس جمهور گزینه مناسبتری برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی میکرد.
علی خضریان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: با رفتن آقای نوری و آمدن فرد دیگری اگر بنا باشد ساختارها حفظ شود مشکلی از این وزارتخانه حل نمیشود و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود چارهای جز تغییر وزرا در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.
وی خطاب به صحرایی ادامه داد: آقای صحرایی، علیرغم اینکه یک سال از انتصاب شما به عنوان رئیس دانشگاه آیندهساز فرهنگیان میگذرد تعداد زیادی از عناصر شناسنامهدار غربگرا و تابلودار جریان اصلاحات در مجموعه شما جابهجا نشدند. شما هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی دانشگاه فرهنگیان نتوانستید تیم مناسبی را برای کمک به خود جمعآوری کنید چه طور امکان تدارک تیمی حرفهای در وزارت آموزش و پرورش و ایجاد تحول در این وزارتخانه را در خود میبینید؟
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شما از فروردینماه امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شدهاید اما با همان تیم قبلی که منجر به رسیدن آموزش و پرورش به این نقطه رسیده است کار را ادامه داده و این افراد جزء حلقه نزدیک و دوست شما هستند. آقای نوری در اجرای رتبهبندی معلمان کنار گذاشته شد اما شما با همان حلقه کار را جلو بردید.
∎