شناسهٔ خبر: 60461764 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آموزش عالی در روزی که گذشت؛

رئیسی فردا برای دفاع از «صحرایی» به مجلس می‌رود/ مرحله پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان آغاز به کار کرد

مرور اخبار امروز شامل زمان برگزاری آزمون استخدامی پرستاران اعلام شد و رئیسی فردا برای دفاع از «صحرایی» به مجلس می‌رود و مهلت پیش ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر امروز به پایان می‌رسد و دیگر موضوعات مشابه که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»مرور اخبار امروز شامل زمان برگزاری آزمون استخدامی پرستاران اعلام شد و  رئیسی فردا برای دفاع از «صحرایی» به مجلس می‌رود و مهلت پیش ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر امروز به پایان می‌رسد و دیگر موضوعات مشابه که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مهلت پیش ثبت‌نام خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر امروز به پایان می‌رسد

 پیش ثبت نام خوابگاه‌های دانشجویی نیمسال اول ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ دانشگاه خواجه نصیر امروز، دوشنبه ۸ خرداد به پایان می‌رسد.
تنها دانشجویان روزانه مجاز به پیش ثبت نام هستند و متقاضیانی که پیش ثبت نام کرده باشند می‌توانند در خواست اسکان در خوابگاه را داشته باشند.(جزئیات بیشتر)

 رئیسی فردا برای دفاع از «صحرایی» به مجلس می‌رود

 یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از حضور رییس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داد.

احمد نادری اظهار کرد: فردا (۹ خرداد) جلسه بررسی صلاحیت آقای صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور برگزار می شود.

وی در توضبح روند برگزاری جلسه رای اعتماد گفت: در این جلسه رئیس جمهور یک ساعت برای صحبت درباره برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی فرصت دارند، سپس سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات گزارش کمیسیون را به مدت ۱۰ دقیقه قرائت می کند.(جزئیات بیشتر)

زمان برگزاری آزمون استخدامی پرستاران اعلام شد/ امتیاز ویژه برای پرستاران دوران کرونا

معاون پرستاری وزارت بهداشت جزئیات برگزاری آزمون استخدامی وزرات بهداشت برای جذب پرستاران را تشریح کرد.

دکتر عباس عبادی درباره آخرین اخبار از آزمون استخدامی وزارت بهداشت در زمینه جذب نیروهای پرستاری،‌ گفت: سهمیه‌بندی هر استان و هر بیمارستان برای استخدام به تفکیک به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شده است و در حال آماده سازی دفترچه برای استخدام هستیم.

وی افزود: طبق قرار نهایتا تا پایان خردادماه دفترچه آزمون منتشر می‌شود و در نهایت ان‌شاءالله آزمون نیز در تیرماه برگزار خواهد شد.(جزئیات بیشتر)

زمان برگزاری پانزدهمین المپیادعلمی دانشجویان علوم پزشکی تغییر کرد

پانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در دو مرحله دانشگاهی و کشوری در سال ۱۴۰۲ برگزار می شود.

این دوره از المپیاد در پنج حیطه «استدلال بالینی»، «آموزش پزشکی»، «همگرایی علوم پایه»، «کارآفرینی و کسب و کارهای فناورانه» و «مدیریت نظام آموزش و سلامت» برگزار می شود.(جزئیات بیشتر)

فراخوان ثبت نام انتخابات سراسری شورا‌های مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علامه اعلام شد

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی فراخوان و شیوه نامه ثبت نام هفتمین دوره انتخابات سراسری شورا‌های مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی را منتشر کرد.

بر اساس این فراخوان، فرآیند ثبت نام هفتمین دوره انتخابات سراسری شورا‌های مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه از ۹ تا ۲۰ خردادماه سال جاری طبق زمان بندی اعلامی، به صورت مجازی از طریق سامانه نگارستان به نشانی https://negarestan.atu.ac.ir انجام می‌شود.(جزئیات بیشتر)

داوطلبان کنکور در احاطه اخبار ضد و نقیض/ پاسخ شفاف مسؤولان به استرس کنکوری‌های ۱۴۰۳

 بغض، دلهره، استرس و هیجان خوراک این روزهایشان شده است؛ کنکوری‌ها را می‌گویم که چیزی به کنکورشان نمانده و علاوه بر هیجان گام گذاشتن در مسیر جدید زندگی، استرس و دلواپسی حواشی کنکور را هم دارند، هر روز و هر ساعت اخبار را چک می‌کنند که نکند خبر جدید و تغییر و تحول تازه‌ای در کنکور رخ داده باشد، پدر و مادرها و دیگر اعضای خانواده‌شان هم در این قضیه از خود داوطلبان چیزی کم نمی‌آورند و مدام در دلهره هستند، به قول خودشان این روزها آنقدر دل آشوبند که گویا در دلشان رخت می‌شویند.

این داستان برای کنکوری‌های امسال یک ماه دیگر یا نهایت پایان تابستان تمام می‌شود اما موضوع مهم‌تر این است که حتی کنکوری‌های سال بعد هم از حالا استرس و دل آشوبه گرفته‌اند، آنقدر اخبار ضد و نقیض شنیدند و آنقدر از تغییرات در کنکور برایشان گفته‌اند که نمی‌دانند چه باید بکنند و براساس چه قانون باید آزمون دهند.(جزئیات بیشتر)

 مرحله پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان آغاز به کار کرد

 مرحله پایانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران با حضور ۱۲ گروه دانشجویی برگزیده مرحله منطقه‌ای، از امروز دوشنبه ۸ خردادماه آغاز شده و تا چهارشنبه ۱۰ خردادماه در دانشگاه علم و فرهنگ ادامه خواهد داشت.

در این مرحله، گروه‌های دانشجویی از استان‌های فارس، اصفهان (۳ گروه)، مازندران، خراسان رضوی، همدان، زنجان، ایلام، قزوین و تهران (۲ گروه) با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه، مناظره نهایی و مراسم اختتامیه برگزار و تیم قهرمان یازدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مشخص می‌شود.(جزئیات بیشتر)

فقط ۱۸ درصد جوانان در آلمان دانشگاه می روند

علیرضا منادی سفیدان، امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است گفت: نظام جامع مهارت حرفه ای چند سال قبل در مجلس شورای اسلامی تدوین شد و شورایی هم در این زمینه با ریاست معاون اول رئیس جمهوری فعال است‌.

وی با اشاره به مراحل تدوین برنامه هفتم توسعه ادامه داد: بر اساس برنامه ششم کشور آموزش عالی باید در طول این برنامه ۳۰ درصد از کل آموزش‌ها را به آموزش مهارتی و آموزش و پرورش هم ۵۰ درصد تخصیص می‌داد، ولی این امر محقق نشده است.

نماینده مجلس گفت: اگر این روند اصلاح نشود با بیکاران زیاد دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم، این یعنی کیفیت خروجی دانشگاه خوب نبوده است.(جزئیات بیشتر)

سهم کم آموزش عالی مهارتی از بودجه/ موقعیت تکنسین با مهندس اشغال شده است

عرفان خسرویان امروز (دوشنبه) در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای در دولت سیزدهم برنامه‌های مختلفی را برای بیش از ۱۸۰ شعبه در سراسر کشور و میزبانی ۱۸۰ هزار دانشجو متولی تربیت تکنسین در کشور در نظر دارد.

وی در این همایش در دانشگاه شهید بهشتی گفت: تنها زیر نظام دولتی در کشور هستیم که خدمات آموزش عالی مهارتی را رایگان و دولتی ارائه می‌دهیم، ولی چالش‌های زیادی داریم.(جزئیات بیشتر)

کلید اولیه آزمون ازرشته های گروه پزشکی منتشر شد

آزمون کارشناسی ارشد رشته های گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ در روزهای ۴ و ۵ خردادماه ۱۴۰۲ برگزار شد. تعداد ۶۹ هزار و ۷۶۵ نفر داوطلب در این دوره از آزمون ثبت نام کرده اند. آزمون در ۳۵ حوزه در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار شده است.(جزئیات بیشتر)

نامه اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی به نمایندگان مجلس؛
لایحه نحوه برگزاری تجمع و راهپیمایی حق آزادی مشروع مردم را زیر پا گذاشته است

اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی با ایراد نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس پیرامون لایحه نحوه برگزاری تجمع و راهپیمایی نکاتی را متذکر شدند.

متن کامل این نامه به شرح ذیل می‌باشد:

به نام خدا
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم

همانطور که مستحضر هستید اخیرا سندی تحت عنوان لایحه نحوه برگزاری تجمع و راهپیمایی‌ها از سوی دولت به مجلس ابلاغ شده است. لایحه‌ای که دارای اشکالات عدیده‌ای بوده که در ادامه از دو منظر حقوقی و اجتماعی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم:(جزئیات بیشتر)

پذیرش دانشجو با تضمین شغلی در دانشگاه علمی کاربردی

 دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است با اشاره به اجرای طرح آمایش در این دانشگاه افزود: ضرورت دارد برای شغل که مهمترین دغدغه در کشور است آمایش انجام شده و این آمایش مستلزم یک برنامه آموزشی است و ما همچنین به تربیت نیروهای توانمند، ماهر و متخصص برای توسعه پایدار نیاز داریم.(جزئیات بیشتر)

سهم تحصیل کرده‌ها از بیکاران چقدر است؟

 طبق فرهنگی که در جامعه ما مرسوم است معمولا خانواده‌ها و همچنین سیستم آموزشی کشور فرد را در یک راه خط‌کشی شده و محدود مجبور می‌کند تا مقاطع بعد از دیپلم را نیز مانند مدرسه بگذراند. حالا فرد دیگر یک نوجوان نیست و حداقل چهار سال از عمر خود را برای گرفتن مدرک تحصیلی و فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه با مدرک کارشناسی صرف کرده است.

حالا یک کارشناس در رشته خودش است و احتمالا بدون شغل یا درآمدی جایگاه اجتماعی خود را بسیار بالاتر می‌بیند. زیرا لیسانس یا فوق لیسانس داشتن در جامعه ما یک مزیت محسوب می‌شود و صرفا مورد خطاب قرار دادن فرد با القاب دکتر یا مهندس توقعات شغلی فارغ‌التحصیل را بالا می‌برد.(جزئیات بیشتر)

تعیین رتبه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی/ برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است گفت: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت اما در حال حل آن هستیم.  

رضامراد صحرایی با حضور در برنامه تلویزیونی "صف اول" ضمن مروری بر سوابق تحصیلی و کاری خود، به پرسشی درباره فرزندانش گفت: متولد ۱۳۵۵ هستم و سه فرزند دارم. دختر اولم فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در دانشگاه امیرکبیر است. پسرم پایه هشتم و دختر کوچکم پنج ساله است. پسرم در مدرسه شاهد درس می‌خواند که مدرسه دولتی است. دختر بزرگم نیز در مدرسه شاهد تحصیل کرد.(جزئیات بیشتر)

 زمان تعطیلات تابستانی دانشگاه آزاد اعلام شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل تعطیلات تابستان ۱۴۰۲ دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل آمده است: با توجه به مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و در راستای «ارتقای تعلق سازمانی و بهره‌وری منابع انسانی با تلاش مستمر در جهت افزایش مشارکت و رضایتمندی آنان» به عنوان یکی از راه کنش های راهبردی و کلان بسته کاری دستیابی به سازمان یادگیرنده در سند تحول و تعالی دانشگاه و همچنین امکان بهره مندی کارکنان خدوم دانشگاه از برکات و فیوضات نهضت امام حسین (ع) در موسم بهار شیعه - ماه محرم و پاسداشت عظمت نهضت کربلا در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بدینوسیله تعطیلات تابستانی کارکنان دانشگاه از تاریخ ۳۱ تیر تا پایان روز ۸ مرداد سال جاری تعیین می شود. مدت مذکور به عنوان مرخصی تشویقی تلقی می شود.(جزئیات بیشتر)

نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۲ اعلام شد

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به  اعلام نتایج اولیه آزمون ورودی دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گفت: پس از اعلام نتایج اولیه، دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی این آزمون که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است، از روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قابل دریافت است.

وی افزود: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از روز پنجشنبه ۱۱ خرداد تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد می‌توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی www.sanjesh.org و مطالعه دقیق دفترچه راهنما اقدام به انتخاب رشته کنند.(جزئیات بیشتر)

پیروزی انقلاب، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است

 رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که پیروزی انقلاب اسلامی، ماندگاری و استحکام آن همگی مرهون فرهنگ ایثار و فداکاری است، گفت: همچنین حفظ ارزش‌ها و باورهای دفاع مقدس ناشی از همین روحیه فداکاری و از خودگذشتگی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، «حسن مسلمی‌نائینی» در مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با بیان این‌که مقام معظم رهبری گفته‌اند فداکاری برای آن است که انسان‌های اخلاق‌مند و فداکار شناسایی و معرفی شوند، در ادامه اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ فداکاری باید تبلیغ شود که در این راستا جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی کار را آغاز کرد و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری گام برداشت.(جزئیات بیشتر)

پیام رئیس جمهور به دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران

 در مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که به همت سازمان جهاددانشگاهی تهران امروز، ۸ خردادماه در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، پیام رئیس جمهور به آیین توسط حسن مسلمی نائینی رئیس جهاددانشگاهی قرائت شد.

در پیام رئیس جمهور به آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران آمده است: ضروری است همه ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی کشور برای ترویج فرهنگ ایثار و تکثیر عنصر فداکاری به کار افتد تا این شاخصه مهم انسانی در کنار دیگر اضلاع رشد و بالندگی کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و به جایگاه شایسته خود دست یابد.(جزئیات بیشتر)

معرفی برگزیدگان دوازدهمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری

 مراسم اختتامیه دوازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، عصر امروز دوشنبه ۸ خردادماه ۱۴۰۲ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و با حضور رییس جهاددانشگاهی، جمعی از دانشجویان، اساتید و مسئولان برگزار و از ۴۲ مصداق فداکاری شامل ۹ زن، ۲۶ مرد و ۷ گروه فداکار دانشجویی و غیردانشجویی تقدیر شد.

اسامی دانشجویان، گروه‌های دانشجویی و غیردانشجویی، شخصیت‌های فداکار به شرح ذیل است:(جزئیات بیشتر)

نظر شما