شناسهٔ خبر: 60460951 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

طراحی ساختمان‌های تنظیم کننده آب و هوا با الهام از سکونتگاه موریانه‌ها

محققان نحوه عبور باد را در ساختار داخلی پیچیده یک تپه سکونتگاه موریانه‌ها بررسی کرده اند تا با الهام از آن ساختمانی بسازند که بتواند آب و هوای خود را تنظیم کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، نگاه به طبیعت به خصوص در جریان ساخت و ساز می‌تواند الهام بخش باشد. گونه‌ای از موریانه‌های تپه‌ساز در آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند که برخی از تپه‌های ساخت آن‌ها نمونه‌های شگفت‌انگیزی از معماری پیچیده هستند. ارتفاع این تپه‌ها به ۸ متر و قطرشان به ۳۰ متر می‌رسد. ساختار مقاوم این تپه‌ها بدان معناست که آن‌ها اغلب عمر بیشتری از موریانه‌هایی دارند که در آن‌ها زندگی می‌کنند.
محققان نگاه دقیق‌تری به داخل تپه‌های ساخته شده توسط موریانه‌های نامیبیا انداخته‌اند که بیش از یک میلیون موریانه منفرد را در خود جای داده‌اند. آن‌ها به ویژه به بخشی خروجی این تپه علاقه‌مند بودند که شبکه متراکمی از تونل‌ها را در خود جای داده و جریان باد اطراف تپه را جذب کرده و تلاطمی در داخل تپه ایجاد کند که موجب کنترل آب و هوای داخل آن می‌شود.
موریانه‌ها هنگام ساخت تپه‌های محل سکونت باید عوامل داخلی و خارجی را در نظر بگیرند که اجازه می‌دهد انرژی و باد در هر دو جهت جریان یابد. دانشمندان با مدل سازی رایانه‌ای تپه‌های یادشده و با استفاده از حسگر‌های کارگذاشته شده در آن‌ها امیدوارند در آینده نزدیک بتوانند اطلاعات دقیق تری در مورد ماهیت آن‌ها جمع آوری کنند.
پایان پیام/
https://newatlas.com/architecture/termite-mounds-climate-regulating-buildings/

نظر شما